Projezte se ke zdraví podle ájurvédy

Projezte se ke zdraví podle ájurvédy

03.06.2019 | Když se řekne ájurvéda, mnoho lidí si vybaví meditaci, masáže nebo terapii vonnými oleji. A přestože východní medicína těchto praktik využívá, pravá podstata je zakotvená ve stravě. Jídlo, respektive jeho správná skladba, je podle této prastaré nauky totiž jediná věc, která nám napomáhá cítit se skvěle…

Ájurvéda je prastará indická nauka, jejíž počátky spadají už do védského kulturního období. Vůbec první zmínky o zásadách hygieny, diagnostikování nemocí a léčebných terapiích lze najít v prastarých hinduistických textech, tzv. védách, už v polovině 2. tisíciletí př. n. l. Jde o soubor naučných děl, přičemž jednotlivé sbírky jsou psané ve verších. Vzácný je například spis mudrce Háríty, který se už tehdy zabýval léčením prostřednictvím stravy.

Jídlo jako lék

Základním cílem ájurvédského stravování je obnova ztracené rovnováhy v těle. V celém systému je jídlo vnímáno jako lék a prostředek k nápravě. U zdravého i nemocného člověka hraje tedy jídelníček zásadní roli. Stravovací režim považuje ájurvéda za nejdůležitější způsob, jak lidské zdraví pozitivním (ale také negativním) způsobem ovlivnit. Při sestavování jídelníčku je zásadní přihlédnout k tělesné konstituci a naladění podle tzv. dóš.

Ájurvéda nestaví žádná přísná dogmata, pracuje s doporučeními a přihlíží k individualitě jedince; zohledňuje jeho potřeby i vlastnosti, řídí se ucelenými pravidly typu pečlivé žvýkání, klid a čas na vychutnání jídla nebo plné vědomí toho, že se zrovna jí. Má však i významná specifika, jako například bohaté využívání koření, rostlin a odvarů z nich. Často se v ájurvédské kuchyni setkáváme s přepuštěným máslem (tzv. ghí), které je vedle mléka a medu považováno za jednu z přirozeně se vyskytujících „rásájan“, tedy prostředků k obnově, omlazení a regeneraci organismu.

Z koření a léčivek, které jsou známé i v české kuchyni, používá ájurvéda třeba černý pepř, kurkumu, zázvor, kardamon, mátu, koriandr, muškát, šalvěj, šafrán nebo bazalku posvátnou (tulsi).

Jak tedy jíst?

Pro to, abyste se mohli stravovat dle doporučení a zásad této nauky, je třeba znát svou tělesnou konstituci – tj. dóšu. Naprosto přesně vám ji určí jakýkoli východní praktik, a to na základě pulzního vyšetření, nicméně je možné ji odvodit také od fyzických a emočních charakteristik, které blíže popisujeme níže.

Například váta je suchá a chladná dóša se sklonem k nepravidelnému trávení. Vhodná jsou pro ni vařená a snadno stravitelná jídla. Skvělá je pro ni kuchyně, na kterou má většina z nás chuť v zimě: polévky, nákypy, jídla připravená „v jednom hrnci.“ Pokud patříte do této skupiny, přednost byste měli dát teplým pokrmům s nízkým obsahem tuku. Ideální jsou jídla slaná, sladká a kyselá, nevhodná hořká, trpká nebo pálivá. Vyhýbat byste se měly pokrmům studeným, suchým a nízkotučným.

Takzvané pitty mají dobré trávení, což se během života málokdy mění. Dobře snášejí téměř všechna jídla, proto mnohdy mívají sklon k nepřiměřenému stravování (příliš soli a jiných dochucovadel, ale i přejídání a celková stravovací neukázněnost). Lidé pittového typu by měli upřednostňovat studené potraviny, a to především v teplých měsících. Ani teplá jídla neuškodí, pozor však na horké pokrmy. Konkrétní tipy pak opět najdete v infoboxu.

