Ptáte se: Jak vybírat lahůdky

Ptáte se: Jak vybírat lahůdky

04.03.2019 | Lahůdky jsou klasika, ať už na svátečním stole nebo namísto rychlého oběda. Umíte je ale vybrat a víte, na co máte právo? Nechali jsme zodpovědět nejčastější dotazy spotřebitelů přímo odborníky, kteří připravili publikaci České technologické platformy pro potraviny Lahůdkářské výrobky - tradice a trendy.

Venku je 30 °C; zakoupila jsem pro rodinnou oslavu chlebíčky. Od nákupu domů uběhla cca 1 hodina. Do jaké doby by měly být zkonzumovány?

V tomto případě záleží na tom, jak jsou chlebíčky zabaleny. Pokud se cestou domů neohřejí na teplotu vyšší než 15 až 20 °C, můžeme je celkem bez obav spotřebovat týž den. Pokud se při dopravě zahřály více, měli bychom je spotřebovat bezodkladně po příchodu, snad nejvýše po krátkém zchlazení na teplotu kolem 15 °C, aby byly chutné.

Jak zjistím/ověřím čerstvost výrobku?

Jak je uvedeno v předchozích částech, ověřit čerstvost výrobku je obtížné, neboť neexistuje povinnost uvádět datum výroby. Můžeme se orientovat pouze smysly (zrakem, čichem, chutí) a nepřímými důkazy, jako je přítomnost látek prodlužujících dobu použitelnosti (údržnost), což zjistíme ze složení balených výrobků, a doba, která nás dělí od konce data spotřeby.

Na jaké informace mám právo, pokud kupuji vážené lahůdkářské výrobky u pultového prodeje?

Při nákupu u pultu máme právo být informováni o názvu potraviny, o výrobci, o jejím množství a ceně, o době spotřeby a o případném ošetření potraviny ionizujícím zářením (což u lahůdek prakticky nepřipadá v úvahu). Od roku 2014 jsou spotřebitelé povinně informováni také o přítomnosti těch složek v potravině, které vyvolávají alergie nebo nesnášenlivost. Jsou to lepek, vejce, mléko, ryby, korýši, měkkýši, skořápkové plody, arašídy, sójové boby, vlčí bob (lupina), sezam, hořčice, celer a oxid siřičitý v koncentraci nad 10 mg/kg nebo 10 mg/l. 

Jaké je datum použitelnosti u výrobků prodávaných pultově? Musí být vyznačeno?


Datum použitelnosti je prodejce povinen na vyžádání spotřebitele sdělit nebo v blízkosti místa nabízení označit.

Mám právo vidět na teplotu, při které jsou lahůdkářské výrobky v chladicí vitríně nabízeny? Platí tyto teploty i při prodeji nebaleného zboží?

Povinnosti prodávajících ve vztahu k teplotě výrobků jsou rovněž stanoveny obecně: „Suroviny, složky, meziprodukty a hotové výrobky, které mohou podporovat růst patogenních mikroorganismů nebo tvorbu toxinů, nesmí být udržovány při teplotách, které by mohly vést k ohrožení zdraví. Chladicí řetězec nesmí být přerušen. Jsou však povolena krátká období mimo prostředí s řízenou teplotou, je-li nezbytné se přizpůsobit praktickým podmínkám při manipulaci během přípravy, přepravy, skladování, vystavování potravin k prodeji a při jejich podávání, za předpokladu, že to nepovede k ohrožení zdraví.“ Na baleném lahůdkářském výrobku musí být vedle data použitelnosti uvedeny i podmínky uchování. Obecně by při prodeji potravin měla být dodržena teplota, kterou určil výrobce. Sledovat teplotu je povinností prodávajícího, ten ale nemusí o aktuální teplotě
zboží při prodeji informovat kupujícího.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Výživa dětí: Jak a co dětem zařadit od 6. měsíce věku

30.10.2019 | Starost o správnou výživu dětí občas ústí do zbytečně úzkostlivého oddalování a zařazování různých typů příkrmů a doplňujících složek stravy k mateřskému mléku, což není vždy zrovna správná strategie. Jak by tedy měly maminky postupovat?

3 typy kávy, které musí znát i ten, který ji nepije

03.12.2019 | Proč na vás Ital bude divně koukat, když si objednáte picollo a co si objednat, když se necítíte na celý šálek cappuccina? Tady je kávový základ!

Kdo má chránit děti před neetickou reklamou na nezdravé potraviny?

06.12.2019 | Kamion se sladkým kofeinovým nápojem, fialová kravička, barevná duha bonbonů, sladký méďa s čokoládou v bříšku… Mediální masáž nabírá na obrátkách a soustřeďuje se na děti – právě ty totiž často rozhodují o tom, co se bude nakupovat. Je to ovšem fér? Dětská reklama sice funguje už od 50. let, ale nyní se ocitáme na tenkém ledě reklamní etiky, kterou si, i když je do jisté míry regulována předpisy, může každý uchopit podle svého marketingového gusta.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Prosincové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont