WHO: Dopřejte si 400 gramů ovoce a zeleniny denně!

WHO: Dopřejte si 400 gramů ovoce a zeleniny denně!

24.06.2019 | Horké letní počasí přímo vyzývá ke konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny. Dopřejte si pestrou nabídku sezonních potravin, které obsahují látky důležité pro naše tělo. Konzumace jejich dostatečného množství se projeví i na vašem zdraví.

Pestrá strava a především čerstvé ovoce a zelenina by měly být základem vašeho denního jídelníčku. Ovoce a zelenina obsahují velké množství důležitých látek, jako jsou vitaminy, minerály, vláknina a další. Světová zdravotnická organizace (WHO) proto doporučuje konzumaci alespoň 400 g ovoce a zeleniny denně. Jednat by se však mělo o pestrou kombinaci, která našemu tělu poskytne dostatek potřebných látek, zejména tzv. fytonutrientů. Ty se podílejí na zpomalování stárnutí buněk a zároveň nás dokážou chránit například i proti onemocněním srdce.

„Fytonutrienty jsou charakteristické intenzivní barvou, aroma a chutí. Ve své podstatě se jedná o přírodní, přirozeně se vyskytující chemické složky, které jsou v zelenině a ovoci obsažené ve formě různých sloučenin,“ vysvětluje Ing. Bohumil Hlavatý, ředitel České asociace pro speciální potraviny. Fytonutrienty se přitom nacházejí přímo pod slupkou ovoce a zeleniny. Pokuste se tedy tyto potraviny konzumovat v jejich přirozené podobě, ideálně se slupkou, a pokud to je možné, tepelně nezpracované.

Studie z roku 2014 pro British Journal of Nutrition prokázala spojitost konzumace čerstvého ovoce a zeleniny s dostatečným množstvím fytonutrientů v lidském těle. Dopřejte si tak nejen v létě jejich dostatek. Ovoce a zelenina navíc obsahují mnoho dalších prospěšných látek, které vám z dlouhodobého hlediska pomohou udržet si dobrý zdravotní stav.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Jen podle chuti to nestačí: Jak na výběr kysaných mléčných výrobků?

23.10.2019 | Většina spotřebitelů si vybírá kysané mléčné výrobky podle jejich senzorických vlastností, tedy podle toho jak jim chutnají. To ale nestačí. Jak uvádí prof. Ing. Jana Dostálová, CSc., (VŠCHT, Společnost pro výživu), kysané mléčné výrobky bychom si měli vybírat i podle toho jaké živiny a v jakém množství obsahují.

Honí vás na podzim mlsná? Tipy, jak odolat pokušení!

05.11.2019 | Podzim je v plném proudu a třebaže neukazuje svou nejkrutější podobu, příslib mrazů a brzkých stmívání nás ovlivňuje. Ať už ponurnou náladou, únavou či zbytečným přejídáním. Právě přejídání je naším častým prohřeškem. Myšlenkami na geny a obalování těla na zimu se ale určitě nechlácholme.

Japonsko vs. Středomoří: Kde se jí zdravěji?

04.11.2019 | Japonská strava s tou středomořskou obvykle soupeří. Podle expertů jsou ale zdravé obě, protože jsou tradiční.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Listopadové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont