Proč alespoň občas sáhnout po potravině s modrozeleným logem?

Proč alespoň občas sáhnout po potravině s modrozeleným logem?

11.06.2019 | Modrozelené logo FAIRTRADE vídáme v obchodech stále častěji, a to na některých druzích kávy, čaje, čokolády, výjimkou ale není ani cukr, rýže nebo koření. Co tyto produkty liší od ostatních?

Každý rok se do zemí EU přiveze více než 5 miliónů tun banánů. Jejich produkce je přirozeně spojená se snahou ovocnářských firem a supermarketů minimalizovat náklady a zvyšovat zisky. To ale přináší řadu problémů, ať už jde o etickou stránku věci nebo nepříznivý dopad na životní prostředí. Většina banánů se pěstuje na rozsáhlých monokulturních plantážích v Latinské Americe a západní Africe.

Tento způsob pěstování však způsobuje erozi půdy, snižování druhové rozmanitosti a vyžaduje také vysokou spotřebu chemikálií. Domorodci na banánových plantážích přicházejí s chemikáliemi denně do styku, obvykle bohužel bez nutných ochranných pomůcek (ty na konvenčních plantážích používá jen okolo 20 procent zemědělců). Varující i smutná je také skutečnost, že přibližně 85 procent chemikálií rozprášených z letadel neskončí na banánovnících, ale v jejich okolí. Tedy i tam, kde žijí lidé.

Ještě je třeba zmínit fakt, že domorodci zaměstnaní na běžných plantážích pracují mnohdy v nelidských podmínkách 10 až 12 hodin denně a někdy i 6 dnů v týdnu. Za těžkou a zdraví ohrožující práci dostávají jen minimální plat, který sotva stačí na základní obživu. Výjimkou není ani dětská práce, vzácností je naopak pravidelná školní docházka. Podobně je na tom i trh s kávou, čajem, kakaem nebo bavlnou. 

Když chcete být fér

Především díky tomu vznikla „zdravější“ alternativa k současnému ekonomickému modelu s názvem fair trade. Jde o významný krok zajišťující férový trh, který podporuje drobné výrobce a zaměstnance v nejchudších zemích světa.

Férový obchod nabízí dobrou příležitost lidem ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. Jednotliví drobní farmáři se sdruží a následně, po získání certifikace, zapojí do systému, který je zajištěn certifikací a prosazuje zdravé principy podnikání. 

Logo Fairtrade je tedy pro zákazníka garancí toho, že farmáři a pracovníci na farmách získali za svoji úrodu alespoň minimální fair trade cenu a zároveň obdrželi bonus „Fairtrade Premium“. Jde o částku, jejíž využití je omezeno na investice do podnikání, zlepšení životních podmínek, vzdělávání apod. O využití částky demokraticky rozhodují sami farmáři. Pro představu: v rámci bonusu bylo během roku 2017 vyplaceno 178 miliónů EUR.

Benefitem pro spotřebitele zase může být vedle vědomí, že pomáhá, i fakt, že více než polovina výrobků fair trade na českém trhu je zároveň i v biokvalitě. Poznáte je velmi jednoduše. Nesou logo s označením bio. Největší podíl připadá na bavlnu, které je v bio kvalitě produkováno 73 %, následují banány se 62 %, káva s 57 %, čaj s 29 % a kakao s pouhými 15 %.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Konec stravenek v Čechách? Sedm z deseti firem by chtělo přispívat zaměstnancům na obědy přímo

20.08.2019 | Návrh ministerstva financí na zavedení tzv. stravenkového paušálu, v rámci kterého by zaměstnanec dostával peníze na stravu přímo, souhlasí sedm z deseti firem bez ohledu na jejich velikost nebo zaměření. Vyplývá to z průzkumu, o kterém dnes informovala v tiskové zprávě Hospodářská komora. Současný systém považuje za vyhovující jen sedm procent účastníků průzkumu. Průzkumu se zúčastnilo 809 firem.

Medvědí česnek: Poznáte jej od jedovatých konvalinek nebo ocúnu?

15.08.2019 | Říká se, že medvědí česnek je to první, co medvědi požírají po dlouhém zimním spánku. Jednak aby si vydesinfikovali tělo a pak, aby přiměli imunitní systém k maximálnímu výkonu. Konzumace česneku medvědího je ze stejných důvodů přínosná i pro nás – tedy za předpokladu, že si jej nepopletete s ocúnem jesenním.

Zapomeňte na smaženici a zkuste tyto italské houbové speciality

15.08.2019 | Odpoutejte se od kultovní smaženice nebo houbových řízků a pusťte si domů trochu Itálie. Máme pro vás recepty na skvělé gnocchi, houbový dort i netradiční polévku.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Srpnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont