Příprava sushi ženám nenáleží. Důvod? Mají prý teplé ruce

Příprava sushi ženám nenáleží. Důvod? Mají prý teplé ruce

21.12.2020 | Ženy mají teplé ruce, jejich chuť se v době menstruace mění a nevydrží pracovat dlouhé hodiny. To v Japonsku tvrdí ti, podle nichž je umění dělat suši vyhrazeno pouze mužům. Avšak rostoucí počet Japonek chce tento starý mýtus odbourat a vzdělává se v nejprestižnějších restauracích země.

Třiatřicetiletá Mizuho Iwaiová se učí v luxusní restauraci Onodera ve čtvrti Ginza s ulicemi vroubenými obchody luxusních značek z celého světa, kde je mnoho podniků podávajících sushi, které jsou ve světě nejlépe hodnoceny. V sektoru, kde ženy tvoří jasnou menšinu, si je paní Iwaiová vědoma, že je výjimkou. "Právě proto chci změnit současný stav. Řekla jsem si, že to je moje poslání," svěřuje se. U Onodery není úplně sama: před dubnovým uzavřením restaurace z důvodu pandemie covidu-19 byla mezi deseti učni jedna mladá dívka. Ale tucet kuchařů v restauraci jsou všichni muži.

Práce může být vyčerpávající a vyžaduje léta učení. Stejně jako ve všech restauracích ve světě i zde je pracovní doba nekonečná. Učni se musejí naučit zpaměti názvy a vzhled mnoha japonských ryb, naučit se techniky filetování a krájení, které vyhlížejí tak jednoduše, když je provádějí ruce zkušeného profesionála, ale v rukou nováčka se mění v katastrofu. "Moji kolegové mě přijali," soudí Mizuho Iwaiová, která se rozhodla věnovat se umění suši poté, co vařila v malých japonských restauracích. "Nejednají se mnou jinak kvůli tomu, že jsem žena," řekla, zatímco co se s jedním kuchařem učila filetovat japonského kranase.

Společnost to odmítá

Podle profesora Fumimasy Murakamiho z tokijské Akademie sushi svět japonské kuchyně dlouho ovládali muži, více než tomu je v italské či francouzské gastronomii. Oficiální údaje o počtu žen schopných vyrábět sushi v restauracích sice neexistují, ale Murakami odhaduje, že jejich podíl nečiní ani deset procent. "Skutečně jsou klienti, kteří nechtějí, aby jim sushi připravovala žena. Výhrady vůči ženám v japonské kuchyni i ve světě sushi jsou nadále silné. Největší problémy s akceptováním žen mají hosté zralého věku," konstatuje.

Dokonce i kuchaři sdílejí názory, že ruce žen jsou příliš teplé na to, aby se zachovala chuť syrové ryby, nebo že se jejich chuť v době menstruace mění. Když šéfkuchař restaurace Onodera Akifumi Sakagami začínal před 30 lety v restauraci podávající suši, ženy v kuchyni prakticky nebyly. Sakagami soudí, že kuchařina vyžaduje talent a úsilí a že to nemá nic společného s tím, jestli jste muž či žena.

Fuka Sanová, další učednice v restauraci, říká, že ji nízký podíl žen v oblasti, kterou si zvolila, neznepokojuje. "Myslím, že je mnoho žen přesvědčeno, že to je mužské povolání, a proto je jich tak málo v tomto sektoru zastoupeno," říká osmnáctiletá dívka. Rozhodla se věnovat této profesi po zkušební cestě do Londýna. "Bohužel musím říci, že sushi v řetězcích v Británii není chutné," zdůrazňuje. Jednoho dne by chtěla pozvednout úroveň japonské kuchyně v zahraničí.

Její kolegyně doufá, že jejich příklad věcmi pohne. "Jestli je kuchař muž nebo žena, na tom nezáleží," říká Iwaiová. "Doufám, že tento stereotyp vymizí a že ženy budou moci mít více na výběr. Je to opravdu sympatická práce!" dodává.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Nová příchuť cereálií? Ty z Peru byly poněkud podezřele hořké

22.02.2021 | S neobvyklou přísadou v cereáliích se setkali celníci v americkém státě Ohio, oblíbené snídaňové jídlo bylo místo cukru či skořice obaleno v kokainu, uvedla agentura AP. Zásilka byla zadržena na začátku února.

Víte, komu patří tato luxusní značka champagne?

23.02.2021 | Moët Hennessy, divize luxusní skupiny LVMH, koupila podíl 50 procent ve značce šampaňského Armand de Brignac patřící rapperovi Jay-Z. Finanční podrobnosti dohody nebyly zveřejněny. LVMH tak rozšiřuje svoji spolupráci s celebritami.

Danone koupí výrobce veganských potravin Earth Island

19.02.2021 | Francouzská potravinářská společnost Danone se dohodla na převzetí amerického výrobce jídla zaměřeného na vegany a vegetariány Earth Island. Dohoda má pomoci francouzské skupině splnit plán zvýšení prodeje rostlinných potraviny do roku 2025 na pět miliard eur (106,8 miliardy Kč) ze současných dvou miliard.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont