Pardubický pivovar má narozeniny, je mu 150 let

Pardubický pivovar má narozeniny, je mu 150 let

28.01.2021 Jana Čiháková

Před 150 lety, v roce 1871, byl založen pivovar v Pardubicích, první pivo se zde začalo vařit 8. dubna 1872. Majoritním akcionářem Pardubického pivovaru, který vyrábí řadu značky Pernštejn, čtrnáctistupňový Taxis nebo Porter, tmavé devatenáctistupňové pivo, se v roce 2019 staly Pivovary Staropramen.

Vaření piva má v Pardubicích sahá až do počátku 14. století, dlouhá desetiletí ve městě existoval Zámecký pivovar. Ten byl založen před rokem 1749 s produkcí až 12 300 hektolitrů ročně, v roce 1900 ale vyhořel a v roce 1909 v něm byla výroba piva zastavena.

V druhé polovině 19. století se pardubičtí podnikatelé v oboru pivovarnictví rozhodli založit novou společnost - Akciový pivovar Pardubice. Komité společnosti se sešlo 29. ledna 1871 a rozhodlo, že bude postaven nový, parostrojní pivovar. Prvním sládkem byl vybrán František Chodounský z Protivína, stavitelem pivovaru byl pan Štěpánek z Mladé Boleslavi. Výstavba byla dokončena 1. dubna 1872, 8. dubna 1872 se začalo vařit pivo.

Prvních 100 000 hektolitrů

Roční produkce byla zprvu 15 000 hektolitrů, v roce 1928 vyprodukoval pivovar poprvé více než 100 000 hektolitrů piva. Od roku 1890 se zde vaří vlastní 19° pivo Porter dle vlastní receptury. V roce 1945 byl pivovar převeden do národní správy a roku 1949 znárodněn do firmy: Východočeské pivovary, národní podnik v Pardubicích. Výroba piva v Pardubickém pivovaru se neustále rozšiřovala, v roce 1900 byl výstav 49.219 hektolitrů. Pivovar se osamostatnil 1. ledna 1993, kdy se stal znovu akciovou společností, v červnu 2006 se přejmenoval na Pivovar Pernštejn a.s. a posléze v červenci 2010 na Pardubický pivovar a.s.

Pivo i domů

Loňské propady produkce Pardubického pivovaru kvůli zavřeným restauracím nenahradilo ani nad očekávání dobré léto, kdy byly podniky bez omezení otevřené. Pivovar ale posílil prodeje do obchodních řetězců, zavedl i například novinku dovážky piva domů. ČTK to řekla ředitelka pivovaru Petra Chovancová. 

Pro pivovarnictví obecně je koronavirová pandemie devastující. Obzvlášť pro regionální pivovary, které jsou závislé na prodejích do pohostinství, řekla ředitelka. "I když jsme v loňském roce zaznamenali velké úspěchy na poli celonárodní distribuce v řetězcích, bohužel to nepokrývá ztrátu z prodeje čepovaného piva. A zahájení velmi operativního rozvozu piva až domů, které si spotřebitelé docela oblíbili, nám bylo jen malou náplastí," řekla Chovancová.

Podrobné výsledky pivovar zatím nezveřejnil. Největší meziroční ztráty ale vykáže v sudovém pivu, protože restaurace jsou jeho stěžejní zákazníci. Novinky částečně pomohly reagovat na vládní opatření. "Bohužel ještě nejsme v situaci, kdy by se dalo finálně bilancovat. Zatím jsem ráda, že se společně s provozovateli hospod a restaurací snažíme všemi silami podporovat prodeje z okének, například distribucí PET lahví zdarma na čepované pivo," řekla Chovancová.

Od poloviny předloňského roku jsou majoritním vlastníkem Pivovary Staropramen. Předtím pivovar vyráběl kolem 80 000 hektolitrů piva ročně, plány majitele byly do deseti let produkci zdvojnásobit. Ambice podle Chovancové zůstává stále stejná, jen se trochu zkrátil čas na její splnění. "Plán růstu pivovaru se musel upravit, především trajektorii náběhu těchto hektolitrů," řekla Chovancová.

Díky změně vlastníka pivovar loni také začal stáčet nově pivo Vilém do plechovek. Lahvovou novinkou pak byla Hořká dvanáctka. Pivovar měl před akvizicí dobrou pozici v Rusku, na Ukrajině a v Polsku. Teď už využívá i další obchodní síť Staropramenu. Letos se pivovar ještě víc zaměří na propagaci, uvedla Chovancová.

"Pořád máme v regionu nízkou znalost našich speciálů, jako je Taxis nebo Kvasňák či Čerstvá desítka ze sklepa. Jedná se o piva nefiltrovaná a nepasterovaná, která mají krátkou trvanlivost," řekla Chovancová.

V pivovaru pracuje 70 lidí. Pandemie jim zpřísnila hygienická opatření na pracovištích. "Rozdávali jsme ve dvou vlnách látkové roušky se speciálními nanofiltry, samozřejmě při vstupu do pivovaru měříme tělesnou teplotu, na samotném pracovišti věnujeme pozornost pravidelné dezinfekci a úklidu a osobní setkání se snažíme eliminovat na nezbytné minimum," řekla Chovancová.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Jsme pivaři: Dokázáno láskou k pivu i výzkumy!

20.10.2021 | České pivo je nad průměrem v hodnocení žebříčku Brewers of Europe. Získalo 80,5 bodu, průměr zkoumaných evropských států je 74,1. Předčilo tak v oblíbenosti víno, což není v Evropě obvyklé, průměrné skóre vína v Evropě činí 75,8, v ČR pak má skóre 79,9.

Nejvyšší gastro cenu světa prvně v historii mají Češi

22.10.2021 | Český fair trade projekt .pepper..field přivezl do země vzácné ocenění GOLDEN FORK. Jeho lyofilizovaný Kampotský pepř je historicky první český produkt, který v 27-leté historii soutěže Great Taste dosáhl nejvyššího gastronomického ocenění světa.

DANONE ohlásilo zdražení. Důvodem je navýšení nákladů

19.10.2021 | Francouzská potravinářská společnost Danone kvůli vyšším nákladům zvedne ceny, neboť čelí dražším surovinám i potížím v dodavatelských řetězcích. Firma, která v České republice stojí za značkami Activia, Actimel nebo Alpro, to dnes uvedla, když představila tržby za třetí čtvrtletí. Ty přitom vzrostly.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont