Konzumenti vína jsou čím dál informovanější a náročnější

Konzumenti vína jsou čím dál informovanější a náročnější

01.05.2018 ČTK

Konzumenti vína jsou čím dál informovanější a náročnější. Roste proto odbyt kvalitnějších vín, řekl v rozhovoru vinař Josef Dufek ze Svatobořic-Mistřína, který patří k nejúspěšnějším moravským vinařům na zahraničních soutěžích

Jedním z důvodů, proč se zvyšuje odbyt kvalitního vína, je podle Dufka skutečnost, že v české společnosti už je vrstva znalců, konzumentů, milovníků vín, která nenaletí na pochybně laciná vína z Francie či odjinud ze zahraničí. "Jsou schopni si zjistit terroir - podloží, konkrétní výsledky vinaře a k tomu se rádi vrací," uvedl Dufek. Podle něj například na Slovácko lidé jezdí za konkrétními odrůdami. "Na viniční tratě si zvykli, mají 'napité' podloží, danou odrůdu," uvedl.

Jeho vinařství ročně produkuje kolem 250.000 litrů vína. Dufek se zabývá jen přívlastkovými víny, ne sudovými. Škála odrůd je naopak široká, vinařství se věnuje zhruba třicítce odrůd na 47 hektarech. Firma chce ještě další čtyři až pět hektarů vysadit. Vinice má Dufek také v Kobylí, Velkých Bílovicích a Hustopečích. "Soustředit se na jeden rajón je dost riskantní, v obchodech nemůžeme vypadnout na půl sezony, musíme mít záchytné body," říká vinař, který zaměstnává kolem 30 lidí a v sezoně až 90 brigádníků.

Svůj region nazývá moravským Toskánskem díky kopcovitému terénu. "Zvlněná krajina kolem Kyjova je jedno z nejhezčích míst. Když jedu do vinice, bojím se, abych nesrazil nějakého fotografa, co jich tu je z celého světa," uvedl Dufek.

Jeho vinařství má nové vinice, ale i 45 let staré. S víny si prý nyní už jen hraje a experimentuje. Z ocenění si Dufek váží vítězství na Valtických vinných trzích a pravidelné účasti ve francouzské publikaci 1000 Vins du Monde. Účast v zahraničních soutěžích bere jako porovnání kvality.

"Nejdůležitější je, že za žádné víno ve flašce se nemusím stydět. Dostáváme se do fáze, kdy se chceme zabydlet, hrát si s terroirem, kvalitou, detaily. Dosud jsme zároveň sázeli, stavěli, řešili vše možné, chodili na soutěže," uvedl Dufek. Spoluzaložil i VOC Slovácko, které má podporovat vína z regionu. Oproti jiným uskupením vín originální certifikace je VOC Slovácko hodně široké, aby přilákalo vinaře od Kyjovska po Uherskohradišťsko. "Jde o to, aby ti vinaři, co dělají špičková vína a jsou ve vesnici osamoceni, měli možnost se zviditelnit," dodal Dufek.


Mohlo by vás zajímat

Coca-Cola bude v Praze vyrábět rostlinná mléka pro Evropu

29.05.2018 | Nápojářská společnost Coca-Cola HBC ČR a Slovensko dnes otevřela v pražských Kyjích dvě zmodernizované linky za více než 300 milionů korun. Bude nově vyrábět nápoje rostlinného původu, tzv. rostlinná mléka, pod značkou AdeZ pro 11 evropských států, v ČR a na Slovensku se začnou prodávat na přelomu roku.

Chléb je opět v kurzu. Jak poznat ten nejlepší?

24.05.2018 | Díky populárním farmářským trhům se v posledních letech stal hitem chléb kvasový. Přitom už v 15. století za vlády Jiřího z Poděbrad se peklo dvanáct druhů chleba. V České republice přitom máme dnes více než 700 pekáren, které vyrobí denně zhruba milion pecnů. Jak ale poznat ten skutečně kvalitní?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.