Šunkové salámy klamou obsahem masa, kvalita kolísá i v rámci jedné firmy

Šunkové salámy klamou obsahem masa, kvalita kolísá i v rámci jedné firmy

06.09.2016 | Pružný, soudržný a na skus šťavnatý. Tak má podle vyhlášky vypadat a chutnat šunkový salám. Zkoušky časopisu dTest odhalily, že obsahuje často méně masa než je deklarováno. Chuťově a vzhledově však naopak 15 vzorků relativně obstálo.

<

Šunkový salám se prodává nejen u nás ale i v Německu a Rakousku. Podle vyhlášky by měl obsahovat alespoň 55 procent, přičemž se může vyrábět z hovězího, vepřového nebo obou zároveň.

Časopis dTest testoval 15 šunkových salámů a výsledky ukázaly, že nejproblematičtějším prvkem byl obsah masa. Laboratorní testy odhalily, že tři výrobky obsahovaly méně masa, než na obalu slibovaly. V dalších dvou se objevila nedeklarovaná drůbeží bílkovina.

„Největší rozdíl mezi změřenou a avizovanou hodnotou masa jsme zaznamenali u šunkového salámu značky Tesco Value od výrobce Kostelecké uzeniny a.s., který ho místo 70 procent obsahoval jen 54 procent,“ poznamenává šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmanová a dodává: „Částečně dobrou zprávou alespoň je, že jsme při pátrání u žádného výrobku nenarazili na přidanou sóju či separát.“

Pouze jeden výrobce se přihlásil k použití hovězího masa. „Jedná se o Šunkový salám dle ČSN z roku 1977 od firmy Le&Co, který se stal také celkovým vítězem testu i díky více než 85 procentnímu podílu masa,“ říká Hoffmanová.

Jeden výrobce, rozdílná kvalita

Testy se také zaměřily na obsah tuků, solí i vybraných nebezpečných látek. Zkoušky neodhalily nic závadného. Pro výrobce také vcelku dobře dopadly senzorické testy. „Tři vzorky dostaly velmi dobré hodnocení, v nejhorším případě padlo hodnocení dostatečné,“ komentuje výsledky Hoffmannová. „Nejlepší známku získal Šunkový salám značky Albert Quality. Vykazoval všechny typické znaky a nebýt slanější chuti, nebyly by k němu žádné připomínky,“ dodává.

Nakonec dTest srovnával několik výrobků od českého výrobce Le&Co. Výsledek ukázal, že stojí nejen za celkovým vítězem, ale vyrábí také šunkové salámy pod značkami Albert Quality, Billa/Vocílka, Billa/Clever, Lidl/Pikok a Tesco.

Kvalita těchto produktů v testu kolísala. Umístily se na vyšších, středních i na nižších příčkách v hodnocení. Jak zdůrazňuje Hoffmanová, pro spotřebitele to tedy znamená, že při nákupu se nelze řídit pouze jménem výrobce. „Doporučujeme přistupovat k výrobkům individuálně a nespoléhat na jejich značku,“ uzavírá.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Junior nebo mortadela? Kdo se stal vítězem měkkých salámů?

11.03.2020 | V anglicky mluvících zemích je najdete pod názvem Bologna sausage, v německy mluvících zemích se jim říká Lyonery, ve Francii jsou k dostání pod označením Cervelas, u nás jim neřekne nikdo jinak než „junior“. Jak jsou na tom jemné salámy, které jsme za študáckých let jedli skoro denně, dnes?

Testovali jsme tvarohy: Vyhrál ten oceněný značkou KLASA

22.11.2019 | Česko není jen národ, který vyniká ve výrobě prvotřídního piva. Jak ukázalo naše testování, máme šikovné i „mlékaře“. Všech 11 vzorků měkkých plnotučných tvarohů, které jsme otestovali ve spolupráci se senzorickou laboratoří Vysoké školy chemicko technologické a Státním zemědělským intervenčním fondem, oslovilo hodnotitele svou chutí, vzhledem i konzistencí a dobré známky ve finále udělovala i spolupracující akreditovaná laboratoř.

Test burčáků: Z dva a čtyřiceti vzorků zatím nevyhověl pouze jeden

18.09.2019 | Inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) letos zkontrolovali na sto prodejen burčáku, odebrali 42 vzorků buď českého nebo zahraničního částečně zkvašeného moštu, chyba se ale našla pouze v jednom vzorku.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont