Roztančená kravička i pohádkoví hrdinové. Pozor, hezký obrázek děti lépe nenakrmí

Roztančená kravička i pohádkoví hrdinové. Pozor, hezký obrázek děti lépe nenakrmí

29.06.2020 | Obal funguje jako magnet, o tom žádná. Jak je to ale s obsahem, skutečně mají produkty tvářící se jako vhodné pro děti nějakou přidanou hodnotu?

<

Existuje celá škála potravin, která se jako vhodná pro děti ráda tváří, a to zejména svým vizuálem. Stačí pěkný obrázek a půl je hotovo, což je pro výrobce velmi velký manévrovací prostor. O to větší díl práce je na nás, spotřebitelích a rodičích. Jinými slovy, dětské nabídce je třeba věnovat zvýšenou pozornost!

Obrázek nemluví

Podle Státní zemědělské a potravinářské inspekce vzhled těchto produktů automaticky neznamená, že dané potraviny mají určité speciální vlastnosti, díky kterým jsou zvláště vhodné pro dětské konzumenty. Platná legislativa totiž nestanovuje, jakou povahu má mít potravina, která je podobně označena. Výrobek bez potisku tak paradoxně může být daleko větším přínosem – i když tolik nemanipuluje s dětským konzumentem.

Výjimkou jsou produkty pro děti do 3 let. Jde o počáteční a pokračovací kojeneckou výživu, výživu pro malé děti nebo obilné a ostatní příkrmy. Podle Státní zemědělské a potravinářské inspekce tyto produkty (např. mléčná výživa, příkrmy) spadají do skupiny potravin pro zvláštní výživu a požadavky u nich stanovují speciální právní předpisy. V tržní síti se pak lze setkat s postupem výrobců, kteří produkty s obaly s dětskými motivy pro jistotu označí jako potraviny nevhodné pro děti do tří let věku, aby takové produkty nebyly zaměněny s potravinami z této speciální skupiny.

Stejně jako u ostatních potravin, i u výrobků s dětskými motivy a označením, doporučujeme sledovat na obale jejich složení. Spotřebitel tak zjistí, co výrobek obsahuje, v jakém množství, a podle toho se může rozhodnout, zda si výrobek zakoupí.

Podle Nařízení EU č.1169/2011 o poskytování informací o potravinách spotřebitelům nemusejí být tyto informace zpravidla uvedeny na obalu výrobku na přední straně obalu, v tzv. hlavním zorném poli. Je tedy třeba výrobek i otočit! Jak dále upozorňuje Potravinářská komora ČR, tato informace musí být dobře viditelná, snadno čitelná a nesmazatelná. Takové sdělení navíc nesmí být v žádném případě ani skryto, zastřeno či přerušeno jiným textem či obrázkem ani od něj nesmí být odváděna pozornost.

Šunka dětská a šunka taky dobrá

Často jsou v souvislosti s vhodností či nevhodností pro děti uváděny příkladem šunky. Je však třeba podotknout, že požadavky na jakost a označování masných výrobků upravuje v rámci české legislativy pouze vyhláška č. 69/2016 Sb. Požadavky na složení šunky se odvíjejí od jejího označení jako „standardní“, „výběrová“ a „nejvyšší jakosti“. Jedná se o tzv. třídy kvality a je jimi určen například minimální podíl čistých svalových bílkovin, též zda lze při výrobě produktu použít barviva, vlákninu, škrob či rostlinné a jiné živočišné bílkoviny (šunky standardní třídy jakosti mohou tyto látky obsahovat). 

Jak ale uvádí Akademie kvality, koupě takové dětské šunky smysl má. Takto označená šunka se zpravidla liší sníženým obsahem soli a přídatných látek, např. konzervantů. Prakticky jde o šunky výběrové nebo nejvyšší jakosti, které dle vyhláškových požadavků nesmějí obsahovat barviva a další přídatné látky. Je povinností výrobce před orgány dozoru prokázat, že takto označená šunka vykazuje nadstandardní jakostní a výživové parametry ve srovnání s jinými šunkami ze stejné jakostní třídy.

Mléčné výrobky raději české

Kvalitní mléčné produkty jsou pro děti hodnotným zdrojem bílkovin, základem jídelníčku by měly být sýry čerstvé (žervé, lučiny a sýry tvrdé) a neslazené bílé jogurty či zákysy. Volte tedy mléčné výrobky s nízkým podílem cukrů, přídatných látek a polotučné varianty, u mléčných dezertů výrobky s podílem tvarohu a nižším podílem smetany. Výrobky označené logem kvality (Klasa, Regionální potravina) a vyrobené podle Českých cechovních norem jsou při nákupu zárukou kvality, při výrobě je zaručena kontrola surovin, důsledná kontrola technologie výroby a sofistikovaný kontrolní monitoring ze strany státních dozorových orgánů.

Volba je na rodičích

 Nejdůležitějším hlediskem při nákupu a výběru by tak měla být výživová hodnota potravin a pestrost jídelníčku. Jako vždy tedy platí: čtěte pečlivě složení potravin a mějte na paměti, že někdy můžou být klasické výrobky „pro dospělé“ pro děti ve skutečnosti lepší. Buďte při nákupu obezřetní, jinak je totiž možné, že preferováním rádoby dětských potravin nakonec nakoupíte potraviny srovnatelné, ovšem menší a dražší. Myslete i na to, že ačkoliv jsou všechny látky používané k výrobě potravin u nás povolené, některé při zvýšené a pravidelné konzumaci nejsou pro děti nejvhodnější. Sladkosti, limonády, chipsy můžou obsahovat zvýšený podíl rafinovaného cukru, soli, tuku, syntetických barviv, sladidel a glutamátů. Ačkoliv se na obalech výrobci zmiňují o doporučeném denním množství, děti obvykle dávku překračují. Naučte proto děti konzumovat tyto potraviny s mírou. Stejně tak obezřetní buďte u uzenin či paštik, obsahují někdy velké množství tuku, konzervačních látek, zvýrazňovačů chuti a stabilizátorů. Pokud chcete dětem dopřát paštiku, měla by být co nejkvalitnější a podávaná jen občas. Uzeniny a párky zařazujte do jídelníčku s rozmyslem. Kvalita se v tomto sortimentu velmi liší, proto vybírejte podle nejvyššího obsahu masa, uspokojující hodnoty soli, označení kvalitního masného produktu a známky kvality.

Zajímejte se i o obsah soli. Vyhláška stanovuje, že pokud výrobek obsahuje více než 2,5 % jedlé soli, musí být její obsah vyznačen na obalu v procentech hmotnostních. Obsah soli hlídejte hlavně u slaných pochutin jako jsou př. chipsy. Naopak množství cukru kontrolujte u cereálií, mléčných dezertů, dětských pitíček (v jedné malé lahvičce však může dítě vypít až dvanáct lžiček cukru) a dalších „zdravě“ se tvářících produktů s líbivými motivy.

Jděte dětem příkladem, co se týče zdravého stravování a nákupů. Pěstujte zeleninu společně, učte je vybírat potraviny i upřednostňovat lokální čerstvé produkty. Omezte i u sebe dietní potraviny, umělá sladidla, vysoce průmyslově upravované potraviny, transtuky, zbytečná aditiva apod.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Dejte si jahody: Jsou dobré na nervy i proti zánětům

23.06.2020 | Věděli jste, že takové jahody se na trhu objevily ještě dávno před jablky? Spolu s brusinkami nebo borůvkami patří k původním plodům, a právě teď vrcholí jejich sezóna. Tak si pospěšte, ať je ještě stihnete.

Pět porcí zeleniny denně pro zdraví: Skutečně? A co naše trávení?

10.07.2020 | Už léta se říká, že máme denně sníst pět porcí, respektive 40 dekagramů, ovoce a zeleniny. Na stránkách International Journal of Epidemiology je dokonce uvedeno, že optimální účinek ovoce a zeleniny na zdraví má deset porcí, tedy 80 dekagramů denně. Kolik zeleniny máme tedy sníst, abychom byli fit?

Průzkum: Ideální středomořská strava je pryč, jíme mnoho proteinů, málo zeleniny a ryb

18.06.2020 | Středomořská strava je na ústupu. V jídelníčku těch, kdo se chtějí udržet ve formě, je ve skutečnosti příliš proteinů, málo cereálií a málo zeleniny, píše italský deník Corriere della Sera.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont