Vaše práva v restauraci: Nepochutnali jste si? Braňte se!

Vaše práva v restauraci: Nepochutnali jste si? Braňte se!

06.06.2019 | Stejně jako můžete reklamovat vadné zboží v obchodě, nebojte se ozvat i v restauraci. A nejen, když je maso cítit nebo je málo propečené, šanci máte, i když jídlo nesplní vaše očekávání, nebo jste si pod ním představovali něco jiného.

Předejít podobným komplikacím můžete již výběrem samotného podniku. Pokud přijdete dovnitř a vidíte kolem sebe viditelně nedostatečnou hygienu, dostanete umatlané příbory a otlučené sklenice,z kuchyně se line ostrý zápach a ani personál nepůsobí čistě, uděláte nejlépe, pokud odejdete a najíte se raději někde jinde.

Aby takových podniků ale v Česku ubylo, nenechte situaci jen tak a ohlaste své pochyby. Zprávu o nedostatečné hygieně můžete oznámit na místní hygienické stanici, která v restauraci poté provede kontrolu a v případě zjištěných potíží donutí provozovatele sjednat nápravu. Velkou hybnou silou jsou dnes rovněž sociální sítě a internetové recenze a možnost vyjádření a hodnocení od samotných návštěvníků. Hodnocení ve službách, jako jsou Google recenze nebo Restu.cz, vám pomůže prověřit daný podnik předem, nebo kritickým, ale věcným komentářem upozornit na nedostatky samotného provozovatele. Negativní reklamu nechce nikdo, dobrý podnikatel by se takovým hodnocením měl řídit a snažit se sám sjednat nápravu.

Jídlo vám nevoní?

Zcela jednoznačné jsou situace, kdy dostanete jídlo či pití, které zapáchá nebo je evidentně staré a zkažené. V žádném případě ho nejezte, ihned ho vraťte číšníkovi a požádejte o nové, nebo svou objednávku zrušte a odejděte. Pokud vám nebude chtít vyhovět, nechte si zavolat provozního nebo majitele. Otálet v tomto případě nemá smysl. Pokud většinu jídla sníte, těžko můžete žádat náhradu. Navíc riskujete, že vám bude ještě zle. Pokud se tak stane, kontaktujte krajskou hygienickou stanici, která by měla hygienické podmínky dotyčného restauračního zařízení prověřit. Ohledně hygieny potravin se lze obrátit také na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci (SZPI) nebo Státní veterinární správu.

Vlas v polévce

Plave vám v polévce moucha nebo cizí vlas? Je to dostatečný důvod k tomu, takový pokrm vrátit a žádat výměnu. Čím dříve tak učiníte, tím lépe pro vás, nebude totiž pochyb o tom, že jste jídlo v takovém stavu dostali. Pokud nejprve většinu pokrmu sníte a až pak budete žádat náhradu, těžko prokážete, že tam daná nepatřičnost již byla a svých práv se nemusíte domoci. Stejný postup platí i v případě, že dostanete například nápoj v uštípnuté sklenici. Neriskujte, že střep v nepozornosti vypijete a žádejte nápoj nový.

Malá porce a pivo pod míru

Na teplotu jídla existují předpisy, podávaný pokrm musí mít minimálně šedesát stupňů Celsia. Máte-li pochyby, požádejte nejen o nápravu, ale klidně i o přeměření. Restaurace je povinna mít na to potřebné nástroje. Pokud lze jídlo ohřát, aniž by došlo k jeho znehodnocení, domluvte se na tom, pokud to možné není, žádejte novou porci. Přeměřit a převážit lze i jídlo, u nějž máte pochyby o dodržené gramáži. Váha, teploměr či odměrka jsou povinnou výbavou každé kuchyně. Totéž platí pro nápoje. Nejčastějším nešvarem jsou podměrečná piva, pokud po opadnutí pěny vidíte, že hladina je hluboko pod ryskou, žádejte dotočení. A pokud na podobný nešvar v dotyčném podniku narážíte pravidelně, upozorněte na to nejen obsluhu a další hosty skrze internetové recenze, ale také Českou obchodní inspekci, která váš podnět může prověřit a dotyčný podnik pokutovat.

Slovíčkaření

Objednáte si výslovně Coca-colu a přinesou vám Pepsi? Zaplatíte za lahev šampaňského, ale je to obyčejná „bohemka“? Z talíře salátu Caesar na vás místo listů římského salátu a parmezánu kouká salát ledový a eidam? Tady nejde o slovíčkaření, ale o vaše práva, ať už jde o značku, suroviny nebo obvyklou podobu jídla. Můžete požadovat úplně nové jídlo či pití, případně slevu. Můžete ale klidně jídlo odmítnout a odejít. S číšníkem jste uzavřeli v podstatě smlouvu, vy jste si objednali konkrétní zboží, ale to nedostali. Nenechte si líbit vědomý podvod a neplaťte za věci, které jste nepožadovali.

Prodává-li restaurace domácí limonádu, kaši z brambor, knedlíky s jahodami a čerstvou zeleninu, ale vy v jídle máte instantní náhrady, koncentráty, marmeládu a zeleninu mraženou, braňte se a jídlo odmítněte. A je jedno, jestli jiný pokrm očekáváte na základě reklamního poutače, popisu či fotografií v menu, nebo vám takto jídlo popsal číšník.

Nechutná vám? Váš problém

Nechali jste se zlákat jídlem v menu, ale donesený pokrm vám nechutná? Se subjektivním pocitem při reklamaci moc neuspějete, potřebujete se opřít o fakta. Proč vám jídlo nechutná, co je v něm problematické? Je-li přesolené či překořeněné, můžete požádat o nové jídlo nebo alespoň slevu. Ozvěte se, i pokud obsahuje ingredience, na které máte alergii, a nebyly v menu uvedené. Opět jídlo můžete vrátit, žádat náhradu, pokud byste ho snědli a způsobilo vám to zdravotní potíže nebo škodu na zdraví, máte dokonce nárok na náhradu škody.

Neochotný číšník a nekonečné čekání

Co se vám bude reklamovat jen stěží, je dlouhé čekání nebo neochotný personál. Dnes je běžné i v podnicích střední kvality, že v jídelníčku mají napsáno, jak dlouho budete zhruba na jídlo čekat, u náročnějších pokrmů je to většinou uvedeno konkrétně přímo v menu. Číšníci obvykle i upozorňují, pokud je třeba momentálně více objednávek a hrozí, že si na jídlo počkáte nestandardně dlouho. Máte-li naspěch, při objednávce se raději rovnou ptejte obsluhy, jak dlouho budete na jídlo čekat, nebo si nechte poradit, jaké jídlo by bylo nejrychleji. Pokud dostanete informaci, že jídlo bude do půl hodiny, byť jen ústně, a vy po tři čtvrtě hodině stále čekáte, máte právo obsluze oznámit, že nemáte čas na jídlo nadále čekat a že odcházíte – bez placení.

S nepříjemnou obsluhou toho ale mnoho neuděláte. Můžete ji přímo upozornit, když se chová nepatřičně, informovat nadřízeného, nebo využít zmíněné recenze na internetu.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Elektronické cigarety si začínají vybírat svou daň. Vážné plicní problémy má už 100 Američanů

22.08.2019 | Americký úřad pro ochranu veřejného zdraví vyšetřuje už stovku případů, kdy lidé skončili v nemocnici s vážnými plicními problémy a zkoumá, zda nemoc nesouvisí s kouřením elektronických cigaret. Informovalo o tom Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC).

Mobilní aplikace, které přijdou vhod při nakupování

19.08.2019 | Moderní technologie nám ulehčují život na každém kroku a i ve světě potravin existuje mnoho aplikací, které stojí minimálně za pozornost. Tady je náš redakční výběr, díky kterému se můžete snadněji orientovat v kvalitě výrobků, chytře ušetřit a dobře se najíst...

Test grilovacích klobás na plné čáře vyhrál výrobek s medvědím česnekem

22.08.2019 | Ideální grilovací klobása by měla obsahovat vysoký podíl kvalitního masa, optimální podíl tuku a co nejméně přídatných látek. Všechny tyto aspekty by se spolu s recepturou měly pozitivně odrazit v příjemné chuti, vůni i konzistenci.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Srpnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont