Prošlé maso, neoznačené jogurty, plesnivý sýr: Víte, jak postupovat při zjištění nedostatku v obchodě?

Prošlé maso, neoznačené jogurty, plesnivý sýr: Víte, jak postupovat při zjištění nedostatku v obchodě?

07.04.2020 | Pokud spotřebitel zjistí v obchodní síti nedostatek např. výrobek zdravotně závadný, třeba plesnivý, či výrobek s prošlou dobou použitelnosti, častokrát kontaktuje inspektory s žádostí o přezkoumání vzorku. Státní zemědělská a potravinářská inspekce ale upozorňuje, že daný výrobek pak plní pouze funkci orientační a jeho rozbor lze provést pouze za finanční úhradu.

<

Jaký je tedy správný postup? Nejprve by měl spotřebitel na nedostatek upozornit prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se pak tedy obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Vzorek předložený stěžovatelem plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán. Pokud má podatel zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku, lze takové posouzení provést pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře slouží zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.


SZPI také není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce, a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Vyžadujte od prodejců dodržování pravidel hygieny

07.10.2020 | Jsou předpisy dána přesná hygienická pravidla pro prodej? Musí mít prodávající rukavice, může obsluhovat v „teplákové bundě“, musí mít pokrývku hlavy, může zároveň manipulovat s penězi?

Nová opatření: Znáte pravidla pro nakupování online?

16.10.2020 | On-line supermarkety s ohledem na aktuální epidemiologickou situaci a zvýšenou poptávku mění pravidla objednání. Rohlik.cz od pátku omezí počet položek na jednu objednávku, v e-shopu Košík.cz už platí váhový limit. Kurýři už také nepřijímají platby v hotovosti.

Chcete prodávat kapry? Máte poslední dny na registraci

04.12.2020 | Veterináři upozorňují prodejce kaprů, že mají poslední dny na registraci. Musí tak učinit do nejpozději týden před začátkem prodejů. ČTK to dnes sdělil mluvčí Státní veterinární správy (SVS) Petr Vorlíček. Loni zjistili při předvánočních kontrolách zhruba čtyřprocentní chybovost.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont