Májka slaví padesátiny

Májka slaví padesátiny

07.05.2015 PR článek

Česká paštika Májka si letos připomíná kulaté výročí 50 let od svého zrodu. Od šedesátých let se tato lahůdka s originální recepturou stala neodmyslitelnou součástí večeří, snídaní či svačin, ať již doma či při výletech, prázdninách nebo dovolených.

Symbol paštik se zrodil již v roce 1965, v roce, kdy do kosmu vstoupil první člověk, televize začala vysílat Večerníček a na československý trh byla uvedena první ženská antikoncepce, v roce, kdy se narodili třeba Dominik Hašek, Martin Dejdar,  autorka Harryho Pottera Joanne Rowlingová nebo „Iron man“ Robert Downey Jr.

„Podle nedávného průzkumu veřejného mínění zná tuto paštiku téměř každý Čech a minimálně občas ji konzumuje 90 % respondentů. Přes svůj věk Májka drží krok s dobou a je trendy,“ vysvětluje Marcela Mitáčková, ředitelka pro marketing a vývoj společnosti Hamé. „Víme, že s Májkou vyrůstaly celé generace a že i nyní tato paštika oslovuje nejen spotřebitele staršího věku, ale i mladší generaci. Právě té jsou určeny Májky s novými příchutěmi, které jsme uvedli na trh vloni,“ doplňuje.

Pořád trendy

Cestovat časem do 60. let můžete na webu www.poradtrendy.cz a pomocí Facebook aplikace, kde se můžete přesvědčit, jak se měnila móda, hudba a další věci v průběhu desetiletí a jak se časem měnil i fenomén mezi paštikami. Májku je dne možné si zakoupit ve více než 20 různých velikostech, obalech a příchutích, a to trvanlivou nebo chlazenou. Jedna z nejvýraznějších kampaní na tento produkt byla spojena s nezaměnitelnou tváří Bolka Polívky a odkazovala k jeho slavnému filmu Dědictví. Odtud také známý slogan Májka – zlaté dědictví. Od roku 2013 vsadila firma Hamé na „zlaté lyže“, tedy tváře českých biatlonistů.

biatloniste

 Jak se vyrábí?

Každý rok opustí výrobní závody Hamé v Babicích a v Kunovicích u Uherského Hradiště více než 40 milionů kusů Májky, tedy více než 100 000 kusů denně. Výrobní proces začíná kontrolou nejdůležitější vstupní suroviny – vepřového masa, jater a sádla. Suroviny jdou v nerezových nádobách do skladů, kde jsou nastaveny teplotní režimy. Ze skladu se suroviny naváží podle receptury.

 Do obří procesní nádoby pracovníci překlápějí vstupní suroviny, které jsou rozmělněny pomocí kutrových nožů a mělících zařízení. Dochází k mělnění na jemnou pastovitou hmotu, do níž je přidáno koření, zelený pepř nebo sušené brusinky. Připravené dílo se přečerpává do nádrže, z níž postupuje potrubím přes kontrolní síta zachycující nečistoty. Paštikové dílo putuje do plničky, ze které je plněno do umytých a ošetřených skleněných obalů, které jsou celkem novinkou a doplnily populární vaničky. Skleničky jsou po uzavření podrobeny dalším kontrolním prvkům: vakuotester zjišťuje, zda víčko přilnulo, rentgen kontroluje případné nečistoty.

 Uzavřené skleničky vyskládají pracovníci do sterilačních košů, v nichž výrobky absolvují nejdůležitější výrobní etapu – sterilaci. V tlakových nádobách čeká paštiky tepelné ošetření pod tlakem až 3 barů pomocí vody o teplotě do 121 °C. Sondy kontrolují, zda byla teplota dosažena i uvnitř výrobku umístěného uprostřed. Díky úpravě vydrží paštika bez úhony skladování po dobu až tří let, a to i za vyšších teplot.

 Vyrobené paštiky jsou skladovány po dobu 14 dnů při pokojových teplotách, aby se ověřila teplotní stabilita. Část vzorků prochází termostatickou zkouškou, při které jsou vystaveny teplotě vyšší 37 °C po dobu 7 dnů. Poté proběhne vyšetření mikrobiální stability. Pokud neprokáže živé organismy, šarže je uvolněna pro etiketaci a putuje k zákazníkovi. A paštiková legenda pokračuje dál…

 

 

 

 

 


Mohlo by vás zajímat

Kulinářský zázrak: Restaurace v Tokiu má 2 Michelinské hvězdy, ale jen 6 míst pro hosty

04.02.2020 | Odborníci na gastronomii i hosté to přirovnávají k zázraku. Podle mnohých dostanete nejlepší sushi na světě právě zde. Restaurace Sushi Sawada v japonském Tokiu je přitom téměř neviditelná.

Coca-Cola bude v Praze vyrábět rostlinná mléka pro Evropu

29.05.2018 | Nápojářská společnost Coca-Cola HBC ČR a Slovensko dnes otevřela v pražských Kyjích dvě zmodernizované linky za více než 300 milionů korun. Bude nově vyrábět nápoje rostlinného původu, tzv. rostlinná mléka, pod značkou AdeZ pro 11 evropských států, v ČR a na Slovensku se začnou prodávat na přelomu roku.

STÍN NAD BUDOUCNOSTÍ OLIVOVÉHO OLEJE: TRANSFORMACE V ODVĚTVÍ

06.05.2024 | Výrobci olivového oleje čelí jednomu z nejsložitějších období v historii. Zpravodajskému serveru CNBC to řekl největší producent olivového oleje na světě, španělská společnost Deoleo. Na vině je změna klimatu, prudký růst cen, vysoké úrokové sazby a vysoká inflace. Odvětví proto podle něj musí projít hlubokou transformací.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202405

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.