SZPI: Reklama na potraviny je problematická především u doplňků

SZPI: Reklama na potraviny je problematická především u doplňků

13. 2. 2018 | Reklama na potraviny je problematická především u doplňků potravy, a to zejména na internetu, vyplývá ze zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

Inspektoři loni prověřovali 100 reklamních sdělení, uskutečnili 103 kontrol u 55 prodejců. K porušení zákona došlo ve 47 případech, uvedl dnes v tiskové zprávě mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

O rok dříve inspekce odhalila 33 porušení zákona. "Situace v oblasti reklamy na potraviny, zejména na doplňky, se nezlepšuje," uvedl Kopřiva. Inspektoři nejčastěji zjistili uvádění nepovolených výživových, zdravotních nebo dokonce léčebných tvrzení a zavádějících informací.

V reklamě na potraviny lze použít pouze schválená zdravotní tvrzení a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení není dosud u konce a která jsou uvedena na tzv. On hold seznamu. "Používání tzv. léčebných tvrzení je u potravin včetně doplňků stravy zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby. To je vyhrazeno pouze léčivům," popsal právní předpisy Kopřiva.

Nejvíce případů nevyhovující reklamy je v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách. "SZPI nařídila kontrolovaným osobám, aby nevyhovující reklamní sdělení neprodleně odstranily, a zahájí s nimi správní řízení o uložení pokuty," uvedl Kopřiva.

Existují také e-shopy se sídlem mimo Evropskou unii, na které může inspekce spotřebitele pouze upozornit, aby si dali pozor. Nabízejí buď zdraví nebezpečné doplňky stravy, nebo naopak zcela obyčejné potraviny označují až zázračnými účinky na zdraví. SZPI jejich seznam pravidelně aktualizuje.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

V sobotu se draží tři lahve "žlutého vína" - z ročníku 1774

23. 5. 2018 | Ve sklepě prospaly osm generací, ale teď se vše může změnit: v sobotu v Lons-le-Saunier na východě Francie vydraží tři patrně nejstarší lahve vína v oběhu: místní specialitu, Vin Jaune du Jura (žluté víno z oblasti Jura), ročník 1774.

Soukromý investor chce v Brně oprášit slávu nejslavnějšího sládka

23. 5. 2018 | Soukromý investor chce v Brně oprášit slávu patrně nejslavnějšího sládka české historie. Za více než 20 milionů korun opraví v centru bývalý městský pivovar, kde proslulý sládek František Ondřej Poupě do své smrti v roce 1805 působil.

Chléb je opět v kurzu. Jak poznat ten nejlepší?

24. 5. 2018 | Díky populárním farmářským trhům se v posledních letech stal hitem chléb kvasový. Přitom už v 15. století za vlády Jiřího z Poděbrad se peklo dvanáct druhů chleba. V České republice přitom máme dnes více než 700 pekáren, které vyrobí denně zhruba milion pecnů. Jak ale poznat ten skutečně kvalitní?

Aktuální číslo

v prodeji od 30.7.