16.05.2019 Jana Čiháková
Co si myslí lídři politických stran?
Dita Charanzová (ANO): Ano.
Jan Zahradil (ODS): Ano. Je nepřípustné, aby byly méně kvalitní potraviny prodávány pod stejným názvem a ve stejném obalu. Na druhou stranu nelze paušálně zakázat jakékoli sebemenší rozdíly ve složení výrobků, protože by to poškodilo zákazníky i firmy.
Marcel Kolaja (Piráti): Ano. Občané nejsou detektivové, aby museli sami zjišťovat a dokazovat, zda je produkt stejný jako za hranicemi. Chceme, aby složení i kvalita byly stejné a dvojí kvalita potravin patřila na seznam zakázaných obchodních praktik.
Ivan David (SPD): V rámci ukončení současné EU musí získat Česká republika znovu právo na normování kvality potravin. Musíme získat zpět právo na kvalitní potraviny, a ne o ně prosit v Bruselu jako otroci. Diktát EU musí skončit a hnutí SPD odmítá nadřazení legislativy EU nad rozhodnutí Parlamentu ČR.
Kateřina Konečná (KSČM): Ano. Dvojí kvalita je podvod, zejména na naše občany. České strany musí přesvědčit své politické frakce o závažnosti tématu, protože pouze KSČM dokázala zabezpečit, aby drtivá většina naší frakce hlasovala proti dvojí kvalitě v Evropském parlamentu. ANO, ČSSD, KDU-ČSL a TOP 09 nebyly schopny využít svého vlivu v Evropské komisi ani Evropském parlamentu, i proto jsme prohráli.
Pavel Poc (ČSSD): Jistě, na odstranění tohoto nešvaru pracuje ČSSD od roku 2011 a nehodláme s touto prací přestat, dokud tento problém nezmizí. Na řadě je novelizace legislativy týkající se informací pro spotřebitele a zrušení územní blokace prodeje ze strany velkoobchodů a výrobců.
Jiří Pospíšil (STAN a TOP 09): Určitě ano. Bohužel vláda Andreje Babiše dělá opak toho, co slibuje na billboardech a letácích. Má velkou zásluhu na tom, že EU dvojí kvalitu potravin zcela nezakázala. Naopak přijala polovičaté řešení. Toto řešení dvojí kvalitu nevymýtí, proto budu proti této nekalé praktice bojovat i nadále. V EU nesmí existovat občané I. a II. kategorie.
Pavel Svoboda (KDU-ČSL): Zákaz dvojí kvality potravin je českým zájmem. Postihování producentů potravin za vývoz horší kvality výrobku poskytovaného pod stejnou značkou do různých zemí je dlouhodobou snahou KDU-ČSL a celkově rozhodně smysluplné opatření, kterým EU může dokázat význam svého dohledu nad jednotným evropským trhem.
Jaromír Štětina (ESO): Na stole je kompromis, který říká, že Evropská komise bude za určitou dobu znovu posuzovat fungování směrnice o nekalých praktikách a dvojí kvalitu potravin. Pokud nová úprava výrobce neusměrní od neodůvodněných nekalých praktik, budeme muset přitvrdit.
Pavel Telička (Hlas): Jednoznačně ano. Na vládní úrovni mohla a měla být efektivnější v tomto úsilí už ve stávajícím období.
Vít Jedlička (Svobodní+Radostné Česko): Řešíme tady kvalitu potravin zvenčí, ale moc lidí už nevidí, že z uzenin produkovaných českými výrobci, jako je například Agrofert, postupně mizí maso. O to kurióznější je, když se k řešení problematiky nekvalitních potravin přihlásí Andrej Babiš. Myslím, že by si lidi především měli dávat pozor na to, co kupují. Je jedno, jestli to je ze zahraničí, nebo z ČR.
29.02.2024 | Shoda na případném zdanění tichého vína podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) v současné době nepanuje. Pracovní skupina, která se dnes tímto tématem znovu zabývala, předloží předsedům koaličních stran a ministerstvu financí několik návrhů k posouzení, řekl ministr na tiskové konferenci.
27.02.2024 | Na zakázané stimulátory růstu obsažené v mase se zaměří vědecký tým Agronomické fakulty MENDELU. Cílem projektu je najít účinný způsob, jak odhalit záměrně maskované zneužívání stimulátorů při výkrmu hospodářských zvířat. V první fázi se zaměří na vzorky odebrané z prasat.
14.03.2024 | České řešení Food Save, které na základě kamerového snímání sbírá data o množství a pohybu zboží po prodejně a následně je za pomoci umělé inteligence v reálném čase vyhodnocuje, nově našlo uplatnění v celé řadě dalších oborů. Společnost Analytics Data Factory, která je autorem řešení, upravila systém i pro využití v oblastech výroby, skladování, úklidových prací nebo při analýze chování zákazníků v prodejních místech.