Venkovní teploty stoupají! Víte, kolik tekutin byste ve vedrech měli vypít?

Venkovní teploty stoupají! Víte, kolik tekutin byste ve vedrech měli vypít?

26.06.2019 | Horké dny jsou v plném proudu a pitný režim je jedna z nejdůležitějších věcí, na kterou bychom neměli zapomínat. Voda je základním stavebním kamenem lidského těla. Neměli bychom ji proto opomínat. V takovém případě bychom totiž mohli čelit dehydrataci, která s sebou nese mnoho rizik.

Dehydratace neboli snížené množství vody v organismu, se navenek projevuje suchou pokožkou a lepivým pocitem v ústech.

V těle je jejím projevem hustější krev, která obtížně cirkuluje. Ohrožuje tak i na životě. „Proto je tolik důležité, aby malé děti a zejména pak senioři, kteří necítí pocity žízně, dodržovali správný pitný režim. To je jedna z nejlepších prevencí trombů a následných mrtvic.Může však vést i ke snížení výkonnosti, poruchám soustředění, bolesti hlavy či ospalosti,“vysvětluje Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Dehydratace tak tělu nejenom že neprospívá, ale může být i životu nebezpečná. Proto je potřeba vypít denně minimálně 1,5 až 2 litry tekutin.„Optimální množství přijatých tekutin je 0,3 litru denně na 10 kilogramů hmotnosti. Pozor však na léto, kdy velké množství tekutin vypotíme, proto můžeme pít i více. Tekutiny je vhodné pít postupně, ne naráz,“vysvětluje poradkyně.

A jaké jsou tedy nejběžnější příznaky dehydratace?

1.  Vysušená pokožka

Vnějším znakem špatného pitného režimu, dehydratace, je například stav vaší pokožky. Pro udržení zdravé a zářivé pokožky je zapotřebí dostatek tekutin. Nejlepší je hydratovat tělo zevnitř. Pokud tedy patříte mezi milovníky kávy, čajů a rádi cvičíte, určitě byste měli vypít vody více. Tak, abyste doplnili ztracené tekutiny zvýšeným pocením či díky močopudné kávě.

2.  Nepříjemný zápach

Zanedbávání pitného režimu se může projevit i nepříjemnou věcí, jako je zápach z úst. Nedostatkem tekutin dojde ke snížení slinění v ústech. Jenže sliny mají důležité antibakteriální vlastnosti a při jejich nedostatku se množí bakterie, které způsobují právě onen nepříjemný zápach.

3.  Bolest hlavy

Nejčastějším příznakem, se kterým máme zkušenost snad každý, je bolest hlavy. Nedostatek tekutin ovlivňuje hladinu serotoninu v těle a z jeho nedostatku pak vzniká ona bolest. Dalším místem, které reaguje rychle na hladiny hydratace, jsou malé krevní cévy v mozku. Ty se nejvíce ozývají například při kocovině tupou bolestí nebo také při migréně. Nalijte si tak jednu či dvě sklenice čisté vody. Vyloučíte tak právě dehydrataci jako příčinu bolesti hlavy.

4.  Špatná nálada

Na podrážděnost a nervozitu může pomoci pouhá sklenice vody. Neurologické účinky dehydratace se mohou projevit právě jako mrzutost a podrážděnost. Souvisí to s bolestí hlavy při nedostatku tekutin, ztrátě soustředěnosti. Dehydratace způsobuje bolest hlavy a únavu, zhoršuje soustředění, vyvolává úzkost a napětí.

5.  Ztráta energie

I mírná dehydratace může ohrozit snahu o skvělou postavu v rámci cvičení. Už dvouprocentní dehydratace těla způsobí snížení atletického výkonu o 10 procent. Čím více se tělo vysušuje, tím se i zhoršuje sportovní výkon. O tekutiny přicházíme během cvičení zejména pocením, což vede k výraznému snížení intenzity cvičení, křečím ve svalech a zažívacím potížím. Navíc tělo při cvičení v dehydratovaném stavu využívá glykogen (polysacharid, který funguje jako zásobárna energie) rychlejším tempem a jeho zásoby se tak rychleji snižují. Proto po cvičení budete pravděpodobně toužit po sacharidech, abyste doplnili své hodnoty glykogenu.

Pozor. „Odpolední odliv energie může mít velký vztah s pitným režimem. Při dehydrataci klesá krevní tlak, srdeční tep se zvyšuje, příliv krve do mozku se snižuje, a to vše způsobí zvýšenou únavu,“vysvětluje Věra Burešová.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Českomoravský svaz mlékárenský reaguje na křivé nařčení českých výrobců v pořadu A DOST

03.07.2019 | Dne 24.června odvysílala internetová televize další díl pořadu „A DOST“, ve kterém tentokrát hodnotila tavené sýry. Interpretace výsledků testu protagonistů tohoto pořadu nás velmi nemile překvapila, sdělil Československý svaz mlékárenský a tvrdě se ohradil.

Brambory versus banány: Kde je více zdraví prospěšných látek?

11.07.2019 | Brambora, naše národní zemědělská plodina, je neuvěřitelně univerzální a je nedílnou součástí českého jídelníčku. Konzumace brambor je zdraví prospěšná, a to díky obsaženým minerálním látkám a vitamínům. Těch obsahuje tolik, že předčí i banány, zelí či ořechy. Podle doby sklizně můžete v České republice koupit domácí konzumní brambory rané a pozdní. Sklizeň domácích raných brambor právě začala.

Přijďte na chuť zapomenutým plodinám

24.06.2019 | Pohanka, špalda nebo červená pšenice. Nic vám to neříká? Naši předci je konzumovali pravidelně a dobře znali jejich benefity. Nyní „téměř zapomenuté“ plodiny znovu získávají místo v českých kuchyních, a to nejen u vyznavačů pestrého stravování. Díky jejich nezaměnitelné chuti se přímo nabízejí k nejrůznějšímu využití, ať už na slaný, nebo na sladký způsob.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Srpnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont