Snídaně je základ, dejte si ji do hodiny po probuzení

Snídaně je základ, dejte si ji do hodiny po probuzení

07.02.2019 | Zhruba polovina lidí nesnídá. Přitom je to jedna z nejzásadnějších výživových chyb. Snídaně je totiž překvapivě možná nejdůležitější jídlo z celého dne. To, jak budeme produktivní fyzicky i mentálně se odvíjí právě od toho, co svému tělu dodáme a to nejlépe do hodiny od chvíle, kdy otevřeme oči.

I když je pro mnoho z nás ráno rutinní záležitostí, mnohdy právě v tomto období vydáme víc energie než v průběhu dne - obzvlášť, pokud máme sedavé zaměstnání. Ranní kolotoč s dětmi, dobíhání autobusu i čištění zubů - na to na všechno se musí najít síla. Jestliže nesnídáte a vaše tělo nemá tento návyk, dost pravděpodobně si na náročná rána vyšetří energii z jídel, která jste snědli den předtím - a to tou nejjednodušší cestou - uloží si večeři v podobě tuku. Proto lidé, kteří nesnídají a chtějí hubnout, shazují kila velmi obtížně, neefektivně a často i s jojo efektem. 

Pokud začnete snídat, začnete tuky naopak spalovat a budete si udržovat optimálná hladinu cukru v krvi i přes den. Snídaně tak pomáhá bojovat s chutěmi v průběhu dne, zamezuje přejídání a funguje i jako prevence večerního vlčího hladu. 

Nemůžete po ránu jíst? Tak se to naučte

Mnoho lidí po ránu nesnídá, protože na jídlo nemá chuť. V tomto případě ale nezbývá nic než se to naučit - pomalu a postupně. Nemusíte sníst po ránu hned celý velký francouzský toast, to se ostatně ani nedoporučuje. Pokud si po totiž ránu na prázdný žaludek dopřejete snídani s vysokým glykemickým indexem, dojde k rychlému uvolnění inzulinu, následné hypoglykémii a vy budete mít za chvíli zase hlad. Začněte třeba pár lžičkami bílého jogurtu, hrstí ořechů, ovocným nebo zeleninovým smoothie, které jsou energeticky dostačující k pokrytí dopoledních potřeb.

Po ránu tělo nejvíce potřebuje bílkoviny a vlákninu, vhodné jsou i celozrnné produkty. Bílkoviny nastartují metabolismus, vláknina z ovoce, zeleniny a celých zrn pak optimalizuje trávení. Muži by měli konzumovat 38 gramů denně a ženy by měly dostat 25 gramů, včetně rozpustné a nerozpustné vlákniny. Tři gramy rozpustné vlákeniny ve stravě mohou mít i pozitivní účinky na snížení cholesterolu. Celozrnné produkty jsou bohaté na vitamin B thiamin, riboflavin a niacin, které poskytují energii. 

Hlavně v klidu

Kromě toho, co budete snídat, záleží také na to, jak budete snídat. Ideálně samozřejmě nerušeně a v klidu a ne v poklusu cestou do práce. To, co vašemu tělu dělá nejlépe, zjistíte časem sami. V zimním období se však doporučuje upřednostnit teplé snídaně. Vhodnou variantou může být zapečení celozrnný toast s avokádovou pastou, pochutnat si po ránu můžete na míchaných vajíčkách, teplý čaj by měl být samozřejmostí. V teplých měsících můžete zvolit osvěžující ovoce, ovocné jogurty, tvaroh s medem a ořechy apod. 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Umíme ještě jíst podle potřeby těla?

26.11.2019 | Vyznavači zdravého životního stylu, milovníci běhání, alergici, ať už skuteční nebo údajní, fanatici štíhlé linie - z toho či onoho důvodu jsme téměř všichni posedlí jídlem. A přesto se šíří obezita. Z mnoha důvodů, životních zkušeností a vnějších faktorů, které nás ovlivňují, už jídlo nemá neutrální hodnotu a my už téměř neumíme jíst. Píše to italský deník Corriere della Sera.

Balsamico už nemusí být jen z Modeny!

09.12.2019 | Označení "balsamico", které se do češtiny převádí obvykle ve spojení s octem jako balzámový, balzamikový či balzamický, lze používat i ve spojení s octy či ochucovadly, které nepocházejí z oblasti severoitalského města Modeny. Rozhodl tak Soudní dvůr Evropské unie. Informovala o tom agentura Reuters.

Dostává se k českým spotřebitelům maso plné antibiotik?

22.11.2019 | Nevhodné nebo nadměrné užívání antibiotik může vést k větší odolnosti baktérií, což je nebezpečné pro zvířata i lidi. Státní veterinární správa (SVS) dlouhodobě osvětu nabádající k odpovědnosti při používání veterinárních antibiotik maximálně podporuje a v rámci svého dozoru kontroluje jejich užívání v chovech i výskyt nadlimitních hodnot antibiotik v potravinách živočišného původu.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Prosincové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont