Víc, než polovina lidí trpí nadváhou: Jak se jí vyhnout?

Víc, než polovina lidí trpí nadváhou: Jak se jí vyhnout?

25.06.2019 | Celkem 52 % dospělých obyvatel České republiky trpí nadváhou nebo dokonce obezitou. Riziko nadváhy v dospělém věku roste v souvislosti s tím, zda měla dotyčná osoba nadváhu již v dětství anebo v případě, že se nadváha vyskytuje v rodině. Čím více členů rodiny trpí nadváhou nebo obezitou, tím větší je riziko, že nadváhou bude trpět i jejich příbuzný.

Ze zmíněných 52 % dospělých spadá 35 % do kategorie lidí s nadváhou a 17 % do kategorie lidí obézních. Nejvíce jsou nadváhou a obezitou ohroženi muži a starší lidé – v české populaci je přibližně 60 % mužů a 46 % žen s nadváhou. Znepokojující je rovněž zjištění, že 67 % populace ve věkové skupině 18–44 let má normální hmotnost, zatímco ve věkové skupině nad 45 let má normální hmotnost pouze 30 % lidí.

Ukazuje se, že obezita v dětství má velký vliv na to, zda má, či nemá člověk v dospělosti rovněž sklon k nabírání hmotnosti. Přibližně tři čtvrtiny dospělých, kteří trpí nadváhou, byli obézní už jako děti. Naproti tomu ve skupině lidí, kteří nadváhou v dětství netrpěli, má sklony k obezitě necelých 50 %. Rovněž je prokázáno, že sklony k obezitě jsou velmi úzce svázány s výskytem obezity v rodině. Statistické údaje jsou nemilosrdné: u lidí, kde byl jeden z rodičů obézní, trpí v dospělosti nadváhou62 %. Tam, kde byli oba rodiče obézní, je šance na obezitu u jejich potomků více než 70 %. Naopak u lidí, jejichž rodiče sklony k nadváze neměli, je obézních pouze 46 %.

Nesahejte si na zdraví

Lidé s nadváhou prokazatelně častěji trpí vysokým krevním tlakem, chorobami pohybového aparátu, zvýšenou hladinou cholesterolu a kardiovaskulárními chorobami. Například lidé s nadváhou trpí vysokým krevním tlakem více než 3x častěji a lidé s obezitou dokonce více než 5x častěji než lidé s normální hmotností. U obézních žen je navíc daleko vyšší výskyt problémů se žlučníkem i kloubními problémy.

Samozřejmě, že je daleko jednodušší obezitě a nadváze předcházet, než se nadměrných kilogramů obtížně zbavovat. Takže jak na to. Jedním z nejdůležitějších kroků je samozřejmě úprava jídelníčku – jíst zdravě v podstatě znamená jíst pestrou stravu v optimálním množství stanoveném podle věku, pohlaví a stupně aktivity. Je třeba dbát na to, aby zejména děti dostávaly s jídlem všechny potřebné výživné látky pro úspěšná růst a vývoj. To znamená (ale nejen pro děti) pravidelnou a častou konzumaci ovoce a zeleniny, škrobu – jednodušeji řečeno chleba, obiloviny, rýže či brambor, ale také potravin bohatých na bílkoviny, jako je maso, ryby, vejce a pochopitelně také mléko a mléčné produkty jako mléko, jogurty nebo sýry.

O tom, jak je důležité jíst zeleninu a ovoce se mimo jiné můžete dočíst i zde

Pod tímto názvem, jak už jsme uvedli výše, se skrývá chléb, obiloviny, rýže, těstoviny brambory nebo snídaňové cereálie (např. kukuřičné lupínky). Potraviny se škrobem jsou vydatným zdrojem energie, ale obsahují rovněž vápník, železo a B vitaminy. Vyzkoušejte také celozrnné varianty, které na rozdíl od bílého pečiva obsahují více vlákniny a jiných živin. Navíc konzumace celozrnných produktů vám lépe pomůže udržet optimální tělesnou hmotnost, protože se budete cítit najezení pod delší dobu.

Není snad nikoho, kdo by nevěděl, že ovoce a zelenina obsahují celou řadu vitaminů a minerálních látek, které mají velký význam ze zdravotního hlediska. Většina lidí by rozhodně měla jíst více ovoce a zeleniny, než tak činí v současné době. Jezte ovoce a zeleninu ve všech možných úpravách – čerstvou, zmrazenou, nakládanou, zavařenou nebo sušenou a pijte ovocné džusy. I v upraveném ovoci a zelenině je stále zachována řada prospěšných látek.

Dejte si luštěniny a ryby

Fazole a čočka jsou významným zdrojem bílkovin, vlákniny a železa. Jsou jedním z nejlepších jídel pro vegetariány a zdravou nízkotučnou volbou pro milovníky masa. Upřímně, například mexická kuchyně by se bez fazolí neobešla a je nanejvýš výborným doplňkem k masu v této kuchyni.

Ryby a mořské plody jsou rovněž výborným zdrojem bílkovin a minerálů jako selen nebo zinek. Bílé ryby, jako je treska nebo platýz zároveň obsahují velmi málo tuku. Ryby s vyšším obsahem tuku, jako je makrela, losos, sardinky nebo čerstvý tuňák, jsou velmi dobrým zdrojem zdraví prospěšných tuků, zvláště omega-3 mastných kyselin, které jsou například u dětí významné pro vývoj mozku a v pozdějším věku slouží jako ochrana proti kardiovaskulárním nemocem.

Maso a vejce nepotřebujeme denně

Maso jak hovězí, vepřové, jehněčí či drůbeží poskytuje našemu tělu bílkoviny, B vitaminy a zinek. Červené maso je rovněž dobrým zdrojem železa, které je nezbytné pro tvorbu červených krvinek. Zejména děti potřebují v období dospívání dostatek železa kvůli rychlému růstu a rozvoji svalů.

Mléčné produkty jsou významným zdrojem vápníku, který je potřebný pro zdravé kosti. Mimo jiné obsahují mléčné produkty bílkoviny a vitaminy A a B12. Pro mnoho lidí je mléko významným zdrojem vápníku, které se nachází jak v nízkotučném, tak v plnotučném mléce. Zatímco pro dospělé spotřebitele je nízkotučné mléko a mléčné výrobky vhodnou cestou jak snížit příjem tuku, děti by měly pít plnotučné mlékoa jíst plnotučné mléčné výrobky k zabezpečení dostatku energie, a to nejméně do věku dvou let. Od dvou let výše mohou pít a konzumovat i nízkotučné výrobky, ale jen v tom případě, že jí v dostatečném množství ostatní potraviny a získají dostatek energie z nich. Vejce Vajíčka jsou rovněž potraviny bohaté na bílkoviny, vitaminy A, D a B12. Můžete je konzumovat v mnoha kuchyňských úpravách.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Jen podle chuti to nestačí: Jak na výběr kysaných mléčných výrobků?

23.10.2019 | Většina spotřebitelů si vybírá kysané mléčné výrobky podle jejich senzorických vlastností, tedy podle toho jak jim chutnají. To ale nestačí. Jak uvádí prof. Ing. Jana Dostálová, CSc., (VŠCHT, Společnost pro výživu), kysané mléčné výrobky bychom si měli vybírat i podle toho jaké živiny a v jakém množství obsahují.

V Indonésii se vyrábí tofu plné rakovinotvorných dioxinů

15.11.2019 | V indonéském městečku Tropodo na východě Jávy se vyrábí ve 30 vývařovnách tofu, které je hojně konzumovanou místní potravinou a dobrým zdrojem bílkovin. Jako palivo kuchyně používají plast pečlivě vytříděný v USA a dovezený do Indonésie. Do ovzduší, ale také do potravinového řetězce, se dostávají nebezpečné jedy, k nimž patří i rakovinotvorný dioxin.

Kokosová voda je jako krevní plasma, dodává tělu elektrolyty

| Vnitřní šťáva slouží jako výživa ořechu, proto obsahuje řadu živin a látek, které prospívají jak rostlině, tak lidskému organismus. Bohatá je zejména na draslík a sodík, v menší míře obsahuje ale i železo, vápník, hořčík, fosfor, měď, vitamin B a C. Přes svou sladkou chuť má jen malé množství sacharidů a kalorií.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Listopadové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont