Služba pro seniory, potřebné i maminky, co nestíhají denně vařit: Seznamte se, Jídlov!

Služba pro seniory, potřebné i maminky, co nestíhají denně vařit: Seznamte se, Jídlov!

11.11.2019 | I u nás se konečně objevují projekty, které jsou v cizině dávno funkční a úspěšné bojují proti plýtvání potravinami. Prozradíme vám, proč i vás nadchnou třeba aplikace Jídlov, která stojí na jednoduchém principu – nabízejí spotřebitelům za výhodnou cenu neprodané produkty z restaurací.

Vznikem různých iniciativ, které o jídle a jeho spotřebě přemýšlejí jinak, se i naše země konečně přesouvá více na západ k vyspělým společnostem, kterým nezáleží pouze na spotřebě, ale chápe každodenní život a svět v širších souvislostech. „Společnost se začíná měnit a problém plýtvání potravin nám už není lhostejný. Různé české projekty mají odlišná koncepční řešení a každé může být vhodnější pro určitý typ podniku.

Jeden od druhého se tak můžeme něco přiučit, a má-li tam být rivalita, tak ji spíše vnímáme jako motivaci do další práce a snahu posunout se dále každým dnem. Projekt Jídlov má za cíl snížit plýtvání potravinami u maloobchodníků a nabídnout jim řešení, které bude jednoduché a bezúdržbové,“ představuje jej Petr Lysoněk, který s kamarády projekt logicky rozjel v rodném Zlíně, kde má největší zastoupení.

Právě toho jsme se zeptali, jak napadlo projekt založit: „Všechno začalo problémem. Začali jsme pozorovat sami na sobě, že čas od času vyhodíme jídlo do koše. A když jsme jeden večer seděli v pekárně nebo kavárně, tak nás zarazilo, kolik jídla zůstalo za vitrínou. Obsluha nám sdělila, že se jednalo o odpisy v hodnotě 1500 Kč, což se nám zdálo jako velká částka. Řekli jsme si, zda s tím nemůžeme něco udělat a v ten moment se začal rodit celý projekt.“

Inspiraci našli zlínští kamarádi v Dánsku, kde od roku 2016 existuje mobilní aplikace s názvem TooGoodToGo. Ta se dnes rozšířila už do 11 evropských zemí a pomáhá nejen restauracím, ale také supermarketům, květinářstvím nebo vinárnám. Na začátku zakladatelé aplikace předpokládali, že si cestu nejjednodušeji najdou studenti vysokých škol nebo absolventi zvyklí denně využívat mobilní aplikace a platit kartou. „Dnes už ale víme, že službu využívají nejen mladí lidé, ale i rodiče, kteří v dnešní době nemají čas a energii denně připravovat teplé jídlo. Aplikace je tedy pro všechny. Jíst musíme všichni, a když tím pomůžeme dobré věci, tím lépe,“ pochvaluje si Petr Lysoněk.

Bonusem je i sociální interakce

Další podniky se do projektu zapojily v Praze, Olomouci a Uherském Hradišti. „Brzy budou moct zákazníci nakoupit také v Ostravě, Opavě a dalších menších městech, jako jsou třeba Poděbrady. S postupem času se samozřejmě bude snažit o zapojení podniků po celé republice,“ plánuje Lysoněk. Restaurace reagují vstřícně, a i když se podnik do projektu nezapojí, samotná myšlenka a koncepční řešení se všem líbí. „Spousta restaurací tvrdí, že se jich podobný problém netýká a vše dokážou spotřebovat nebo to pro ně není atraktivní z ekonomických důvodů, ale je zde také spousta těch, kterým na jídle záleží a je jim líto, když má něco přijít nazmar.

Dostali jsme se do fáze, kdy nás podniky oslovují sami a jedná se nejen o restaurace, ale také obchody s potravinami, kavárny či pekárny.“ Petr Lysoněk přiznává, že on sám o jídle dnes přemýšlí úplně jinak: „Pokud by se mělo něco zkazit, tak to radši doneseme do kanceláře a podělíme se s ostatními. Stejně to děláme třeba i při nákupu balíčku. Má-li v něm být něco, co nám nechutná, tak to jednoduše darujeme přátelům nebo rodinným příslušníkům. Vzájemně sdílíme jídlo, což má kromě environmentálního efektu výhodu v tom, že vytváříme prostor pro sociální interakci, kterých je dnes čím dál méně,“ vysvětluje.

Restaurace, bistra, pekárny, a další tak mohou zužitkovat jídlo, které by jinak přišlo nazmar, zákazník nakupuje potraviny za sníženou cenu, přičemž jejich kvalita zůstává zachována. Jak to funguje v praxi si můžete prohlédnout zde https://www.jidlov.cz/cs/o-aplikaci

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Kapr musí být: Tipy pro prodejce i nákupčí

04.12.2019 | Inspektoři Státní veterinární správy (SVS) budou letos podobně jako v předchozích letech kontrolovat pouliční prodejce vánočních kaprů.  Veterinární inspektoři zkontroluji přibližně 30 % prodejních míst a při kontrolách se zaměří zejména na zacházení s živými rybami a na hygienické podmínky prodeje.

Kdo má chránit děti před neetickou reklamou na nezdravé potraviny?

06.12.2019 | Kamion se sladkým kofeinovým nápojem, fialová kravička, barevná duha bonbonů, sladký méďa s čokoládou v bříšku… Mediální masáž nabírá na obrátkách a soustřeďuje se na děti – právě ty totiž často rozhodují o tom, co se bude nakupovat. Je to ovšem fér? Dětská reklama sice funguje už od 50. let, ale nyní se ocitáme na tenkém ledě reklamní etiky, kterou si, i když je do jisté míry regulována předpisy, může každý uchopit podle svého marketingového gusta.

Droždí a kypřící prášek: Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?

06.12.2019 | Jaký je rozdíl mezi čerstvým pekařským droždím a kypřicím práškem do pečiva?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Prosincové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont