Třetina lidí trpí nedostatkem hořčíku. Poznáte, že se to týká i vás?

Třetina lidí trpí nedostatkem hořčíku. Poznáte, že se to týká i vás?

21.07.2020 | Hořčík nebo také magnesium je důležitým minerálem v našem těle. I přesto jej však třetina Čechů nemá dostatek. Nízkou hladinu hořčíku v těle způsobuje nevyváženost stravy i velké množství stresu. Nedostatek magnesia nás pak trápí například v podobě křečí.

<

„Hořčík je důležitým a zároveň čtvrtým nejčastějším minerálem v našem těle. Stará se o více než 300 enzymů regulujících metabolické procesy v lidském organismu. Zvýšený příjem hořčíku je vhodný zejména při větší psychické i fyzické námaze,“ vysvětluje Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České a slovenské asociace pro speciální potraviny. Hořčík totiž pomáhá našemu tělu se stresovými situacemi. Mimoto má také pozitivní vliv na srdeční rytmus či na tvorbu ochranných látek pro naše tělo. Svou nezastupitelnou roli si vydobyl i díky kontrole srážení krve a činnosti střev, močového měchýře či žlučníku.

Když je málo magnézia...

Na dostatečný příjem tohoto minerálu s opravdu pestrými pozitivními účinky by se měli zaměřit zejména lidé s psychickou zátěží, ti, kteří zažívají stres, ženy v menopauze, lidé pracující ve fyzicky náročném povolání, sportovci, kteří mají větší fyzický výdej, a těhotné a kojící ženy. I přesto, že tyto kategorie zahrnují velké množství lidí, setkává se v Česku s nedostatkem hořčíku až třetina obyvatel. „S vysokým nedostatkem hořčíku se potýkají i lidé s cukrovkou. Jeho nedostatečné množství se projevuje často například ve formě známých křečí nohou. Hořčík má totiž relaxační účinky na naše svaly. Pokud se chceme věnovat fyzickým aktivitám, je důležité si hlídat dostatek tohoto minerálu,“ doplňuje Ing. Bohumil Hlavatý.

Kde hledat?

Doporučená denní dávka hořčíku je pro dospělé 420 mg pro muže a 320 mg pro ženy. Odkud tedy tento důležitý minerál získáme? Je důležité pamatovat na to, že z přijatého hořčíku vstřebá naše tělo jen menší část. Vstřebávání hořčíku brání potraviny s vyšším obsahem fosfátu, zinku a vápníku, jako například průmyslově vyráběné potraviny, sladkosti či tavené sýry, vyšší příjem tuků a sacharidů nebo nedostatek vitaminů B1, B2 a B6.

Dostatečného příjmu hořčíku bychom měli dosáhnout díky pestré stravě, zejména bohaté na luštěniny, celozrnné produkty, ale i ořechy či zeleninu a kakao. Vyměňte tak příště sladkou sušenku za celozrnnou svačinu či alespoň kus čerstvého ovoce. Pokud si nejste jisti dostatečným množstvím hořčíku ve vašem těle, sáhněte po doplňcích stravy, které vám pomohou se o adekvátní příjem postarat.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Zmrzlina i cereálie: I tyto výrobky si koupíte s minimem cukrů

21.09.2020 | Lipánek, müsli, zmrzlina, ochucená voda nebo cereálie. Máme je zafixované jako výrobky s vysokým obsahem cukrů. To už však není dávno pravda. V rámci reformulací se "nezdravé" složky výrobcům daří velmi efektivně nahrazovat.

Běžte si natrhat, ale bezpečně

19.08.2020 | Prázdninové období je v naší zemi tradičně spojeno se sběrem a konzumací lesních plodů a kdo může, měl by této příležitosti využít. Je to totiž možnost svým způsobem ve světě ojedinělá – v řadě evropských zemí je sběr lesních plodů regulován nebo téměř zakázán.

Jak se nakupuje za zhoršené epidemiologické situace?

21.09.2020 | Češi se podle potravinářských řetězců ani přes zhoršenou epidemiologickou situaci znovu neuchylují v zásobovacím nákupům. Situace je stabilní v Praze i jinde v republice. Většina obchodníků nezaznamenala změnu frekvence ani objemů nákupů. Na případnou změnu vývoje jsou řetězce připravené, mají dostatečné zásoby potravin i drogistického zboží.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont