Povědomí o Fairtrade u nás roste, férové nákupy zná třikrát více lidí

Povědomí o Fairtrade u nás roste, férové nákupy zná třikrát více lidí

02.07.2020 | Znalost etické certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE mezi lidmi stoupla. Podle výsledků agentury Median za uplynulých deset let trojnásobně.

Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 58 % českých spotřebitelů. 35 % respondentů přitom uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. „Známkou FAIRTRADE jsou označeny produkty certifikovaných pěstitelů a výrobců dodržujících standardy, jako jsou zákaz dětské práce, spravedlivá odměna pro pěstitele nebo šetrný přístup k životnímu prostředí. Že znalost tohoto označení roste, si vysvětlujeme mimo jiné větším zájmem o témata udržitelnosti. Věřím, že svou roli hraje i stále větší nabídka těchto výrobků ze strany českých obchodníků a také osvětové aktivity, které pořádáme jak přímo my, tak členské organizace naší platformy,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, a doplňuje: „Znalost známky FAIRTRADE mezi českými spotřebiteli jsme zjišťovali také v letech 2010, 2013 a 2019. Za tuto dobu vzrostla z 16 na 58 procent, tedy trojnásobně.“ 

Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (otázka v průzkumu zněla: „Znáte nějaké označení/certifikáty, které Vás informují o původu zboží nebo zaručují, že při výrobě byly splněny určité podmínky?“). Vyšší spontánní znalost průzkum ukázal pouze u označení KLASA a BIO. Pro srovnání, loňský průzkum zjistil spontánní znalost FAIRTRADE u 8 % dotázaných.

Při otázce týkající se označení, které se zaměřuje na zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích Afriky, Asie nebo Latinské Ameriky, uvedlo FAIRTRADE 24 % dotázaných.

Udržitelnost táhne

V minulém roce zjišťoval obdobný průzkum Fairtrade Česko a Slovensko také to, do jaké míry se čeští spotřebitelé obecně zajímají o sociální, ekologické a etické problémy a jak je zohledňují ve svém nákupním chování. Zájem o téma dlouhodobé udržitelnosti, šetrnosti k životnímu prostředí a dodržování lidských a pracovních práv deklarovalo 80 % respondentů průzkumu.

Pokud jde o zohledňování těchto otázek při nákupu, největší procento dotázaných uvedlo, že zohledňuje to, zda zboží vzniklo udržitelně s ohledem na životní prostředí (51 % spíše či určitě ano), dále pak to, zda při výrobě nebyla využita dětská práce (43 % spíše či určitě ano), a to, zda pěstitelé či zaměstnanci dostali odpovídající odměnu (38 % spíše či určitě ano). Nejvyšší podíl odpovědi „určitě ano“ průzkum zaznamenal u otázky týkající se dětské práce (20 %). 83 % dotázaných rovněž uvedlo, že obchodní řetězce by spíše či určitě měly aktivně nabízet zboží vyrobené v souladu s principy Fairtrade. 

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Konec plastových příborů nemusí být přínosem pro životní prostředí

03.08.2021 | Snaha na všech možných úrovních omezit používání, a tedy i výrobu plastů, je v současné době předmětem celé řady výzkumných programů a projektů i součástí marketingu komerčních společností. Má to svou logiku, neboť finálním cílem má být zlepšení stavu životního prostředí, což je celospolečenská a obecně správná globální mantra. Jenže ne všechny kroky vedou k úspěšnému cíli.

Jak na rozmrazování potravin? Toto si zapamatujte

04.08.2021 | Mražené potraviny mohou obsahovat bakterie, které mohou po rozmrazení růst a způsobit otravu jídlem. Správné postupy rozmrazování snižují pravděpodobnost nemocí přenášených potravinami a snižují  také  potravinový  odpad.

Pes v potravinářství? Ale jo, při těchto činnostech boduje!

02.08.2021 | Pes je přítel člověka, to pravděpodobně nikoho ani nepřekvapí, na rozdíl třeba od informace, že pes je i přítel potravinářského průmyslu. Do provozu samozřejmě nepatří, zato na poli, v lese nebo v areálu palírny, se stává důležitým článkem, který se podílí na tom, aby se na náš stůl dostala ta nejvyšší kvalita.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont