Dopřejte si bramborové hody

Dopřejte si bramborové hody

07.06.2019 | Tento dietní zázrak pochází od Inků, od kterých je pro Evropu získali Španělé. Ovšem původně ne jako potravinu, ale jako exotickou květinu. Teprve v 18. století brambory získaly v Evropě význam jako chutné a přitom výživné potraviny.

Díky nenáročnosti pěstování se brambory rychle staly oblíbenou složkou jídelníčků spousty lidí. Dokázaly zasytit všechny vrstvy obyvatel, včetně těch chudých. To ale neznamená, že by ony samotné byly chudé. Právě naopak. 

Brambory obsahují širokou škálu stopových prvků jako draslík, hořčík, zinek, vápník, fosfor, železo, měď, fluor, sodík, chrom.  Jsou tedy skvělým a levným zdrojem minerálů nezbytně nutných pro naše zdraví. Například pro srdce a cévní systém, hormonální procesy, krvetvorbu, zdravé kosti a klouby, plodnost a potenci.

Bramborové "céčko"

Z vitaminů v bramborách najdeme především vitamin C. Je vynikajícím spalovačem tuků a skvěle se stará o stabilní hladinu cukru v krvi. Obsah vitaminu C začíná klesat ale téměř okamžitě po sklizni, proto brambory čerstvě vykopané ze země obsahují nejvíce vitaminu C. Zajímavým zjištěním je také fakt, že při smažení se tento vitamin rozpustný ve vodě nejlépe zachová, i když smažením se zvyšuje energetická hodnotu pokrmu.

Při vaření se vitamin C naopak ztrácí, protože se řadí do skupiny vitamínů rozpustných ve vodě. Rozmačkané brambory pak obsahují vitaminu C nejméně.

Vitamin C se také ztrácíí, vystavíme-li brambory vzduchu. To tedy znamená, čím drobnější kousky z brambor nakrájíme, tím méně budou vitaminu obsahovat.

Slupka brambor navíc obsahuje vitaminy skupiny B a velice prospěšnou kyselinu listovou, která hraje důležitou roli při krvetvorbě, pro plodnost a zdravý vývoj plodu v těhotenství.

Méně než jogurt

Obsah kalorií, které najdeme ve 100 g brambor, je dokonce nižší než v nízkotučném jogurtu (vařené neobsahují téměř žádný tuk a porce brambor obsahuje jen kolem 130 kalorií). Pravým viníkem, který stojí za tím, že si spousta z nás myslí, že po bramborách přibírá, nejsou tedy samotné brambory, ale tuk, na kterém jsou brambory připravovány nebo který je k nim servírován v podobě másla, smetan a majonéz.Trpíme-li otoky nebo přílišným zadržováním vody v těle, brambory nám mohou pomoci i s tímto problémem. Podíl draslíku a sodíku v bramborách totiž  prospívá správnému metabolismu tekutin a přispívá k odvodňování a správné funkci ledvin.

Pozor bychom si také měli dát, uvidíme-li zelené či naklíčené brambory.  Obsahují totiž zdraví nebezpečné alkaloidy zvané chakonin a solanin. Nadměrné množství těchto alkaloidů muže být pro konzumenta prudce jedovaté. Každý brambor se zelenými skvrnkami bychom měli raději vyhodit.  I malé množství solaninu může u citlivějších osob vyvolat migrény nebo otupělost.

Ti z nás, kteří chtějí zhubnout či zůstat štíhlí, by se dle dietologů měli raději smaženým pochoutkám vyhnout.  I když jsou ale bramborové lupínky řazeny do kategorie „nezdravá strava", pravdou je, že přes svou vysokou kalorickou hodnotu zároveň obsahují velké množství draslíku a vitaminu C.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Jarní saláty, které dodají vitamíny (ingredience hledejte na nedaleké louce)

28.05.2019 | Dodejte tělu po zimě vitamíny a minerální látky. Kromě salátu ze sezónní zeleniny ale můžete sáhnout i po pokladech z luk. Kopřiva i pampelišky mile překvapí jedinečnou chutí.

Dejte si celer! Zpomaluje mimo jiné i nástup hormonálních změn

17.06.2019 | Ačkoli si celer pravidelně dávala už Kleopatra a to nejen, aby měla hustou hřívu, ale i pro jeho afrodiziakální účinky, dlouhou dobu měl nálepku nepopulárního outsidera. Nyní se ale karty otáčí. Celer zažívá doslova renesanci, plní menu těch nejlepších restaurací i Youtube kanály. Dejte mu šanci, receptů je spousta a zdraví prospěšných látek má na rozdávání.

Jídlo před lety a nyní: Jak se změnilo menu Čechů?

13.06.2019 | Už v roce 1920 totiž začali českoslovenští statistici zaznamenávat, po jakém zboží je největší poptávka. Většině z nás asi nechybějí fronty na banány nebo poválečná potravinová krize, přesto bychom si z minulosti pár tipů mohli přenést i do současnosti – třeba snahu zužitkovat potraviny co nejvíce, vytvářet co nejméně odpadu nebo posílit nákup regionálních potravin.

Vychází červnový CZ TEST

V prodeji již od 27. 5.