SZPI: Reklama na potraviny je problematická především u doplňků

SZPI: Reklama na potraviny je problematická především u doplňků

13.02.2018 ČTK

Reklama na potraviny je problematická především u doplňků potravy, a to zejména na internetu, vyplývá ze zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

Inspektoři loni prověřovali 100 reklamních sdělení, uskutečnili 103 kontrol u 55 prodejců. K porušení zákona došlo ve 47 případech, uvedl dnes v tiskové zprávě mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

O rok dříve inspekce odhalila 33 porušení zákona. "Situace v oblasti reklamy na potraviny, zejména na doplňky, se nezlepšuje," uvedl Kopřiva. Inspektoři nejčastěji zjistili uvádění nepovolených výživových, zdravotních nebo dokonce léčebných tvrzení a zavádějících informací.

V reklamě na potraviny lze použít pouze schválená zdravotní tvrzení a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení není dosud u konce a která jsou uvedena na tzv. On hold seznamu. "Používání tzv. léčebných tvrzení je u potravin včetně doplňků stravy zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby. To je vyhrazeno pouze léčivům," popsal právní předpisy Kopřiva.

Nejvíce případů nevyhovující reklamy je v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách. "SZPI nařídila kontrolovaným osobám, aby nevyhovující reklamní sdělení neprodleně odstranily, a zahájí s nimi správní řízení o uložení pokuty," uvedl Kopřiva.

Existují také e-shopy se sídlem mimo Evropskou unii, na které může inspekce spotřebitele pouze upozornit, aby si dali pozor. Nabízejí buď zdraví nebezpečné doplňky stravy, nebo naopak zcela obyčejné potraviny označují až zázračnými účinky na zdraví. SZPI jejich seznam pravidelně aktualizuje.


Mohlo by vás zajímat

Chléb je opět v kurzu. Jak poznat ten nejlepší?

24.05.2018 | Díky populárním farmářským trhům se v posledních letech stal hitem chléb kvasový. Přitom už v 15. století za vlády Jiřího z Poděbrad se peklo dvanáct druhů chleba. V České republice přitom máme dnes více než 700 pekáren, které vyrobí denně zhruba milion pecnů. Jak ale poznat ten skutečně kvalitní?

Coca-Cola bude v Praze vyrábět rostlinná mléka pro Evropu

29.05.2018 | Nápojářská společnost Coca-Cola HBC ČR a Slovensko dnes otevřela v pražských Kyjích dvě zmodernizované linky za více než 300 milionů korun. Bude nově vyrábět nápoje rostlinného původu, tzv. rostlinná mléka, pod značkou AdeZ pro 11 evropských států, v ČR a na Slovensku se začnou prodávat na přelomu roku.

V sobotu se draží tři lahve "žlutého vína" - z ročníku 1774

23.05.2018 | Ve sklepě prospaly osm generací, ale teď se vše může změnit: v sobotu v Lons-le-Saunier na východě Francie vydraží tři patrně nejstarší lahve vína v oběhu: místní specialitu, Vin Jaune du Jura (žluté víno z oblasti Jura), ročník 1774.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

202404

Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.