Konzumují-li lidé kaphového typu příliš sladkého a tučného, ztrácí rovnováhu, která se může negativně podepsat na jejich zdraví. Zvláště opatrní by měli být na dodržování doporučeného příjmu soli. Kaphy by také měly upřednostňovat lehká nepřevařená jídla, raději suššího charakteru bez zbytečných tekutin ajen s trochou tuku.

Zjistěte, kdo jste

Typ váta

Fyzicky:

Nízká váha, křehkost, výrazná štíhlost, rychlost, pohyblivost, pomalé přibírání na váze, nepravidelný hlad a trávení, zácpa, studené ruce a nohy, cévní problémy, suchá kůže, zimomřivost, špatná snášenlivost chladného počasí, „bezdůvodné“ bolesti, křeče

Emočně:

Schopnost se nadchnout, vysoká kreativita, časté střídání činností, horší soustředění, dobrá krátkodobá paměť, rychlá chápavost, snadné zapomínání, neorganizovanost, sklon k úzkostem, špatný lehký spánek, strach, sklon nedotahovat věci do konce

Typ pitta

Fyzicky:

Středně těžká tělesná konstituce, vyvážené proporce, špatná snášenlivost horkého počasí, množství pih a mateřských znamének, dobré trávení, které se věkem zhoršuje, častý pocit hladu a žízně, stabilní hmotnost, sklon k vypadávání vlasů a brzkému šedivění, zvýšená potivost, průjmy, pálení žáhy

Emočně:

Systematičnost, organizovanost, jasný postup, odvaha, sklon k netrpělivosti a hněvu, náladovost, dobré řečnické schopnosti, názorová vyhraněnost, cílevědomost, prchlivost, práce pod tlakem jim vyhovuje

Typ kapha

Fyzicky:

Stabilní a těžká tělesná konstituce, sklon k přibírání na váze, pomalé trávení, hladká mastná pleť, otoky, zahlenění, vysoká hladina cholesterolu, nedostatečný krevní oběh, zvýšená potřeba spánku, fyzická síla, vysoká výdrž, pomalost, stálost, stálá klidná energie

Emočně:

Klidná, stabilní osobnost, pomalá chápavost, dobrá dlouhodobá paměť, metodičnost, rutinní činnost, pomalé reakce, nedostatek motivace, potřeba opakované vnější podpory, laskavost, dobrosrdečnost, ale také sklon k odtažitému jednání

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Už žádné emise: Výroba brambůrků bude ekologičtější

18.06.2019 | Výrobce Strážnických brambůrků, jímž je firma Petr Hobža SNACK, investuje do modernizace a rozšíření výroby v příštích dvou letech až 140 milionů korun. Díky nové technologii bude výroba ekologičtější a denní kapacita výroby se posune z 12 až 13 tun na 30 tun, uvedl v tiskové zprávě pro ČTK výrobní ředitel firmy Libor Hobža.

Hustopečská mandlovice bude k mání jen do konce měsíce!

04.06.2019 | Hustopečská mandlovice, unikátní destilát vyrobený z vinného lihu a přírodního mandlového výtažku, se pod svým současným názvem bude prodávat nejspíš jen do konce června. Důvodem pro vynucenou změnu názvu je nařízení Evropské unie, podle něhož lze koncovku -ice používat pouze pro pálenky z příslušné suroviny.

Potřebujete snížit cholesterol? Musíte vědět, ve které hodiny jíst

17.06.2019 | V boji proti vysoké hladině cholesterolu záleží i na času, kdy jíme. Jestliže přesuneme 100 kilokalorií z pozdních večerních hodin na dobu oběda, "zlý" cholesterol se sníží. A když kalorie pocházejí z tuků, pokles je ještě výraznější, píše italský deník Corriere della Sera.

Vychází červnový CZ TEST

V prodeji již od 27. 5.