Roman Vaněk: Kvalitní strava je nejlepší investice do budoucnosti

Roman Vaněk: Kvalitní strava je nejlepší investice do budoucnosti

14.09.2020 | Člověk nutně potřebuje k životu jen dvě věci ­- spát a jíst. Spát se učit nemusíme a nad jídlem je třeba se zamyslet. Kvalitní jídlo a stravovací návyky jsou přece pro každého investice do budoucnosti, říká zakladatel Pražského kulinářského institutu a šéfkuchař Roman Vaněk.Co ještě prozradil pro CZ TEST?

<

Souhlasíte s  že lidé doma vaří špatně?

Nejsem o tom přesvědčený. V mnoha domácnostech vaří mnohem lépe než v mnoha hospodách. Na druhou stranu my Češi neustále v jídle dáváme přednost kvantitě před kvalitou. Člověk nutně potřebuje k životu jen dvě věci ­- spát a jíst. Spát se učit nemusíme a nad jídlem je třeba se zamyslet. Kvalitní jídlo a stravovací návyky jsou přece pro každého investice do budoucnosti. Pokud vařím z dobrých surovin dobrá jídla, tak přestože do nich musím investovat více financí nebo času, o to méně budu mít zdravotních problémů a komplikací ve vyšším věku. To je přece jednoduché. Jde jen o to, aby si tuhle jednoduchou rovnici lidé uvědomili a začali se podle toho chovat.

Jenže to je těžké, když denně média chrlí reklamy o tom, kde se dá jaká šmakuláda nakoupit co nejlevněji.

Obchodní řetězce u nás bohužel dostali celý obor do smrtící spirály. Tlakem na co nejnižší cenu se musela neustále snižovat kvalita. Už dnes zlidovělo to, co jsem řekl před lety do rozhovoru pro jeden český týdeník, tedy že jsme „odpadkovým košem Evropy“. 

Vanek2

Jak z toho ale ven?

Podívejte se dnes do supermarketů. Najdete v nich i velice kvalitní potraviny a třeba řetězec Globus má v každé budově vlastní výrobu špičkových uzenářských výrobků. Z kvality výroby mi tam spadla brada. Tesco má svou kvalitativně vyšší a vůbec ne o tolik dražší řadu „standart“. Ale na ty se reklama nedělá. V některých Billách nakoupíte perfektně. A tak bych mohl pokračovat.

Bohužel po těch dvaceti letech, kdy se předháněli, kdo je levnější, nejde jednoduše začít s opačnou strategií. Jednoduše udělat kampaň na jen o malinko dražší, ale mnohem kvalitnější zboží. Ti všichni senior manageři, kteří vedou junior managery a ti zase sales managery … když už funkce spolu s autem a telefonem dostanou, si netroufnou zcela přehodit směr prezentace firmy, protože by jim mohlo jít o pracovní pozice. Nakonec se ale určitě najde někdo odvážný, kdo to začne a pak se pomalu začneme dostávat zpět na normální úroveň. O pár takových napříč spektrem vím a moc jim držím palce.

PR a marketing je vůbec asi slabším článkem v oboru.

U nás se zaspalo. Vezměte si třeba moravské vinaře. Když přejedete hranice do Rakouska, najdete vinařské obchody, kde prodávají od vína, otvíráků lahví až po vlaječky a odznáčky se znakem vinařství nebo vinařské cyklostezky s perfektními službami. A u nás? O víkendu se na cyklostezku nevydávejte, protože vinaři o víkendu odpočívají a nemají otevřeno, mnozí nemají své webové stránky, nevědí, co je facebook, twitter, nemají propagační materiály atd. Proč? Protože se jim to zdá zbytečné a drahé. Ale diví se, že o ně není takový zájem.

Srovnávat nadšený mladý tým PR lidí z „Wines from Austria“ s naším Vinařským institutem a jeho propagací nejen směrem dovnitř, ale i směrem do zahraničí mohu nazvat jen „velmi smutným příběhem“. A jsem přesvědčený, že v bílých vínech bychom již dávno mohli do světa křičet, že to taky sakra umíme dobře. Proč nemohu číst na otvírácích deníků, že naše vína získala zlaté medaile na nejprestižnějších soutěžích světa? Tenhle bludný kruh je těžké opustit, ale myslím, že i k tomu v dohledné době musí dojít. A velkým problémem jsou také obaly.

Vanek3

Jak to myslíte, jako ekologická zátěž?

Ne, mluvím o jejich kvalitě a provedení. My prostě neumíme domácí české kvalitní potraviny zabalit tak, aby byly už od pohledu atraktivní a aby cílily více na konkrétní skupiny lidí. Vždyť v obchodě lidé nakupují i očima. Copak nemáme dobré designéry, kteří by byli schopni pěkné obaly navrhnout? Jenže to jsme zase u toho, že výrobcům se to zdá jako zbytečná investice. Namísto toho se snaží přilákat zákazníky tím, že k výrobku přibalí zdarma CD populární hvězdy šoubyznysu. A jsme zpět u spirály slev.

Mnozí lidé se obávají, že vaření je složité a že nezvládnou techniky přípravy.

To často slýchávám. Ale je třeba vědět, že nejšpičkovější gastronomie není ve složitých technikách. Právě naopak. Základem jsou co nejkvalitnější suroviny a jednoduchá úprava. Není třeba ve vaření hledat složitosti. Když jsem s gastronomií začínal, chodil jsem na dnes už legendární kurzy vaření k Jirkovi Štiftovi do Alcronu. Jednou jsme dělali karamelovou omáčku a já jsem dumal nad tím, zda nebude vadit, pokud v omáčce zůstanou hrudky karamelu. Jirkovi jsem své obavy sdělil a on mi odpověděl, abych si vzal cedník a omáčku přecedil. 

Chcete se naučit vařit jako mistr? Podívejte se na kurzy vaření. 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Proč povinné testy na Covid ohrožují oblíbenou Rioju?

24.09.2020 | Všichni pracovníci ve vinařství v provincii Álava na severu Španělska musejí preventivně podstoupit test na covid-19, než se dají do práce. Podle agentury Reuters ohrožuje toto opatření letošní sklizeň ve známé vinařské oblasti Rioja.

Povinné plastových zálohování láhví nebude

18.09.2020 | Zálohování plastových lahví bude nadále dobrovolné. Sněmovna dnes odmítla snahu o povinné zálohování PET lahví od roku 2025 novelou zákona o obalech. Předloha, kterou ještě projedná Senát, v návaznosti na unijní předpisy upravuje povinnosti autorizovaných obalových společností, stanovuje minimální hustotu sběrné sítě a další závazky, které vyplývají z evropské směrnice.

Saunování: Rituál, kdy i jídlo hraje jednu z hlavních rolí

22.09.2020 | Blahodárné účinky saunování jsou známé od pravěku. V té době měly sauny sice úplně jiný vzhled – šlo pouze o díry vyhloubené do země zatarasené zvířecími kůžemi, ale už tenkrát byly známy příznivé účinky celého rituálu. Dnešní saunování už hodně pokročilo. Stalo se vyhledávaným fenoménem, jehož obliba stále stoupá. Ale ne každý ví, jak na něj a mnoho lidí se také nevědomky dopouští základních chyb.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont