testy  

Ne všechny testy jsou věrohodné

Ne všechny testy jsou věrohodné

22.10.2013 Petr Havel, agrární analytik

Výsledky testů potravin patří nejen v naší zemi k mediálně velmi atraktivním.

Výsledky testů patří mezi spotřebitelem vyžadované informace. I tady však stejně jako třeba v případě farmářských trhů platí, že ne vždy jsou veškeré údaje předkládané potenciálním zákazníkům opravdu věrohodné.

Je to takový národní sport, pohybovat se jak při podnikání, tak při prezentaci mediálních témat ode zdi ke zdi. Nejprve ticho po pěšině, ale když se ukáže, že je nějaká aktivita nebo typ informací ve společnosti žádaný, nastává inflace často spekulativních snah se do opticky perspektivního byznysu zapojit. Využít zájmu lidí, který ve finále většinou ústí do zvýšení odbytu čehokoli, a tedy pro příslušného výrobce ke zlepšení ekonomické situace, je samozřejmě legitimní a logické. Jiná věc je, že se na vlně takového zájmu vezou i ti, pro které nemusí být příslušná myšlenka záležitostí obecně očekávaného zodpovědného přístupu.

Zcela ze stejného soudku je stávající boom testování potravin, které do své informační náplně v současné době zařazují prakticky všechna na celostátní úrovni působící média. Bohužel, ze zveřejňovaných výsledků takových testů je až příliš často vidět, že cílem není objektivní informace, ale spíše čtenářsky, posluchačsky nebo divácky atraktivní údaj většinou poukazující na nějaký „potravinářský zločin“. V řadě případů jde také o předmět konkurenčního boje mezi jednotlivými výrobci nebo různými lobbistickými skupinami a pravda je částečně i to, že ve hře je často i ekonomický zájem projevující se mimo.

Skandál s umělým ovocem

Některé testy míchají jablka s hruškami a vycházejí z chybných metod či čerpají ze starých údajů. Je vždy na médiu, které testy provádí nebo zadává, a na laboratoři, která je zdrojem výsledků a údajů, zda si ověří certifikaci používané metody a její schválení dozorovými orgány. Naposledy se takový sporný případ s použitím necertifikované metody objevil u testů ovocných jogurtů, proti němuž se ohradili jak výrobci, tak Českomoravský svaz mlékárenský a celá věc bude mít pravděpodobně dohru u soudu.

Jiné testy klamou tím, že z nich vycházejí negativně zejména takové výrobky, jejichž výrobce v dotčeném médiu příliš neinzeruje. Taková situace pak ještě dále znepřehledňuje orientaci spotřebitele v záplavě informací, které mu jsou ohledně kvality potravin předkládány. I v tomto případě je tedy nejvyšší čas, aby měla veřejnost k dispozici alespoň základní vodítka, na jejichž základě odliší seriózní výsledky testů od výsledků ve větší či menší míře manipulujících s naším názorem.

Zítra se dočtete: Jak poznáte seriozní test?


Mohlo by vás zajímat

NA ZELENÝ ČTVRTEK, ZELENÝ ŠKOPEK: NA ČEPU NA TĚCHTO ADRESÁCH

25.03.2024 | Na Zelený čtvrtek 28. března se v celé České republice i na Slovensku začne už tradičně čepovat Zelené pivo z pivovaru Starobrno. Letos už po devatenácté. Celkem budou mít pivaři a všichni příznivci speciálu s nezvyklou barvou k dispozici 4 920 hektolitrů. Zeleným pivem si mohou připít všichni v Čechách i na Moravě, aktualizovaný seznam všech provozoven se Zeleným pivem na čepu zájemci najdou před Velikonocemi na webových stránkách www.zelenepivo.cz.

Najdeme kvalitu na farmářských trzích?

21.08.2014 | Jsou farmářské trhy rájem pro podvodníky, nebo jde jen o nafouknutou bublinu a neopodstatněné pomluvy? Je opravdu potřeba se nákupu na farmářských trzích bát?

TESTOVALI JSME MLÉKO... A ODHALILI BAKTERIE

03.03.2023 | Lékaři o něm říkají, že je blahodárnou a užitečnou výživou nebo lépe řečeno přesně připravenou potravinou“.Jak je na tom mléko dostupné v tržní síti s kvalitou? Odpověď jsme hledali ve spolupráci s akreditovanou laboratoří Eurofins a laboratoří Vysoké školy chemicko-technologické.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.