NAKOUPÍTE V PRVNÍ ZERO WASTE PRODEJNĚ?

NAKOUPÍTE V PRVNÍ ZERO WASTE PRODEJNĚ?

20.01.2023 Jana Čiháková

Plýtvání potravinami je jedním z témat, která poslední léta rezonují veřejným prostorem. Potřeba se více zamýšlet na osobní úrovni nad tím, kolik potravin zbytečně končí v odpadkových koších, ještě stoupla v posledních měsících spolu s raketovým nárůstem cen potravin.

Plýtvání potravinami má však negativní dopad i v celospolečenském měřítku – na životní prostředí a změnu klimatu. Velkou roli v této oblasti hrají i supermarkety, které se snaží omezovat plýtvání v řadě dílčích kroků. Ale zcela bezodpadová prodejna je novinkou, která jde v tomto ohledu ještě mnohem dál.

První bezodpadovou prodejnu v České republice se může pyšnit řetězec Albert. Pro otevření na podzim roku 2022 zvolil prodejnu v pražských Nových Butovicích. Základním cílem bylo eliminovat vyprodukovaný odpad, aby žádné neprodané potraviny nekončily v kontejneru, ale byly dále zužitkovány.

ČERSTVÉ DÍKY PÁŘE

Prvotním východiskem samozřejmě je, aby odpad vůbec nevznikal, respektive aby ho vznikalo co nejmenší možné množství. Je tedy třeba objednávky plánovat tak, aby se vše prodalo. Díky znalosti dlouhodobého chování zákazníků je při zapojení umělé existence možné dodávky zboží či například přípravu pečiva naplánovat tak, aby nic nezbývalo. Obchod se také snaží, aby se potraviny udržely co nejdéle čerstvé. Trvanlivost potravin se zde prodlužuje například pomocí suché páry, jejíž rozvody vedou přímo nad regály s ovocem a zeleninou. Funguje na principu vody, která prochází přes UV filtr a následně je ošetřena pomocí ultrazvuku. Nevytváří chlad ani vlhké prostředí, jen díky svému proudění udržuje potraviny déle čerstvé.

ZAPOJENÍ ZÁKAZNÍKŮ

Potraviny, kterým se blíží datum expirace, zaměstnanci opatří nálepkou s logem projektu Pomozte nám neplýtvat a jsou nabízeny se slevou 30 %. Ke konci otevírací doby se neprodané nebalené pečivo prodává za polovinu ceny. Zároveň jsou v tuto dobu zákazníci informováni, z jakého důvodu není v nabídce kompletní sortiment, který by již obchod nestihl prodat. Přítomné nápisy informují spotřebitele na snahu snížit plýtvání na minimum. I díky zdánlivým drobnostem, jako je omezení zbytečného otevírání chladicích boxů, čímž se prodlužuje trvanlivost uložených potravin i šetří spotřeba energií.

Ovoce a zeleninu, které by již neměly šanci na prodej za plnou cenu, obchod prodává v podobě bedýnek za třicet korun. Mix ovoce a zeleniny zaměstnanci vloží do bedýnek a umístí je do stojanů k pokladnám. Tuto praxi zavedl již na konci roku 2021 řetězec Lidl. Zrovna ale přezrálé banány v bedýnkách nekončí, z nich umějí místní pekaři vykouzlit sladký banánový chlebíček.

DARY POTRAVINOVÉ BANCE

Koncept obchodu je zcela jedinečný také tím, že část sortimentu je možné zakoupit na váhu, tedy v bezobalovém režimu, jak ho známe ze specializovaných prodejen. Tím se také eliminuje nadměrná spotřeba obalového materiálu a omezuje se plýtvání v domácnostech, které mají možnost si samy určit množství, které jsou schopny bez problémů spotřebovat.

Prodejny obecně výrazně omezily vyhazování potravin v momentě, kdy začaly spolupracovat s potravinovými bankami, kterým neprodejné produkty předávají. Obchody řetězce Albert tak dlouhodobě drží podíl neprodaných potravin pod 1, 5 % z celkového objemu. Z prodejny s konceptem zero waste neprodané jídlo putuje šestkrát týdně prostřednictvím potravinových bank potřebným. Případně se ovoce a zelenina či pečivo, které již nejsou v dostatečné kvalitě, věnují různým spolkům jako jsou ty zajišťující krmení pro zvířata.

OBĚDY Z NEPRODANÉHO

Velmi důmyslnou možností, jak přebytky zpracovávat, je místní zero waste kantýna, umístěná v zázemí obchodu, kde se z potravin připravují obědy pro zaměstnance. Kuchař dostává k dispozici potraviny, které se neprodaly, ale nic nebrání jejich konzumaci, neboť jsou zdravotně zcela nezávadné, a z nich vymýšlí jídelníček na daný den. „Kantýna jinak“ denně připraví na 150 porcí oběda v ceně třiceti korun, tedy nižší, než jsou ceny obědů ve školách. Na toto množství již přebytky jen z butovického Alberta nestačí, a využívají se zde i zbytky z další blízké prodejny na Zličíně. Naobědvat dostanou nejen zaměstnanci prodejny, ale také přilehlých kanceláří Albertu. Ačkoli se vstupní suroviny hojně opakují, usiluje místní kuchař o pestrý jídelníček. Nejde tak o klasickou jídelnu, kdy je možné si v předstihu několika dní vybrat, co budete daný den jíst. Pokud to suroviny umožňují, objevuje se na menu polévka a tři hlavní jídla, z toho jedno vegetariánské.

LIKVIDACE AŽ NAPOSLED

Poslední cesta ovoce a zeleniny, které již nejsou prodejné ani není možné je darovat či zpracovat v kantýně, směřuje na velkokapacitní kompost. Zaměstnanci do něj vkládají neprodejné potraviny a organické přebytky se přemění na úrodný substrát. Ten si pak zaměstnanci odvážejí z prodejny pro své vlastní využití, není tak třeba zajišťovat jeho další zužitkování.

K likvidaci v popelnících je tak skutečně určeno jen minimální množství zboží, které není možné z hygienických důvodů dále využít, například kvůli zkaženému obsahu nebo poškozenému obalu. „Potravinové ztráty mají negativní dopad na životní prostředí i sociální situaci a prohlubují změnu klimatu. Proto dlouhodobě a systematicky pracujeme na snižování přebytků v prodejnách a dalším využití neprodaných potravin pro lidskou spotřebu prostřednictvím darů do potravinových bank,“ uvádí Jiří Mareček, který v Albertu kromě komunikace nově řídí i agendu udržitelnosti.

DALŠÍ, PROSÍM

Prodejny zero waste na našem trhu nejsou žádnou novinkou, první byla otevřena v roce 2015 v Praze díky neziskové organizaci Bezobalu. Původně byl prodej omezen na úzkou komunitu nadšenců, ale postupně tento koncept získal na oblibě mezi širší veřejností. Řada supermarketů začala do svého způsobu prodeje implementovat dílčí prvky zero waste pravidel, jako je například nákup části sortimentu do vlastních nádob. Ovšem v takovémto rozsahu, v jakém se do bezobalové ideologie pustili v pilotním projektu prodejny Albert, jde na našem trhu o naprosto průkopnickou novinku. Můžeme jen doufat, že se k ní brzy připojí i prodejny další.

 


Mohlo by vás zajímat

MISTROVSTVÍ V MÍCHÁNÍ KOKTEJLŮ: PO 11LETECH ZVÍTĚZIL ČECH

06.05.2024 | Mistrem světa v míchání nealkoholických koktejlů Mattoni Grand Drink 2024 se dnes v Karlových Varech stal Martin Vogeltanz. Po 11 letech tak zvítězil Čech, a to potřetí v pětadvacetileté historii soutěže. Vybrala ho odborná porota z 19 barmanů z celého světa, kteří postoupili do finále. Kromě titulu mistra světa získal také finanční odměnu 10 000 dolarů (téměř 233 000 Kč). Vítězný koktejl Nature bude také v nabídce Mattoni barů na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary od 28. června do 6. července.

STÍN NAD BUDOUCNOSTÍ OLIVOVÉHO OLEJE: TRANSFORMACE V ODVĚTVÍ

06.05.2024 | Výrobci olivového oleje čelí jednomu z nejsložitějších období v historii. Zpravodajskému serveru CNBC to řekl největší producent olivového oleje na světě, španělská společnost Deoleo. Na vině je změna klimatu, prudký růst cen, vysoké úrokové sazby a vysoká inflace. Odvětví proto podle něj musí projít hlubokou transformací.

VYZKOUMÁNO: KÁVA ARABICA JE STARŠÍ NEŽ ČLOVĚK

23.04.2024 | Káva je bezesporu velkou částí světové kultury a milovníci kávy oceňují nejvíce tu, která pochází z kávovníku arabského, běžně známou jako arabica. Vědci nyní vytvořili rodokmen této kávy a zjistili, že tento druh vznikl přirozeným křížením dvou jiných odrůd kávy odhadem před 610 000 až jedním milionem let v etiopských lesích.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202405

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.