Výzkum: Většina lidí neřeší, v jakém obalu si kupuje potraviny

Výzkum: Většina lidí neřeší, v jakém obalu si kupuje potraviny

19.11.2020 | Tři čtvrtiny Čechů nezajímá, jak a v čem jsou zabalené potraviny, které kupují. Prioritou při výběru jídla a pití je pro ně cena a složení výrobku. Lidé, kteří se o problematiku potravinových obalů zajímají, se v obchodech vyhýbají především plastu a hliníku. Potraviny bez obalu nakupuje přibližně šestina lidí, vyplývá z dnes zveřejněných výsledků průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).

<

O to, v jakém materiálu jsou zabaleny prodávané potraviny, se zajímá 24 procent lidí. Třem čtvrtinám respondentů, kteří alespoň někdy nakupují potraviny, je problematika potravinových obalů lhostejná. Zájem o to, v jakém obalu se potraviny prodávají, roste podle zjištění CVVM s rostoucím vzděláním a se zlepšující se životní úrovní vlastní domácnosti. Podstatně více se obaly zajímají ženy než muži.

Tři pětiny dotázaných v průzkumu uvedly, že se při koupi potravin nevyhýbají žádnému obalovému materiálu. Opačný postoj zaujalo 38 procent respondentů, přičemž 17 procent se při nákupech vyhýbá plastu, 11 procent hliníku, pět procent plechu a čtyři procenta sklu. Jedno procento dotázaných uvedlo, že se při nákupu potravin vyhýbá obalům z papíru.

Úplně bez obalů?

I v Česku existují obchody, které nabízejí potraviny bez obalů. Této možnosti využívá 16 procent lidí, z toho čtvrtina tak nakupuje často. Dalších 14 procent respondentů uvedlo, že potraviny bez obalu kupuje zřídka a 69 procent nikdy.

Hlavními motivy pro nakupování potravin bez obalu je snížení množství odpadu a ochrana životního prostředí. Desetina z těch, kdo nebalené potraviny kupují alespoň někdy, uvedla, že důvodem je kvalita takového zboží.

Nejvýznamnějším faktorem, který Češi při nákupu jídla a pití zohledňují, je cena. Jako nejdůležitější ji označilo 44 procent dotázaných. Čtvrtina respondentů sleduje při nákupu potravin především složení výrobku a zhruba pětina jeho původ. Velikost balení je rozhodující pro osm procent dotázaných. Způsobu chovu či pěstování potravin nebo jejich surovin a obalovému materiálu zákazníci při nakupování příliš velkou důležitost nepřikládají.

"Z výsledků je patrné, že pro českou veřejnost hrají při nakupování potravin hlavní roli ekonomické (cena) a kvalitativní (složení, původ) aspekty, zatímco etickým a ekologickým aspektům nepřikládají téměř žádnou důležitost," shrnuje výsledky výzkumu CVVM.

Průzkum provedlo CVVM ve druhé polovině srpna. Zapojilo se do něj 979 lidí ve věku od 15 let.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Lidé promluvili, jaká jídla jim servírovali v karanténě

07.01.2021 | Na začátku každého nového roku se objevují odhady expertů v mnoha oborech, kteří tipují, co bude v příštích dvanácti měsících takzvaně trendy. Ovšem přečíst si předpověď kulinárních trendů na rok 2020 je nyní téměř k smíchu. Dal si snad někdo "seacuterie", tedy obložené prkénko s mořskými plody? Sirup z lohanu tykvového (Siraitia grosvenorii), známého také jako mniší ovoce?

Proč nosit dříví do lesa, léčivé houby si vypěstujeme sami

11.01.2021 | V naší zemi roste množství spotřebitelů, kteří za nemalé peníze (modelově 100 gramů za více než 100 korun) nakupují zázračné čínské houby pod názvem shiitake nebo reishi. Jenže právě tyto léčivé jedlé houby a mnohé jiné není nutné, obvykle v podobě potravinových doplňků, draze nakupovat. Lze je totiž poměrně snadno pěstovat, a to dokonce i v domácnosti, na zahrádkách nebo jako „vedlejšák“ k dalším zemědělským produktům na farmách.

Jihočeská agrární komora spustí on-line mapu místních potravin

11.01.2021 | Jihočeská agrární komora spustí on-line regionální produktovou mapu kraje, která víc propojí dodavatele a odběratele jihočeských potravin. Jedním z cílů je také zvýšit využití místních potravin ve školních a nemocničních jídelnách. V nouzovém stavu komora zviditelní podniky, které vydávají přes okénko nebo jídlo dovážejí.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont