Saunování: Rituál, kdy i jídlo hraje jednu z hlavních rolí

Saunování: Rituál, kdy i jídlo hraje jednu z hlavních rolí

22.09.2020 | Blahodárné účinky saunování jsou známé od pravěku. V té době měly sauny sice úplně jiný vzhled – šlo pouze o díry vyhloubené do země zatarasené zvířecími kůžemi, ale už tenkrát byly známy příznivé účinky celého rituálu. Dnešní saunování už hodně pokročilo. Stalo se vyhledávaným fenoménem, jehož obliba stále stoupá. Ale ne každý ví, jak na něj a mnoho lidí se také nevědomky dopouští základních chyb.

<

Typické dřevěné sauny podobné těm současným se začaly stavět až počátkem 19. století.  Zemí, kde se saunování stalo celonárodním fenoménem, bylo Finsko. Z měst se postupně rozšířilo na venkov a bez ohledu na společenské postavení se tu saunoval kdekdo. Šlo o každodenní „rutinu“, přirozenou součást dne. Veřejná sauna se nacházela téměř v každé vesnici, protože Finové brzy objevili fyzickou i psychickou blahodárnost tohoto procesu. Právě kvůli silnému ukotvení tradice se saunování mohlo postupně rozšiřovat po celém evropském kontinentu.

Saunování zlepšuje hojení, paměť i náladu

Díky zahřátí organismu na vyšší, než je jeho přirozená teplota, se spouští řada blahodárných pochodů v těle. Nastupuje proces detoxikace, kdy se během pár minut vyplaví vysoké množství nežádoucích látek, nastřádaných v průběhu dnů. Dojde k většímu prokrvení pokožky, což jí dodá více živin a zlepší její vzhled. Podpoří se hojení ran, svalová regenerace, usnadní léčba poúrazových stavů. Tím, že dojde ke zrychlení krevního oběhu, buňky distribuují více kyslíku a imunitní systém startuje tvorbu bílých krvinek. Pravidelné saunování navíc pomáhá tělu lépe zvládat teplotní výkyvy a tím eliminovat riziko nachlazení.

Za zmínku stojí i blahodárný vliv na psychiku. Během saunování dochází k vyplavení zvýšené dávky endorfinu, neurotransmiteru, který je zodpovědný za zlepšení nálady. Krátkodobé zvýšení teploty prospívá i mozku. Ten se uvede do stavu tzv. neurogeneze, procesu, při němž vznikají nové mozkové buňky. Tento jev je doprovázený zvýšenou hladinou neropinefrinu, který zvyšuje soustředění a bystrost, a také prolaktinu, který „probouzí“ nervová vlákna. Pravidelné saunování tedy zvýší vaši mentální kapacitu, zlepší paměť a usnadní učení.

Do sauny nechoďte s chřipkou ani po flámu

Přestože je saunování zdravé a všeobecně doporučované, existují jistá zdravotní rizika. Vyhnout by se mu měly těhotné ženy, lékaři nedoporučují saunování ani lidem s vysokým krevním tlakem, podobně jako osobám s nemocnými ledvinami. Sauně je dobré vyhnout také při chřipce, horečnatých stavech, během užívání antibiotik nebo při nejrůznějších zánětech.

Sauna nevyžaduje žádnou speciální přípravu, přesto není od věci zamyslet se nad tím, co budete jíst a pít, abyste podpořili ozdravný proces a pomohli tělu lépe se na situaci adaptovat. Naprostou samozřejmostí je vyhnout se alkoholickým nápojům a nejste-li si jisti, zda ve vaší krvi dosud nekoluje nějaký zbytkový alkohol třeba z předchozího večera, saunu raději vynechte. Alkohol narušuje průběh termoregulace a ani psychice v tomto směru nepomáhá.

Než půjdete do sauny, nekonzumujte nic těžkého, smaženého a „poctivě“ domácího. Zpracování takového jídla dá tělu samo o sobě zabrat, což nijak neulehčí nadcházející minuty v extrémních podmínkách. Dopřejte si (nejpozději hodinu před samotným saunováním) lehčí jídlo a sklenici vody. Nedoporučuje se chodit úplně na lačno, protože podobně jako u sportu, i v sauně spálíte vyšší množství kalorií a v případě prázdného žaludku hrozí nevolnost či dokonce závrať; záleží samozřejmě na vašem individuálním nastavení.

Během saunování nejezte!

Přestože mají velká saunovací centra svůj bar, na kterém se můžete občerstvit (v nabídce bývají toasty, panini, sendviče, polévky nebo pizza), případně si dát skleničku (obvykle se rozlévají červená a bílá vína, prosecco, pivo), doporučujeme se v průběhu samotného saunování jídlu a pití vyhnout. Vypité tekutiny během procesu snižují schopnost krve vstřebávat nadbytečnou vodu, která je obsažená v mezitkáňových prostorách a má na svědomí otoky (i díky vysokému příjmu soli ve stravě). Nakonec – nikdy se nebudete saunovat tak dlouho, abyste bez jídla či pití nedokázali vydržet.

Po ukončení saunování je sice potřeba vyrovnat některé změny vnitřního prostředí organismu, přesto byste se neměli hned vrhnout na jídlo. Důležité je doplnit tekutiny, co jste během procesu ztratili, podobně jako minerální látky, co spolu s potem z vašeho těla odešly. Vhodná je konzumace minerálních vod obohacených o draslík, hořčík, a také vitamin C. Dopřát si můžete ovocnou šťávu, jablečný mošt, nebo třeba neslazený šípkový čaj.

S jídlem ještě pár minut počkejte a snažíte-li se zhubnout, nejezte dříve než po třiceti minutách. Vhodná je konzumace lehkých potravin bohatých na vitamíny a bílkoviny, špatné nejsou ani kompoty. Dopřát si můžete ovocné nebo zeleninové saláty, tvaroh, jogurt, případně sýr nebo kvalitní šunku, polévky, drůbeží či rybí maso, zkrátka lehce stravitelné potraviny, které vás příjemně zasytí, ale nezatíží. Naopak se vyhněte smaženým a průmyslově zpracovaným potravinám, sladkostem a slazeným nápojům. Nečiní-li vám problém krátký půst, pak večeři úplně vynechte, případně se zasyťte jen ovocnou či zeleninovou šťávou. Dopřejte svému organismu čas na regeneraci a doznívání saunovacího procesu.

Zásady saunování

  • Dýchejte nosem, spíše mělčeji a pozvolna
  • Sledujte čas i reakce svého těla; při vyšších teplotách se doporučuje průměr 8 – 12 minut, při nižších teplotách kolem 15 minut
  • Máte-li zdravotní potíže, poraďte se o vhodnosti saunování s lékařem
  • Aby mělo saunování požadovaný efekt, věnujte se mu pravidelně, alespoň jedenkrát týdně
  • Dodržujte zásady vhodného stravování i pitný režim, nikdy nechoďte na lačno, ani příliš najedení
  • Před saunováním nikdy nepijte alkohol
PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Panika se nekoná. Spotřebitelé i přes přísná opatření nakupují "rozumně"

23.10.2020 | Vyhlášení nových opatření nezpůsobilo náhlý zájem Čechů o nákup potravin. Jen některé řetězce ve středu zaznamenaly mírný nárůst prodejů. Platná nařízení ani nezasáhla do fungování hypermarketů, které nabízejí i další nepotravinové zboží. Vyplývá to z ankety ČTK mezi zástupci obchodních sítí.

Europoslanci berou na milost veggie burgery, název měnit nemusí

26.10.2020 | Europoslanci dnes rozhodli o tom, že vegetariánské hamburgery, párky nebo klobásky si mohou své názvy ponechat. Odmítli návrh prosazovaný producenty a zpracovateli masa na zákaz takového označování rostlinných výrobků.

Nepřítelem člověka není cukr, ale nedostatek pohybu

26.10.2020 | Jedním z nejrozšířenějších zdravotních mýtů, patrně v celém civilizovaném světě, je teorie, že za všechny zdravotní problémy lidí nebo jejich většinu může nevhodný výběr a složení potravin, které člověk konzumuje. Jejich vliv je přitom skutečně významný a podle odborníků činí 40 až 60 procent, není ale jediný. Právě v onom civilizovaném světě, který složení potravin tak zásadně „řeší“, má na kondici a zdraví člověka větší nebo zhruba stejný vliv jeho životní styl, respektive výdej energie při jeho činnostech.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont