Vědci vymysleli přístroj, který změří čerstvost piva v terénu

Vědci vymysleli přístroj, který změří čerstvost piva v terénu

13.11.2019 | S touto otázkou se nedávno obrátili pivovarníci na vědce z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského, a.s. a Mendelovy univerzity v Brně. Propojením jejich know-how vznikla unikátní, přesto jednoduchá, rychlá a navíc i levná metoda, kterou lze měřit čerstvost piva přímo v terénu.

<

Nová metoda je nenáročná na vybavení a pomůže určit intenzitu tzv. staré chuti piva, což je nežádoucí výsledek stupně stárnutí piva a oxidace. Vývoj staré chuti je urychlován špatným skladováním piva, a to zejména při teplotách vyšších, než doporučuje jeho výrobce.

„Pivo začíná na rozdíl od vína stárnout poměrně brzy. Zatímco vínu prospívá, že leží několik let, u piva to neplatí. Zajímá nás, jaké pochody se v pivu odehrávají a jak můžeme stárnutí zpomalit. Především při vývozu do zahraničí výrobci hledají různé způsoby stabilizace, aby se pivo nezkazilo a nezakalilo," vysvětlila Jana Olšovská z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského v Praze s tím, že pochod senzorického stárnutí piva prozatím výrobci zastavit neumí. A to je právě cesta, kterou se vědci ve svých výzkumech hodlají i nadále ubírat.

Nová metoda stanovení senzorického poškození piva je použitelná pro všechny typy svrchně i spodně kvašených piv, včetně piv nízkoalkoholických a nealkoholických, s výjimkou piv tmavých. „Poskytuje výsledky srovnatelné s odbornými analýzami v laboratoři. Samotné měření se odehrává v malé krabičce, tzv. black boxu. Přístroj obsahuje software z dílny naší univerzity, pomocí kterého je detekován vybraný marker, jehož koncentrace odpovídá hodnocení staré chuti piva," uvedl proděkan Agronomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně Radim Cerkal. Zařízení se vejde do ruky a jeho pořízení v současné době nepřekračuje 20 000 korun. Výsledek projektu, o kterém referovaly i zahraniční odborné časopisy, nyní používá Plzeňský Prazdroj jako průmyslový partner. Koupit si ho ale může kdokoliv jiný.

O novinku je zájem

„Zaznamenali jsme poptávku z různých koutů světa. Metoda byla prezentována na evropských konferencích, některé společnosti už projevily vážný zájem. Výzkum vzešel z požadavku vrchního skládka z Plzeňského Prazdroje Jana Engeho, který chtěl objektivní měření, protože degustace může být ovlivněna mnoha faktory," dodala Lenka Straková, sládková Prazdroje s tím, že v ČR je unikátní metoda chráněna patentem. Zájem o využití novinky očekávají odborníci především ze strany velkých pivovarů. Může se objevit v rukou obchodních zástupců nebo reklamačních techniků.

Výzkum byl realizován za podpory projektu TE02000177 "Centrum pro inovativní využití a posílení konkurenceschopnosti českých pivovarských surovin a výrobků " Technologické agentury České republiky.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

FAO: Ceny potravin v červnu poprvé v letošním roce vzrostly

03.07.2020 | Světové ceny potravin v červnu poprvé v letošním roce vzrostly. Mírně tak oživily po prudkém propadu způsobeném pandemií nemoci covid-19. Index, který sleduje ceny obilovin, rostlinných olejů, mléčných výrobků, masa a cukru na mezinárodních trzích, vzrostl proti předchozími měsíci o 2,4 procenta na 93,2 bodu. Vyplývá to ze zprávy, kterou dnes zveřejnila Organizace OSN pro výživu a zemědělství (FAO).

Na Košík.cz koupíte hotovky z Manifesta i Kolkovny

30.06.2020 | Košík.cz rozšiřuje svoji nabídku hotovek a zařazuje do ní jídla ze sítě restaurací Kolkovna, která je zaměřená na tradiční českou kuchyni. Můžete si tak vychutnat její vyhlášenou zelňačku, kachnu s cibulovým zelím nebo kančí kýtu se šípkovou. V případě Manifesta na vás čeká americký streetfood Dirty Dog BBQ, italská risotta z L'Atelier Charlie Voston nebo masové i vegetariánské burgery od The Craf Burger.

Povědomí o Fairtrade u nás roste, férové nákupy zná třikrát více lidí

02.07.2020 | Znalost etické certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE mezi lidmi stoupla. Podle výsledků agentury Median za uplynulých deset let trojnásobně.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont