Povědomí o Fairtrade u nás roste, férové nákupy zná třikrát více lidí

Povědomí o Fairtrade u nás roste, férové nákupy zná třikrát více lidí

02.07.2020 Jana Čiháková

Znalost etické certifikace Fairtrade a známky FAIRTRADE mezi lidmi stoupla. Podle výsledků agentury Median za uplynulých deset let trojnásobně.

Pokud jde o povědomí o známce FAIRTRADE, podle průzkumu ji zná 58 % českých spotřebitelů. 35 % respondentů přitom uvedlo, že přesně ví, co toto označení znamená. „Známkou FAIRTRADE jsou označeny produkty certifikovaných pěstitelů a výrobců dodržujících standardy, jako jsou zákaz dětské práce, spravedlivá odměna pro pěstitele nebo šetrný přístup k životnímu prostředí. Že znalost tohoto označení roste, si vysvětlujeme mimo jiné větším zájmem o témata udržitelnosti. Věřím, že svou roli hraje i stále větší nabídka těchto výrobků ze strany českých obchodníků a také osvětové aktivity, které pořádáme jak přímo my, tak členské organizace naší platformy,“ říká Hana Malíková, ředitelka Fairtrade Česko a Slovensko, a doplňuje: „Znalost známky FAIRTRADE mezi českými spotřebiteli jsme zjišťovali také v letech 2010, 2013 a 2019. Za tuto dobu vzrostla z 16 na 58 procent, tedy trojnásobně.“ 

Spontánní znalost tohoto označení průzkum zjistil u 11 procent respondentů (otázka v průzkumu zněla: „Znáte nějaké označení/certifikáty, které Vás informují o původu zboží nebo zaručují, že při výrobě byly splněny určité podmínky?“). Vyšší spontánní znalost průzkum ukázal pouze u označení KLASA a BIO. Pro srovnání, loňský průzkum zjistil spontánní znalost FAIRTRADE u 8 % dotázaných.

Při otázce týkající se označení, které se zaměřuje na zlepšování pracovních podmínek v rozvojových zemích Afriky, Asie nebo Latinské Ameriky, uvedlo FAIRTRADE 24 % dotázaných.

Udržitelnost táhne

V minulém roce zjišťoval obdobný průzkum Fairtrade Česko a Slovensko také to, do jaké míry se čeští spotřebitelé obecně zajímají o sociální, ekologické a etické problémy a jak je zohledňují ve svém nákupním chování. Zájem o téma dlouhodobé udržitelnosti, šetrnosti k životnímu prostředí a dodržování lidských a pracovních práv deklarovalo 80 % respondentů průzkumu.

Pokud jde o zohledňování těchto otázek při nákupu, největší procento dotázaných uvedlo, že zohledňuje to, zda zboží vzniklo udržitelně s ohledem na životní prostředí (51 % spíše či určitě ano), dále pak to, zda při výrobě nebyla využita dětská práce (43 % spíše či určitě ano), a to, zda pěstitelé či zaměstnanci dostali odpovídající odměnu (38 % spíše či určitě ano). Nejvyšší podíl odpovědi „určitě ano“ průzkum zaznamenal u otázky týkající se dětské práce (20 %). 83 % dotázaných rovněž uvedlo, že obchodní řetězce by spíše či určitě měly aktivně nabízet zboží vyrobené v souladu s principy Fairtrade. 

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE

Známka FAIRTRADE označuje výrobky, které splňují sociální, ekonomické a environmentální standardy nastavené mezinárodní organizací Fairtrade International. Zákazníky informuje o tom, že pěstitelé dostali za svou práci spravedlivou a stabilní výkupní cenu, která pokrývá náklady na udržitelné pěstování. Nákupem výrobků s označením FAIRTRADE tak zákazníci přispívají ke zlepšování životních podmínek drobných pěstitelů v zemích globálního Jihu (takzvaných rozvojových zemích). Kromě odpovídající výkupní ceny dostávají pěstitelé zapojení do systému Fairtrade ještě fairtradový příplatek, který mohou použít k investicím do rozvoje svých farem a svých komunit, a to na základě demokratického rozhodování členů komunity.

 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Výkupní ceny vepřového jsou nejnižší od vstupu do Unie

16.11.2021 | Situace na komoditních trzích, a především v sektoru vepřového masa, byla tématem včerejší Rady ministrů zemědělství v Bruselu. Česká republika a další země vyzvaly Evropskou komisi k pomoci producentům masa, kteří se kvůli kriticky nízkým výkupním cenám dostávají do velkých ekonomických problémů.

Je ochutnáno! Ode dneška si můžete koupit Beaujolais

18.11.2021 | Třetí čtvrtek v listopadu, který letos připadá na osmnáctého, patří ve Francii oslavě mladého vína beaujolais nouveau. Tato tradice se zrodila před 70 lety a inspirovala i české oslavy svatomartinského vína.

Dojde mouka? Nevadí. Do 20 min je u vás aneb nová garance od Wolt

25.11.2021 | Služba na doručování jídla Wolt dnes v Praze na Smíchově otevřela svůj první obchod pod názvem Wolt Market. Sloužit bude k objednání potravin, drogistického zboží nebo potřeb do domácnosti. Objednávku budou mít lidé doma do 20 minut, k zákazníkům v nejbližším okolí prodejny by kurýři měli zvládnout dorazit do čtvrt hodiny.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont