Voda je zdravá. Stále ale dáváme větší přednost slazeným colovým nápojům

Voda je zdravá. Stále ale dáváme větší přednost slazeným colovým nápojům

24.04.2019 | Pravidelný pitný režim je bezesporu důležitý. Vedle toho, kolik toho vypijeme, je ale důležitá i volba samotných nápojů. Mezi obecně doporučované jako zdraví prospěšné patří především voda, čaj a čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávy. Praxe ale ukazuje, že lidé neraději volí colové nápoje, ve kterých je mnoho cukrů.

Ukázalo se to mimo jiné z výsledků amerického výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola. Ten v letošním prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk meziročně o 23 procent na 1,68 miliardy dolarů (přes 38 miliard Kč). Obliba nápojů tohoto typu také vede k inovaci stávajících a vzniku nových příchutí.

Colové nápoje ale nejsou vhodné ke každodenní konzumaci. S jejich nadměrným užíváním souvisí nejen riziko obezity, ale i všechna rizika spojená s konzumací cukrů (vysoký krevní tlak, kazivost zubů nebo cukrovka). Přestože se výrobci snaží obsah cukrů snížit na minimum, je třeba přihlédnout k faktu, že už jedna sklenice překonává doporučenou denní dávku cukru. I samotný výrobce Coca - cola se jasně vyjadřuje, že jeho nápoje nepatří do každodenního jídelníčku! Uvádí však: "pokud se cola pije přiměřeně, může být součástí zdravého životního stylu a vyváženého jídelníčku". 

I voda může chutnat!

Nejlepší je ale pít čistou nesycenou vodu. pokud vám nechutná, dochuťte ji třeba šťávou z citronu, pomeranče, okurkou, nebo například mátou, bezinkou či šalvějí. Červenec a srpen jsou měsíci jahod, dopřát si tak můžete vodu s několika nakrájenými jahodami ideálně z vlastní zahrádky. Dále je vhodné pít slabé ovocné čaje, čaje z bylinek, naředěné čerstvé džusy z ovoce a zeleniny...

Nezapomínejte samozřejmě na množství, pijte průběžně okolo 2 až 2,5 litrů denně (s ohledem na svou váhu, fyzickou aktivitu a počasí). Nedostatečným pitným režimem se zatěžují ledviny, zpomaluje metabolismus a trávení. Tělo totiž reaguje tím, že při nedostatku začne vodu zadržovat. Prvotním projevem je například bolest hlavy, která se může projevovat zhoršenou koncentrací.

„Dlouhodobý, byť mírný nedostatek vody, se projeví zácpou, častou infekcí ledvinových a močových cest. Dokonce se objevují i názory, že dlouhodobá dehydratace může být příčinou některých typů rakovin,“ uvádí MUDr. Vejvodová. Podle ní není dobré vypít několik hrnků kávy za den a myslet si, že je to pro naši kondici dostačující. Tento postoj k pitnému režimu může velmi lehce způsobit dehydrataci organismu. Ta hrozí však nejen dospělým, ale nejvíce malým dětem. Dále se pocit žízně postupně vytrácí i s vyšším věkem, ohroženi jsou proto i senioři.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Proč má v 21. století alergii na mléko každý druhý?

24.04.2019 | Jednou z nejčastěji zmiňovaných skupin potravin, které různí spasitelé lidstva nedoporučují spotřebitelům k pravidelné konzumaci, jsou mlékárenské výrobky. Možná proto, že samotné mléko je fakticky jediným běžně konzumovaným nápojem živočišného původu, přičemž dnešním, nutričně hodně nebezpečným trendem, je spotřebitele od konzumace potravin živočišného původu cíleně odrazovat.

Asociace: Černý trh s vínem se nepotvrdil, chceme novelu

17.05.2019 | Novela vinařského zákona, která platí dva roky, přinesla pouze více byrokracie, tvrdí Vinařská asociace ČR dohromady s Asociací soukromého zemědělství. Nepotvrdila se tak podle ní argumentace Vinařského svazu ČR o velikosti černého trhu s vínem. Dnes to zástupci asociací uvedli na tiskové konferenci.

Nakupujete v eshopech? Pozor, těmto se raději vyhněte!

17.05.2019 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) aktuálně spustila na webu Potraviny na pranýři (www.potravinynapranyri.cz) novou sekci Rizikové weby. Tato služba informuje spotřebitele o webových stránkách, u kterých SZPI zjistilila, že nabízejí potraviny - zejména doplňky stravy – v rozporu s právními předpisy ČR a EU.

Porce květnového čtení míří do sítě!

V prodeji již od 30. 4.