Snídaně je základ, dejte si ji do hodiny po probuzení

Snídaně je základ, dejte si ji do hodiny po probuzení

07.02.2019 | Zhruba polovina lidí nesnídá. Přitom je to jedna z nejzásadnějších výživových chyb. Snídaně je totiž překvapivě možná nejdůležitější jídlo z celého dne. To, jak budeme produktivní fyzicky i mentálně se odvíjí právě od toho, co svému tělu dodáme a to nejlépe do hodiny od chvíle, kdy otevřeme oči.

I když je pro mnoho z nás ráno rutinní záležitostí, mnohdy právě v tomto období vydáme víc energie než v průběhu dne - obzvlášť, pokud máme sedavé zaměstnání. Ranní kolotoč s dětmi, dobíhání autobusu i čištění zubů - na to na všechno se musí najít síla. Jestliže nesnídáte a vaše tělo nemá tento návyk, dost pravděpodobně si na náročná rána vyšetří energii z jídel, která jste snědli den předtím - a to tou nejjednodušší cestou - uloží si večeři v podobě tuku. Proto lidé, kteří nesnídají a chtějí hubnout, shazují kila velmi obtížně, neefektivně a často i s jojo efektem. 

Pokud začnete snídat, začnete tuky naopak spalovat a budete si udržovat optimálná hladinu cukru v krvi i přes den. Snídaně tak pomáhá bojovat s chutěmi v průběhu dne, zamezuje přejídání a funguje i jako prevence večerního vlčího hladu. 

Nemůžete po ránu jíst? Tak se to naučte

Mnoho lidí po ránu nesnídá, protože na jídlo nemá chuť. V tomto případě ale nezbývá nic než se to naučit - pomalu a postupně. Nemusíte sníst po ránu hned celý velký francouzský toast, to se ostatně ani nedoporučuje. Pokud si po totiž ránu na prázdný žaludek dopřejete snídani s vysokým glykemickým indexem, dojde k rychlému uvolnění inzulinu, následné hypoglykémii a vy budete mít za chvíli zase hlad. Začněte třeba pár lžičkami bílého jogurtu, hrstí ořechů, ovocným nebo zeleninovým smoothie, které jsou energeticky dostačující k pokrytí dopoledních potřeb.

Po ránu tělo nejvíce potřebuje bílkoviny a vlákninu, vhodné jsou i celozrnné produkty. Bílkoviny nastartují metabolismus, vláknina z ovoce, zeleniny a celých zrn pak optimalizuje trávení. Muži by měli konzumovat 38 gramů denně a ženy by měly dostat 25 gramů, včetně rozpustné a nerozpustné vlákniny. Tři gramy rozpustné vlákeniny ve stravě mohou mít i pozitivní účinky na snížení cholesterolu. Celozrnné produkty jsou bohaté na vitamin B thiamin, riboflavin a niacin, které poskytují energii. 

Hlavně v klidu

Kromě toho, co budete snídat, záleží také na to, jak budete snídat. Ideálně samozřejmě nerušeně a v klidu a ne v poklusu cestou do práce. To, co vašemu tělu dělá nejlépe, zjistíte časem sami. V zimním období se však doporučuje upřednostnit teplé snídaně. Vhodnou variantou může být zapečení celozrnný toast s avokádovou pastou, pochutnat si po ránu můžete na míchaných vajíčkách, teplý čaj by měl být samozřejmostí. V teplých měsících můžete zvolit osvěžující ovoce, ovocné jogurty, tvaroh s medem a ořechy apod. 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

I po ,light‘ jídle můžete ztloustnout!

16.01.2020 | Také vám hodně času při nakupování zabere pečlivé třídění a vybírání těch nejdietnějších (lehkých, nízkokalorických, nízkotučných, ,light‘) potravin, které vám zaručí, že si udržíte postavu jak proutek? Při konzumaci těchto výrobků byste si určitě měli dát pozor na to, jestli potravina doopravdy plní svůj účel.

Masné zlepšováky: Znáte těchto 5 tipů?

15.01.2020 | Dobře a chutně upravený kus flákoty většinou vyžaduje spousty drobných fíglů. Ty začínají nákupem masa a končí „technickými“ drobnostmi, jakými jsou například navlhčené prkénko, určitá teplota vody k podlévání či krátký „odpočinek“ masa po pečení.

Hroznům se mrznout nechce, na ledové víno si počkáme do roku 2022

17.01.2020 | Po více než 100 dnech odpočinku na slámě z bio farmy putovaly dnes hrozny na slámové víno vinařství Chateau Valtice do lisu. Právě leden a únor jsou obdobím, kdy vinaři poslední hrozny sklizené v předchozím roce zpracovávají.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Lednové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont