Servíruje se zdraví i pohoda. Jíte tyto potraviny?

Servíruje se zdraví i pohoda. Jíte tyto potraviny?

05.08.2020 | Psychická rovnováha, kvalitní spánek, pocit únavy... To všechno mohou ovlivnit potraviny, které konzumujete. Nezapomínejte proto, že zdraví i pohoda začínají u jídelního stolu.

<

Ukážeme vám, na jakou stravu se zaměřit, když chcete být nejen ve fyzické, ale také v duševní kondici.

Proč si vychutnat sýry nejen k vínu?

Co je tyrosin? Jde o aminokyselinu, která zvyšuje paměťové schopnosti a mentální připravenost. Navíc hraje významnou roli při produkci dvou důležitých neurotransmiterů: dopaminu a noradrenalinu, které aktivně působí na pocity slasti. Dopamin podporuje motivaci a vyvolává potěšení, noradrenalin zase stimuluje stav bdělosti, pozornost a sebevědomí.

V jakých potravinách tyrosin najdete? Zejména ve zralých sýrech! Často je také možné v těchto sýrech při kousání rozpoznat krystalky tyrosinu, které jsou důsledkem dlouhého zrání. Dále látku obsahuje také maso, luštěniny a olejnatá semínka.

Co jsou syrovátkové bílkoviny? 

Tyto proteiny hrají důležitou roli při regulování chuti k jídlu, příjmu potravy a zachování svalové hmoty v případě diet na hubnutí. Držet tělesnou váhu na uzdě je důležité nejen kvůli krásné figuře, ale i pro zdraví. Nadváha totiž způsobuje celou řadu komplikací od bolavých kloubů až po kardiovaskulární choroby.  

Jaké potraviny snižují obezitu? Obzvláště příznivý vliv mají zejména jogurty a čerstvé kysané mléčné výrobky. Výzkumy ukazují, že pravidelná konzumace těchto potravin je spojená se snižováním rizika obezity a s menšími výkyvy tělesné hmotnosti a obvodu pasu.

Klid, štěstí a pokojný spánek! 

Co je tryptofan? Jedná se o aminokyselinu, považovanou za nejmocnějšího přírodního spojence spánku. Navíc je základem pro syntézu serotoninu, tedy neurotransmiteru klidu a štěstí. Proto má zásadní vliv na náladu, depresi, strach a nespavost. Je natolik důležitý, že jeho nedostatek způsobuje impulzivnost, agresivitu a stavy úzkosti. Tryptofan také reguluje chuť k jídlu a pocit sytosti.

V jakých potravinách tryptofan najdete? Naleznete jej v bramborech, čerstvých a zralých sýrech, hořké čokoládě, banánech a ananasu. Doporučená dávka je alespoň 250 mg denně.

Zbraň proti nemocem! Zásadní jsou vitamíny A a D...

K čemu jsou vitamíny A a D? Vitamíny jsou obecně pro zdraví a účinnost našeho imunitního systému velmi důležité, jelikož představují účinnou zbraň proti nemocem. Zejména vitamín A pomáhá udržovat integritu sliznic představujících první obrannou linii, je důležitý pro vrozené imunitní buňky, jako jsou makrofágy a neutrofily, a pro lymfocyty T a B. Vitamín D je velmi důležitý díky své imunomodulační činnosti, a navíc reguluje zánětovou odpověď. Navíc tento vitamín zasahuje také do složení mikrobiomu a udržuje účinnou jeho imunologickou funkci.

V jakých potravinách vitamín A a D najdete? Oba se hojně vyskytují v mléčných výrobcích, zejména v másle. Vitamín D je také v sýrech, tučných rybách a vaječném žloutku.

Zatočte se stresem! Pomůže vám vápník...

 K čemu je dobrý vápník? Tato látka je důležitou součástí kostí a zubů a jeho dostatečný přísun zvyšuje jejich pevnost. Navíc také zlepšuje náladu a zmírňuje nervozitu a napětí – a tím zlepšuje spánek. Jídla, která jej obsahují, napomáhají lepšímu odpočinku a zatočí se stresem.

V jakých potravinách vápník najdete? Dejte si tři porce mléka či jogurtu denně a alespoň tři porce sýrů týdně, a to od čerstvých až po ty zralé. Jde o výrobky, které jsou tím nejlepším zdrojem vápníku. Je v nich přítomen ve vysokém množství a ve snadno vstřebatelné formě. Další zdroje tohoto minerálu jsou menší ryby, jako třeba sardinky, dále rukola a mandle.

Konec s únavou! Vsaďte na vitamín B12...

Jak vitaminy skupiny B pomáhají? Přispívají k fungování nervového systému, pomáhají nalézt klid a soustředění a chrání před depresí. Týká se to zejména vitamínu B12. Navíc se při správném denním přísunu tohoto vitamínu cítíme méně unavení, pomáhá lépe stárnout a udržovat silný nervový a imunitní systém.

V jakých potravinách najdete vitamín B12? Je přítomen například v brokolici a v mléčných výrobcích, zejména v mléce.

Pohoda, relax a odolnost proti stresu! 

K čemu je potřebná kyselina glutamová? Lidský organismus díky ní může syntetizovat kyselinu gamaaminomáselnou (GABA), tedy neurotransmiter, který podporuje klid a pomáhá kontrolovat úzkost. Pozitivně navíc působí na střevní mikrobiom a pomáhá tím snižovat stres a výkyvy nálad, napomáhá také ke kontrole tělesné hmotnosti. Existuje velmi úzká vazba mezi střevními bakteriemi a schopností čelit úspěšně obtížným situacím.

V jakých potravinách najdete kyselinu glutamovou? Je obsažena v mase, v sýrech a zejména v jogurtu a kysaných mléčných výrobcích.

Foto zdroj: La Formaggeria Gran Moravia

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Merlot z vinařství Chateau Valtice převezl zlato z mistrovství světa

23.09.2020 | Prestižní Mistrovství světa vín z odrůdy Merlot a kupáží s minimálním množstvím 50 % zná  vítěze. Moravská vína na této mezinárodní vinařské soutěži získala hned 3 medaile.

Vyvrácená legenda o "tataráku" + tipy, jak na něj vybrat kvalitní maso

23.09.2020 | Tatarský biftek neboli tatarák má své milovníky i odpůrce, ale málokdo by tušil, že pochází z Paříže, země zaslíbené prvotřídní gastronomii. Pokud patříte k těm, kteří si na této specialitě rádi pochutnají, vždy si dejte pozor na to, odkud maso pochází. Jedině na kvalitním a vyzrálém mase si totiž pochutnáte.

Zmrzlina i cereálie: I tyto výrobky si koupíte s minimem cukrů

21.09.2020 | Lipánek, müsli, zmrzlina, ochucená voda nebo cereálie. Máme je zafixované jako výrobky s vysokým obsahem cukrů. To už však není dávno pravda. V rámci reformulací se "nezdravé" složky výrobcům daří velmi efektivně nahrazovat.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont