Co na vás číhá na madle košíku?

Co na vás číhá na madle košíku?

30.06.2014 Mgr. Jana Uhlířová

Špinavá madla i vnitřky košíků a vozíku, upatlaný pás, Kdo zodpovídá za hygienu v obchodech a jak se vyvarovat špatného nákupu?

Špína na podlaze i regálech, nelibý zápach a prodavačka v ušmudlaném tričku? Skrytá rizika hygieny při prodeji potravin mohou být mnohem závažnější, než to, co je vidět na první pohled. Napadlo vás třeba někdy, kdo se asi mohl dotýkat madla nákupního košíku před vámi? A co všechno už se dotklo pásu, na který vykládáte svůj nákup?

Nedostatečně zabalené pečivo, pes volně pobíhající mezi regály a pokuřující prodavači? Tak s takovými nešvary bychom se v obchodě setkávat neměli. Výroba a uvádění potravin do oběhu patří totiž mezi činnosti epidemiologicky závažné, proto jsou pro ně stanoveny obecné i zvláštní zákonné požadavky. Dříve platila vyhláška (347/2002) o hygieně při prodeji potravin, ta byla nahrazena nařízením Evropské unie o hygieně v celém potravinářském sektoru (nařízení 852/2004/ES).

1

Zmatek v legislativě

Toto nařízení sice stanovuje, jak by hygiena měla vypadat, ale již podrobně nestanovuje postupy, jak cíle dosáhnout. Každý podnik si tak vypracovává svůj systém, jak rizika podchytit, a za zavedení potřebných opatření pak zodpovídá prodejce. Je tedy plně v jeho odpovědnosti, jak zabraňuje průniku škůdců či křížové kontaminaci, či jakým způsobem je udržována osobní i provozní hygiena prodejny. „Ve všech zemích EU platí stejná nařízení, nicméně ta jsou formulována poměrně vágně a je na každém obchodníkovi, jak se k otázce hygieny postaví,“ vysvětluje Milan Horyl, jednatel společnosti Clean4you, která se profesionálním úklidem prodejen zabývá. „EU de facto pouze říká „prodejny mají být čisté a uklizené“, a to samozřejmě nahrává těm, kterým na kultuře prodeje tolik nesejde,“ doplňuje.

 

Provozovatelé obchodů tak mají poměrně velkou pravomoc a vzhledem k faktu, že personální kapacita kontrolních orgánů nedovoluje časté kontroly na prodejnách, odváží se mnozí z provozovatelů brát hygienu na lehkou váhu. Nařízení je navíc nejasné a umožňuje více výkladů, a tak mnohdy stačí zajistit pouze základní sanitaci.

Jak se proti špíně v obchodech bránit? A podle čeho nenápadně zkontrolovat, jak na tom váš oblíbený obchod je? Více se dočtete v červencovém čísle časopisu Svět potravin, které je právě v prodeji!


Mohlo by vás zajímat

VAROVÁNÍ SPOTŘEBITELŮM! ZKONTROLUJTE LEDNICI, TOTO MASO OBSAHUJE SALMONELLY

13.03.2024 | Státní veterinární správa (SVS) nařídila stáhnout z prodeje mražené kuřecí díly a droby obsahující salmonely od výrobce RABBIT Trhový Štěpánov a.s. Z problematické šarže bylo vyrobeno několik výrobků v celkovém množství přes 1500 kg. Naprostou většinu se však podařilo stáhnout z prodeje.

Nejvíc problémové jsou čokolády, ovoce a medy

27.02.2014 | SZPI uskutečnila v roce 2013 celkem 35 686 plnohodnotných kontrol.

VETERINÁŘI ZLIKVIDOVALI ČASOVANOU NÁLOŽ: 110 KG ZKAŽENÉHO MASA

25.10.2023 | Při společné kontrole Státní veterinární správy (SVS) a celní správy na dálnici D8 v Ústeckém kraji poblíž Petrovic bylo zachyceno v dodávce směřující do Německa více než 100 kg živočišných produktů neznámého původu navíc při nedodržení stanovené teploty. Vzhledem k uvedeným pochybením veterinární inspektoři na místě nařídili neškodnou likvidaci všech těchto produktů.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202405

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.