Voda je zdravá. Stále ale dáváme větší přednost slazeným colovým nápojům

Voda je zdravá. Stále ale dáváme větší přednost slazeným colovým nápojům

24.04.2019 | Pravidelný pitný režim je bezesporu důležitý. Vedle toho, kolik toho vypijeme, je ale důležitá i volba samotných nápojů. Mezi obecně doporučované jako zdraví prospěšné patří především voda, čaj a čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávy. Praxe ale ukazuje, že lidé neraději volí colové nápoje, ve kterých je mnoho cukrů.

<

Ukázalo se to mimo jiné z výsledků amerického výrobce nealkoholických nápojů Coca-Cola. Ten v letošním prvním čtvrtletí zvýšil čistý zisk meziročně o 23 procent na 1,68 miliardy dolarů (přes 38 miliard Kč). Obliba nápojů tohoto typu také vede k inovaci stávajících a vzniku nových příchutí.

Colové nápoje ale nejsou vhodné ke každodenní konzumaci. S jejich nadměrným užíváním souvisí nejen riziko obezity, ale i všechna rizika spojená s konzumací cukrů (vysoký krevní tlak, kazivost zubů nebo cukrovka). Přestože se výrobci snaží obsah cukrů snížit na minimum, je třeba přihlédnout k faktu, že už jedna sklenice překonává doporučenou denní dávku cukru. I samotný výrobce Coca - cola se jasně vyjadřuje, že jeho nápoje nepatří do každodenního jídelníčku! Uvádí však: "pokud se cola pije přiměřeně, může být součástí zdravého životního stylu a vyváženého jídelníčku". 

I voda může chutnat!

Nejlepší je ale pít čistou nesycenou vodu. pokud vám nechutná, dochuťte ji třeba šťávou z citronu, pomeranče, okurkou, nebo například mátou, bezinkou či šalvějí. Červenec a srpen jsou měsíci jahod, dopřát si tak můžete vodu s několika nakrájenými jahodami ideálně z vlastní zahrádky. Dále je vhodné pít slabé ovocné čaje, čaje z bylinek, naředěné čerstvé džusy z ovoce a zeleniny...

Nezapomínejte samozřejmě na množství, pijte průběžně okolo 2 až 2,5 litrů denně (s ohledem na svou váhu, fyzickou aktivitu a počasí). Nedostatečným pitným režimem se zatěžují ledviny, zpomaluje metabolismus a trávení. Tělo totiž reaguje tím, že při nedostatku začne vodu zadržovat. Prvotním projevem je například bolest hlavy, která se může projevovat zhoršenou koncentrací.

„Dlouhodobý, byť mírný nedostatek vody, se projeví zácpou, častou infekcí ledvinových a močových cest. Dokonce se objevují i názory, že dlouhodobá dehydratace může být příčinou některých typů rakovin,“ uvádí MUDr. Vejvodová. Podle ní není dobré vypít několik hrnků kávy za den a myslet si, že je to pro naši kondici dostačující. Tento postoj k pitnému režimu může velmi lehce způsobit dehydrataci organismu. Ta hrozí však nejen dospělým, ale nejvíce malým dětem. Dále se pocit žízně postupně vytrácí i s vyšším věkem, ohroženi jsou proto i senioři.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Česká kuchyně je založena na velké skromnosti, říká gastrovizionářka Hana Michopulu

28.05.2020 | Hana Michopulu se snaží posunout českou gastronomii ke skromnosti jídelníčku, nadšeně doma fermentuje a má ráda restaurace, kde mezi ní a jídlem nejsou zbytečné překážky. Vloni začala připravovat poutavé podcasty pro každého, koho zajímá nejen zapomenutá moudrost předků.

Proč nedala M. D. Rettigová dopustit na ghí a jak si ho připravit?

02.06.2020 | Když se objeví nějaká gastronomická novinka, často se zjistí, že jde jen o znovuobjevení toho, co tu už kdysi bylo. Třeba takové indické ghí se k nám dostalo díky popularitě východního životního stylu, ale ve skutečnosti jde o klasické přepuštěné máslo, na němž smažila řízky už Magdalena Dobromila Rettigová a její předchůdkyně.

Chystáte party? Vyměňte jednohubky za něco originálnějšího + recepty

05.06.2020 | Čekáte partu přátel nebo chystáte rodinnou oslavu? Je jasné, že chcete všechny co nejlépe pohostit a nakrmit, ale zároveň musíte kromě jídla připravit i spoustu dalších věcí. Následující recepty na rychlá a trendy jídla vám ušetří čas a zajistí perfektní výsledek.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Červnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont