Proč naše tělo potřebuje pravidelně psyllium?

Proč naše tělo potřebuje pravidelně psyllium?

14.07.2020 | Podporuje činnost střev, pomáhá při zažívacích problémech jako zácpa či nadýmání. Vláknina by měla mít stálé místo na našem jídelníčku.

<

Jitrocel indický roste, jak napovídá jeho název, nejvíce v Indii, ale i v Iráku, Pákistánu a Austrálii. V Indii ho od pradávna užívali lidé, když potřebovali tělo zbavit nečistot. Z jitrocelu indického se získávají vyčištěné obaly semen, a ty se obecně nazývají psyllium. Jako přírodní zdroj rozpustné i nerozpustné vlákniny, jeho konzumace napomáhá regulovat hladinu cholesterolu. Rozpustná vláknina snižuje hladinu „špatného“ cholesterolu v krvi.

ZDROJE VLÁKNINY:

  • ovoce
  • zelenina
  • celozrnné výrobky
  • obilné vločky a otruby

Dva druhy vlákniny

„Psyllium obsahuje oba druhy vlákniny - jak rozpustnou, tak nerozpustnou. Rozpustná pomáhá zpomalovat trávení pomáhá rychleji navozovat pocit sytosti, Nerozpustná pomáhá podporuje peristalitiku střev a tím ke efektivnějšímu vyprazdňování,“ říká výživový poradce Martin Škába.

Rozpustná vláknina má totiž schopnost vstřebávat vodu, bobtnat, regulovat trávení tuků a cukrů. V trávicím traktu funguje jako živina mikrobiální flóry, čímž působí jako prebiotikum. „Psyllium patří také mezi prebiotika, tedy látky, která pomáhají živit prospěšné bakterie v trávicím traktu. Tyto prospěšné bakterie pomáhají při trávení potravy a vstřebávání živin ze stravy. Tyto prospěšné baktérie mají obrovský vliv na imunitní systém,“ doplňuje Škába.

Při užívání dodržujte pitný režim. Nedostatek tekutin může způsobit neprůchodnost střev či dokonce zneprůchodnění střev. Před užíváním psyllia si také pozorně přečtěte příbalový leták a prostudujte především denní doporučené množství a dávkování.

„Pozor na dávkování, tím, že je psyllium koncentrovaná vláknina, je možné se s ní lehce předávkovat. Nedoporučuji překračovat denní doporučené dávky, jinak může dojít k tomu, že tělo ze stravy bude využívat méně živin,“ varuje výživový poradce.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Žádné skupinky kuřáků. Ve Španělsku se přiostřují pravidla

14.08.2020 | Galicie na severozápadě Španělska a Kanárské ostrovy kvůli covidu-19 zakázaly kouření na veřejnosti v případě, že nelze dodržet bezpečnou vzdálenost dva metry. Zdůvodnily to mimo jiné těžším průběhem nemoci covid-19 u kuřáků.

Grilování nemusí být nutriční zločin: Znáte tyto triky?

21.07.2020 | Při grilování vzniká množství karcinogenních látek, ať již jsou to polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU) nebo heterocyklické aminy (HCA), patřící mezi hojně medializované zdravotní strašáky. Dlužno přitom přiznat, že oprávněně. Množství rizikových látek vznikajících při grilování lze ale výrazně omezit, stejně tak jako rizika týkající se konzumace ugrilovaných pokrmů.

Tajemství malých talířů a velkých sklenic, které se vám bude líbit

11.08.2020 | Kdo chce pochopit, jak moc velké porce nyní jíme, neměl by zamířit do supermarketu, ale do starožitnictví. Drobný kalíšek jako pro panenku je prý na víno a to, co vypadá jako dezertní talíř, je talíř na hlavní chod. Po návratu do moderní kuchyně pak člověk zjistí, jak je všechno obrovské...

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont