Výzkum: Většina lidí neřeší, v jakém obalu si kupuje potraviny

Výzkum: Většina lidí neřeší, v jakém obalu si kupuje potraviny

19.11.2020 | Tři čtvrtiny Čechů nezajímá, jak a v čem jsou zabalené potraviny, které kupují. Prioritou při výběru jídla a pití je pro ně cena a složení výrobku. Lidé, kteří se o problematiku potravinových obalů zajímají, se v obchodech vyhýbají především plastu a hliníku. Potraviny bez obalu nakupuje přibližně šestina lidí, vyplývá z dnes zveřejněných výsledků průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).

<

O to, v jakém materiálu jsou zabaleny prodávané potraviny, se zajímá 24 procent lidí. Třem čtvrtinám respondentů, kteří alespoň někdy nakupují potraviny, je problematika potravinových obalů lhostejná. Zájem o to, v jakém obalu se potraviny prodávají, roste podle zjištění CVVM s rostoucím vzděláním a se zlepšující se životní úrovní vlastní domácnosti. Podstatně více se obaly zajímají ženy než muži.

Tři pětiny dotázaných v průzkumu uvedly, že se při koupi potravin nevyhýbají žádnému obalovému materiálu. Opačný postoj zaujalo 38 procent respondentů, přičemž 17 procent se při nákupech vyhýbá plastu, 11 procent hliníku, pět procent plechu a čtyři procenta sklu. Jedno procento dotázaných uvedlo, že se při nákupu potravin vyhýbá obalům z papíru.

Úplně bez obalů?

I v Česku existují obchody, které nabízejí potraviny bez obalů. Této možnosti využívá 16 procent lidí, z toho čtvrtina tak nakupuje často. Dalších 14 procent respondentů uvedlo, že potraviny bez obalu kupuje zřídka a 69 procent nikdy.

Hlavními motivy pro nakupování potravin bez obalu je snížení množství odpadu a ochrana životního prostředí. Desetina z těch, kdo nebalené potraviny kupují alespoň někdy, uvedla, že důvodem je kvalita takového zboží.

Nejvýznamnějším faktorem, který Češi při nákupu jídla a pití zohledňují, je cena. Jako nejdůležitější ji označilo 44 procent dotázaných. Čtvrtina respondentů sleduje při nákupu potravin především složení výrobku a zhruba pětina jeho původ. Velikost balení je rozhodující pro osm procent dotázaných. Způsobu chovu či pěstování potravin nebo jejich surovin a obalovému materiálu zákazníci při nakupování příliš velkou důležitost nepřikládají.

"Z výsledků je patrné, že pro českou veřejnost hrají při nakupování potravin hlavní roli ekonomické (cena) a kvalitativní (složení, původ) aspekty, zatímco etickým a ekologickým aspektům nepřikládají téměř žádnou důležitost," shrnuje výsledky výzkumu CVVM.

Průzkum provedlo CVVM ve druhé polovině srpna. Zapojilo se do něj 979 lidí ve věku od 15 let.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Koupíte teď, zaplatíte za 14 dní. Košík chystá odložené platby

25.11.2020 | Za jídlo i dárky půjde zaplatit až 2 týdny po doručení nákupu. Košík.cz spouští odloženou platbu MALL Pay, rodiče získají 5% cashback

Okurky v plastových fóliích jako důkaz neekologického smýšlení? Přibrzděte...

01.12.2020 | Ne nadarmo se říká, že mnoho aktivistů škodí. Už jen proto, že se do této funkce nominují lidé bez patřičných znalostí a skrze veřejné kanály hlásají cosi o zamořování planety plasty a zbytečném balení potravin. Přitom právě obaly jsou mnohdy jedinou možností, jak potravinu ochránit před poškozením například při transportu.

Vánoční speciály budou, některé pivovary se nejistoty nebojí

25.11.2020 | Navzdory nejistotě, zda se otevřou v dohledné době restaurace a hospody, připravují malé i střední pivovary na jihu Moravy vánoční speciály. Většina z nich potřebuje na přípravu delší čas než pro standardně nabízená piva, řekli ČTK zástupci několika oslovených pivovarů.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont