Voda je zdravá. Stále ale dáváme větší přednost slazeným colovým nápojům

Voda je zdravá. Stále ale dáváme větší přednost slazeným colovým nápojům

24.04.2019 | Pravidelný pitný režim je bezesporu důležitý. Vedle toho, kolik toho vypijeme, je ale důležitá i volba samotných nápojů. Mezi obecně doporučované jako zdraví prospěšné patří především voda, čaj a čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávy. Praxe ale ukazuje, že lidé neraději volí colové nápoje, ve kterých je mnoho cukrů.

Ukázalo se to mimo jiné z výsledků amerického výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola. Ten v letošním prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk meziročně o 23 procent na 1,68 miliardy dolarů (přes 38 miliard Kč). Obliba nápojů tohoto typu také vede k inovaci stávajících a vzniku nových příchutí.

Colové nápoje ale nejsou vhodné ke každodenní konzumaci. S jejich nadměrným užíváním souvisí nejen riziko obezity, ale i všechna rizika spojená s konzumací cukrů (vysoký krevní tlak, kazivost zubů nebo cukrovka). Přestože se výrobci snaží obsah cukrů snížit na minimum, je třeba přihlédnout k faktu, že už jedna sklenice překonává doporučenou denní dávku cukru. I samotný výrobce Coca - cola se jasně vyjadřuje, že jeho nápoje nepatří do každodenního jídelníčku! Uvádí však: "pokud se cola pije přiměřeně, může být součástí zdravého životního stylu a vyváženého jídelníčku". 

I voda může chutnat!

Nejlepší je ale pít čistou nesycenou vodu. pokud vám nechutná, dochuťte ji třeba šťávou z citronu, pomeranče, okurkou, nebo například mátou, bezinkou či šalvějí. Červenec a srpen jsou měsíci jahod, dopřát si tak můžete vodu s několika nakrájenými jahodami ideálně z vlastní zahrádky. Dále je vhodné pít slabé ovocné čaje, čaje z bylinek, naředěné čerstvé džusy z ovoce a zeleniny...

Nezapomínejte samozřejmě na množství, pijte průběžně okolo 2 až 2,5 litrů denně (s ohledem na svou váhu, fyzickou aktivitu a počasí). Nedostatečným pitným režimem se zatěžují ledviny, zpomaluje metabolismus a trávení. Tělo totiž reaguje tím, že při nedostatku začne vodu zadržovat. Prvotním projevem je například bolest hlavy, která se může projevovat zhoršenou koncentrací.

„Dlouhodobý, byť mírný nedostatek vody, se projeví zácpou, častou infekcí ledvinových a močových cest. Dokonce se objevují i názory, že dlouhodobá dehydratace může být příčinou některých typů rakovin,“ uvádí MUDr. Vejvodová. Podle ní není dobré vypít několik hrnků kávy za den a myslet si, že je to pro naši kondici dostačující. Tento postoj k pitnému režimu může velmi lehce způsobit dehydrataci organismu. Ta hrozí však nejen dospělým, ale nejvíce malým dětem. Dále se pocit žízně postupně vytrácí i s vyšším věkem, ohroženi jsou proto i senioři.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Čaj na hubnutí vaše kila opravdu nespasí: Tipy, jak na to, aby to fungovalo

04.07.2019 | Hubnoucí čajové směsi lákají svými účinky, mnohdy však jenom na přebalu. Obsah sáčků zázraky na počkání neumí a funguje jen jako pomocná berlička, která může mírně podpořit vaši snahu o to zredukovat pár kilo.

Odvrácená tvář zvýšení daně na alkohol: Tento krok může přispět k opakování metanolové kauzy

11.07.2019 | Plánované zvýšení spotřební daně na tvrdý alkohol, které ve středu podpořila v úvodním čtení Sněmovna, nejspíš nezvýší odvody do státního rozpočtu, naopak se rozroste černý trh a hrozí opakování metanolové aféry.

Krabičky pro děti s celiakií nebo potravinovou intolerancí nosit nemusíte, měla by se postarat sama školka

15.07.2019 | Ředitelé mateřských škol nemají obecně povinnost zajišťovat dětem zvláštní stravu. Školky ale musí ctít zákaz diskriminace a u dětí s celiakií nebo alergiemi musí přijmout opatření, která zajistí stravování i těmto dětem.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Červencové číslo koupíte od 24. 6. v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont