Živé bytosti do reklamy na alkohol nepatří, říká ministr

Živé bytosti do reklamy na alkohol nepatří, říká ministr

28.11.2019 | Reklama na alkohol by podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) neměla zobrazovat živé bytosti. Zákon o regulaci reklamy resort připravuje, omezit ji chce i časově.

Řekl to na odborné konferenci Alkohol a tabák 2019. Česko patří k zemím s nejvyšší spotřebou alkoholu na obyvatele na světě. Rizikově pije podle odborníků alkohol více než 1,5 milionu Čechů, kolem 600.000 každý den. Společenské náklady převyšují 59 miliard korun ročně.

"Reklama by neměla vzbuzovat dojem, že alkohol je 'dobrý kamarád', což se stále ještě děje," uvedl ministr. Zvažuje také podání podnětů k orgánům, které reklamu regulují.

Podle současného zákona o regulaci reklamy, který obsahuje paragraf o alkoholu, nesmí reklama nabádat k nestřídmému pití nebo záporně či ironicky hodnotit abstinenci. Zakázáno je také spojovat alkohol se společenským nebo sexuálním úspěchem, zdůrazňovat obsah alkoholu jako kladnou vlastnost nápoje nebo tvrdit, že alkohol v nápoji má léčebné, povzbuzující nebo uklidňující účinky nebo že je prostředkem řešení osobních problémů.

Reklama na tabákové výrobky je regulovaná přísněji. Zakázána je s výjimkou specializovaných prodejen nebo v částech provozoven určených k prodeji tabákových výrobků nebo periodik pro profesionály v obchodu s tabákovými výrobky. Povolený je také sponzoring motoristických soutěží.

K omezení nadměrného pití alkoholu a popíjení mladistvých by podle odborníků na závislosti a zdravotní dopady alkoholismu nejúčinněji vedlo právě regulování reklamy a zvýšení daní na alkohol. Sněmovna začátkem listopadu schválila zvýšení daně na tvrdý alkohol, tabák a hazard. Na klasické víno je spotřební daň nulová, u piva se liší podle velikosti pivovaru, je ale nižší než u tvrdého alkoholu.

Roční spotřeba čistého lihu je v Česku více než 11 litrů na osobu

Jeden panák destilátu, půllitr piva nebo dvě deci vína ho obsahují asi 20 gramů. Podle Českého statistického úřadu poklesla spotřeba mezi roky 2008 a 2017 o skoro šest procent. Podle národní protidrogové koordinátorky Jarmily Vedralové je pokles zřetelný v celé EU, souvisí zřejmě se životním stylem.

Výrobci s omezováním reklamy na alkohol nesouhlasí. Poukazují také na to, že výsledky studií o spotřebě alkoholu jsou rozporuplné. Například Český svaz pivovarů a sladoven uvedl, že omezování reklamy považuje za neúčinné až kontraproduktivní opatření.

"Je prokázáno, že reklama podporuje konkrétní značky, ale na celkovou spotřebu nemá vliv," uvedla výkonná ředitelka svazu Martina Ferencová. Náklady na reklamu podle ní rostou, zatímco spotřeba se snižuje. Regulace podle ní poškodí reklamní průmysl, omezí konkurenci výrobců alkoholických nápojů a posílí levné nekvalitní produkty.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Vinaři se kvůli koronaviru obávají o letošní sklizeň

09.04.2020 | Celoplošné uzavření restaurací, vináren a vinoték není zdaleka jediným problémem, který trápí české a moravské vinaře. Pandemie koronaviru a s ní související opatření by mohla brzy významně zkomplikovat i práci na vinicích a citelně ohrozit průběh sklizně. Vyplynulo to z ankety mezi členy Vinařské unie.

Víno Korona Antivirus a další podvodné výrobky: Inspektoři opět důrazně varují

08.04.2020 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) stále zjišťuje další případy zneužívání obav veřejnosti v souvislosti s šířením onemocnění COVID-19 některými prodejci doplňků stravy. Aktuálně inspektoři SZPI zjistili při prodeji a propagaci doplňků stravy a dalších potravin, že někteří prodejci používají zakázaná léčebná tvrzení a nepovolená zdravotní tvrzení a to právě uváděním údajných účinků proti koronaviru.

Jak nepřibrat a udržet se i v těchto dnech ve formě?

09.04.2020 | V posledních dnech zažíváme v našem osobním i pracovním životě mnoho překotných změn. Mění se nám zaběhlá životospráva, organizace dne, mnozí pociťují zároveň i značnou nejistotu z budoucnosti a jsou vystaveni stresu. Jak to vše sladit se zdravým životním stylem, jak nepřibrat a udržovat se i psychicky co nejvíce v pohodě?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Dubnové jarní číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont