Co na vás číhá na madle košíku?

Co na vás číhá na madle košíku?

30.06.2014 | Špinavá madla i vnitřky košíků a vozíku, upatlaný pás, Kdo zodpovídá za hygienu v obchodech a jak se vyvarovat špatného nákupu?

Špína na podlaze i regálech, nelibý zápach a prodavačka v ušmudlaném tričku? Skrytá rizika hygieny při prodeji potravin mohou být mnohem závažnější, než to, co je vidět na první pohled. Napadlo vás třeba někdy, kdo se asi mohl dotýkat madla nákupního košíku před vámi? A co všechno už se dotklo pásu, na který vykládáte svůj nákup?

Nedostatečně zabalené pečivo, pes volně pobíhající mezi regály a pokuřující prodavači? Tak s takovými nešvary bychom se v obchodě setkávat neměli. Výroba a uvádění potravin do oběhu patří totiž mezi činnosti epidemiologicky závažné, proto jsou pro ně stanoveny obecné i zvláštní zákonné požadavky. Dříve platila vyhláška (347/2002) o hygieně při prodeji potravin, ta byla nahrazena nařízením Evropské unie o hygieně v celém potravinářském sektoru (nařízení 852/2004/ES).

1

Zmatek v legislativě

Toto nařízení sice stanovuje, jak by hygiena měla vypadat, ale již podrobně nestanovuje postupy, jak cíle dosáhnout. Každý podnik si tak vypracovává svůj systém, jak rizika podchytit, a za zavedení potřebných opatření pak zodpovídá prodejce. Je tedy plně v jeho odpovědnosti, jak zabraňuje průniku škůdců či křížové kontaminaci, či jakým způsobem je udržována osobní i provozní hygiena prodejny. „Ve všech zemích EU platí stejná nařízení, nicméně ta jsou formulována poměrně vágně a je na každém obchodníkovi, jak se k otázce hygieny postaví,“ vysvětluje Milan Horyl, jednatel společnosti Clean4you, která se profesionálním úklidem prodejen zabývá. „EU de facto pouze říká „prodejny mají být čisté a uklizené“, a to samozřejmě nahrává těm, kterým na kultuře prodeje tolik nesejde,“ doplňuje.

 

Provozovatelé obchodů tak mají poměrně velkou pravomoc a vzhledem k faktu, že personální kapacita kontrolních orgánů nedovoluje časté kontroly na prodejnách, odváží se mnozí z provozovatelů brát hygienu na lehkou váhu. Nařízení je navíc nejasné a umožňuje více výkladů, a tak mnohdy stačí zajistit pouze základní sanitaci.

Jak se proti špíně v obchodech bránit? A podle čeho nenápadně zkontrolovat, jak na tom váš oblíbený obchod je? Více se dočtete v červencovém čísle časopisu Svět potravin, které je právě v prodeji!

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Nejvíc problémové jsou čokolády, ovoce a medy

27.02.2014 | SZPI uskutečnila v roce 2013 celkem 35 686 plnohodnotných kontrol.

Inspektoři zadrželi zásilku čajů plných pesticidů, namířeno měla na český trh

02.08.2019 | Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) ve spolupráci s Celním úřadem Praha – Ruzyně nevpustili do vnitřního trhu ČR, resp. EU zásilku čaje z Číny.

Veterináři kvůli kovu ve šprotech stahují 24 000 konzerv

15.07.2019 | Veterináři stahují šarži více než 24.000 konzerv uzených šprotů v oleji značky Giana od lotyšské firmy, v ČR je prodávaly i velké řetězce. Důvodem je nález úlomku kovu v jedné z konzerv, který našel český spotřebitel, sdělil dnes ČTK mluvčí Státní veterinární správy (SVS) Petr Vorlíček.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Srpnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont