Žádná sleva není zadarmo. Jaké finty používají prodejci?

Žádná sleva není zadarmo. Jaké finty používají prodejci?

21.05.2019 | Každá sleva je výhodná. Ovšem kolikrát ne ani tak pro koncového zákazníka jako pro prodejce. Za nižší cenou na účtence se také může skrývat mimo jiné i méně gramů obsahu.

Slevové akce fungují spolehlivě. Zlevnění často kupované potraviny, jako je mléko nebo vejce, rozhodně nese plody. Jednak každá taková akce přiláká více lidí na prodejnu, kde si samozřejmě nakoupí i jiné nezlevněné výrobky, a pak se jí lze poměrně spolehlivě zbavit produktů, kterým brzy vyprší trvanlivost nebo použitelnost.

Některé potraviny se ale zlevňují dlouhodobě, a ne protože by si prodejci chtěli čistit karmu - jen se využívá další pastičky na českého spotřebitele - ubere se na množství. Když se pak podíváte na cenu potraviny za její kilogram, zjistíte, že se od původní ceny nic nezměnilo, či je dokonce i vyšší.

Kdo má poslední dobou dobrý pocit, že ho nákupy potravin stojí méně, než byl dříve zvyklý, měl by si zkontrolovat, zda si také odnáší stejné množství zboží, jako tomu bylo dříve. Stále častějším trikem výrobců je totiž zmenšování balení.

Rozdíl v balení jogurtů je například 10 gramů. Podobně to platí u sýrů, pomazánek nebo baleného pečiva. Lehčí mohou být i pytlíky bonbónů – místo obvyklých sta gramů mohou vážit klidně osmdesát.

Některé produkty dokonbce zhubly, přestože cena zůstala stejná. Důvodem je celosvětové zvýšení cen vstupních surovin. Jde vesměs o čokoládové bonbony, čokoláídy, oříškové, kakaové a kávové výrobky.

Všimneme si toho? 

Menší výrobek odhalíte pouze jen za předpokladu, že budete sledovat gramáž. Než potřebitelé si ale snah výrobců ušetřit všímají dobře. „Lidé si stále více myslí, že jsou potraviny šizeny. Dostáváme nejenom stížnosti na zhoršující se kvalitu výrobků, ale i na fakt, že se zmenšují balení. Nejčastější stížnosti jsou na gramáže sušenek, jogurtů, čokolád, ale i tvrdých bonbónů. Rozdíl přitom často není na první pohled patrný. Například Tatranky jsou sice na pohled stejné, ale výrazně lehčí než dříve,“ říká Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. 

Dodává, že důvodem současných triků obchodníků je nejenom krize, snaha snížit náklady a lákat zákazníky na nižší ceny, ale i fakt, že EU před pár měsíci zrušila vyhlášku nařizující hmotnost u určitých potravin.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Příroda nám není lhostejná, chceme zálohy na "petky"!

13.09.2019 | Tři čtvrtiny Čechů chtějí zálohovat PET lahve i s vědomím, že by je museli skladovat nezmačkané. Vyplývá to ze dvou průzkumů, které pro iniciativu Zálohujme zpracovaly agentury Kantar TNS a Ipsos.

V Praze se opět našly chyby při čtvrtině kontrol farmářských trhů

16.09.2019 | Veterináři letos zatím provedli v Praze 53 kontrol na 14 farmářských trzích, pochybení zjistili ve 26 procentech kontrol. Loni byly chyby u 24 procent kontrolovaných stánků, sdělil za Státní veterinární správu (SVS) Petr Majer.

Včela ví, který protein medu dát, aby měl léčivé účinky

11.09.2019 | To, že med má léčivé účinky ví snad každý z nás. Znalosti většiny lidí jsou ale omezeny na nejznámější antibiotické účinky medu, proto také řada lidí sáhne po lžičce zejména při nachlazeních a potížích s horními cestami dýchacími. Využití je ale daleko širší a díky nové studii získává další rozměr…

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Zářijové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont