Šunkové salámy klamou obsahem masa, kvalita kolísá i v rámci jedné firmy

Šunkové salámy klamou obsahem masa, kvalita kolísá i v rámci jedné firmy

06.09.2016 | Pružný, soudržný a na skus šťavnatý. Tak má podle vyhlášky vypadat a chutnat šunkový salám. Zkoušky časopisu dTest odhalily, že obsahuje často méně masa než je deklarováno. Chuťově a vzhledově však naopak 15 vzorků relativně obstálo.

Šunkový salám se prodává nejen u nás ale i v Německu a Rakousku. Podle vyhlášky by měl obsahovat alespoň 55 procent, přičemž se může vyrábět z hovězího, vepřového nebo obou zároveň.

Časopis dTest testoval 15 šunkových salámů a výsledky ukázaly, že nejproblematičtějším prvkem byl obsah masa. Laboratorní testy odhalily, že tři výrobky obsahovaly méně masa, než na obalu slibovaly. V dalších dvou se objevila nedeklarovaná drůbeží bílkovina.

„Největší rozdíl mezi změřenou a avizovanou hodnotou masa jsme zaznamenali u šunkového salámu značky Tesco Value od výrobce Kostelecké uzeniny a.s., který ho místo 70 procent obsahoval jen 54 procent,“ poznamenává šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmanová a dodává: „Částečně dobrou zprávou alespoň je, že jsme při pátrání u žádného výrobku nenarazili na přidanou sóju či separát.“

Pouze jeden výrobce se přihlásil k použití hovězího masa. „Jedná se o Šunkový salám dle ČSN z roku 1977 od firmy Le&Co, který se stal také celkovým vítězem testu i díky více než 85 procentnímu podílu masa,“ říká Hoffmanová.

Jeden výrobce, rozdílná kvalita

Testy se také zaměřily na obsah tuků, solí i vybraných nebezpečných látek. Zkoušky neodhalily nic závadného. Pro výrobce také vcelku dobře dopadly senzorické testy. „Tři vzorky dostaly velmi dobré hodnocení, v nejhorším případě padlo hodnocení dostatečné,“ komentuje výsledky Hoffmannová. „Nejlepší známku získal Šunkový salám značky Albert Quality. Vykazoval všechny typické znaky a nebýt slanější chuti, nebyly by k němu žádné připomínky,“ dodává.

Nakonec dTest srovnával několik výrobků od českého výrobce Le&Co. Výsledek ukázal, že stojí nejen za celkovým vítězem, ale vyrábí také šunkové salámy pod značkami Albert Quality, Billa/Vocílka, Billa/Clever, Lidl/Pikok a Tesco.

Kvalita těchto produktů v testu kolísala. Umístily se na vyšších, středních i na nižších příčkách v hodnocení. Jak zdůrazňuje Hoffmanová, pro spotřebitele to tedy znamená, že při nákupu se nelze řídit pouze jménem výrobce. „Doporučujeme přistupovat k výrobkům individuálně a nespoléhat na jejich značku,“ uzavírá.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Test chlebů: Dát šanci těm žitným se vyplatí!

29.08.2019 | Většina z nás sahá po pšeničných chlebech, ty žitné ale mají v našem jídelníčku větší význam. Obsahují kvalitní pentozany, které přispívají k normální funkci zažívání. Deset žitných chlebů jsme také otestovali, přičemž jsme se zaměřili zejména na nositele značek kvality. Výsledky nás překvapily v mnoha ohledech. Který chléb si nakonec odnesl zlatou medaili?

Test játrových paštik: Konzervanty se už nenosí

22.10.2019 | Přestože jsou paštiky považovány v mnoha zemích za delikatesu, u mnoha českých spotřebitelů mají pověst potravin, do kterých se semelou levné „zbytky“ po zpracování kvalitnějších masných výrobků. Což je ostatně škoda. Náš test ukázal, že někteří výrobci mají recepty na „játrovku“ tak propracované, že by s přehledem zvládly oslovit i francouzského gurmána.

Vyplatí se investovat do cukroví, které se prodává v obchodech?

11.12.2019 | Otázka, kterou si klade velká část lidí během Vánoc. A protože se regály už pomalu, ale jistě začínají plnit, na nic jsme nečekali a vzali si nabídku „na paškál“. Ve spolupráci se senzorickou laboratoří Vysoké školy chemicko-technologické jsme otestovali 9 zástupců, které jsme zcela nahodile zakoupili v běžné tržní síti. Na čem jsme si pochutnali a co by nám tak maximálně vylámalo zuby?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Prosincové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont