Proč alespoň občas sáhnout po potravině s modrozeleným logem?

Proč alespoň občas sáhnout po potravině s modrozeleným logem?

11.06.2019 | Modrozelené logo FAIRTRADE vídáme v obchodech stále častěji, a to na některých druzích kávy, čaje, čokolády, výjimkou ale není ani cukr, rýže nebo koření. Co tyto produkty liší od ostatních?

Každý rok se do zemí EU přiveze více než 5 miliónů tun banánů. Jejich produkce je přirozeně spojená se snahou ovocnářských firem a supermarketů minimalizovat náklady a zvyšovat zisky. To ale přináší řadu problémů, ať už jde o etickou stránku věci nebo nepříznivý dopad na životní prostředí. Většina banánů se pěstuje na rozsáhlých monokulturních plantážích v Latinské Americe a západní Africe.

Tento způsob pěstování však způsobuje erozi půdy, snižování druhové rozmanitosti a vyžaduje také vysokou spotřebu chemikálií. Domorodci na banánových plantážích přicházejí s chemikáliemi denně do styku, obvykle bohužel bez nutných ochranných pomůcek (ty na konvenčních plantážích používá jen okolo 20 procent zemědělců). Varující i smutná je také skutečnost, že přibližně 85 procent chemikálií rozprášených z letadel neskončí na banánovnících, ale v jejich okolí. Tedy i tam, kde žijí lidé.

Ještě je třeba zmínit fakt, že domorodci zaměstnaní na běžných plantážích pracují mnohdy v nelidských podmínkách 10 až 12 hodin denně a někdy i 6 dnů v týdnu. Za těžkou a zdraví ohrožující práci dostávají jen minimální plat, který sotva stačí na základní obživu. Výjimkou není ani dětská práce, vzácností je naopak pravidelná školní docházka. Podobně je na tom i trh s kávou, čajem, kakaem nebo bavlnou. 

Když chcete být fér

Především díky tomu vznikla „zdravější“ alternativa k současnému ekonomickému modelu s názvem fair trade. Jde o významný krok zajišťující férový trh, který podporuje drobné výrobce a zaměstnance v nejchudších zemích světa.

Férový obchod nabízí dobrou příležitost lidem ze zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky uživit se vlastní prací za důstojných podmínek. Jednotliví drobní farmáři se sdruží a následně, po získání certifikace, zapojí do systému, který je zajištěn certifikací a prosazuje zdravé principy podnikání. 

Logo Fairtrade je tedy pro zákazníka garancí toho, že farmáři a pracovníci na farmách získali za svoji úrodu alespoň minimální fair trade cenu a zároveň obdrželi bonus „Fairtrade Premium“. Jde o částku, jejíž využití je omezeno na investice do podnikání, zlepšení životních podmínek, vzdělávání apod. O využití částky demokraticky rozhodují sami farmáři. Pro představu: v rámci bonusu bylo během roku 2017 vyplaceno 178 miliónů EUR.

Benefitem pro spotřebitele zase může být vedle vědomí, že pomáhá, i fakt, že více než polovina výrobků fair trade na českém trhu je zároveň i v biokvalitě. Poznáte je velmi jednoduše. Nesou logo s označením bio. Největší podíl připadá na bavlnu, které je v bio kvalitě produkováno 73 %, následují banány se 62 %, káva s 57 %, čaj s 29 % a kakao s pouhými 15 %.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Pesticidy v potravinách (a zbytečná panika okolo nich)

12.06.2019 | Pesticidy, tedy látky k hubení chorob rostlin a plevele, v potravinách téměř nejsou. Vychází to z četných kontrol. Z celé tisícovky kontrolovaných plodů nevyhoví jen necelé tři desítky.

Češi vypijí průměrně 98 litrů minerálky ročně

18.06.2019 | Z ochucených vod zákazníci nakupují tradičně nejvíce citronovou, pomerančovou a příchuť lesního ovoce. Vzrůstá ale i obliba i jahody, grapefruitu a mixu citrusů. Podle posledních údajů maloobchodního auditu společnosti Nielsen tvoří minerálky a stolní vody u nealka až 61 procent veškeré jeho spotřeby, která celkově roste.

Privátky BILLY porazily ve Volbě Spotřebitelů i ostřílené stálice

14.06.2019 | Společnost BILLA zabodovala v letošní anketě Volba spotřebitelů 2019, kde získala hned několik ocenění. Šest z nominovaných produktů napříč privátními řadami byly zvoleny novinkami roku 2019 v několika kategoriích, ocenění si odnesly výrobky privátních značek BILLA, BILLA Premium, Clever A FREE.

Vychází červnový CZ TEST

V prodeji již od 27. 5.