Potraviny a drogerie zdražily v ČR téměř nejvíc v Evropě

Potraviny a drogerie zdražily v ČR téměř nejvíc v Evropě

6. 2. 2018 | Ve třetím čtvrtletí loňského roku zdražily potravinářské a drogistické výrobky v Česku téměř nejvíc v Evropě. Na dnešním Retail Summitu v Praze to řekl Karel Týra z analytické společnosti Nielsen.

Tržby za mléčné produkty stouply loni ve třetím čtvrtletí o 11,6 procenta, alkoholu o 5,3 procenta a sladkostí o 5,5 procenta. Cenová hladina v ČR stoupla u tohoto sortimentu o 6,1 procenta meziročně, zatímco objem prodeje klesl o 0,9 procenta. Celková inflace v ČR loni v průměru stoupla o 2,5 procenta, což je nejvíc za posledních pět let.

"V letech 2015 a 2016 vývoj cenové hladiny stagnoval. Od posledního čtvrtletí roku 2016 vidíme nárůst, který je docela dramatický. Ve třetím kvartále je to již více než šest procent ve srovnání s obdobím o rok předtím. To samozřejmě má vliv i na to, kolik lidé jsou ochotni zboží spotřebovat," uvedl Týra.

Češi podle něj také více kupují kvalitnější potraviny. "U potravin to není tak ani o objemu, protože spotřebováváme přibližně stejně, ale podílí se na tom z části inflace. A určitě je patrný posun ke kvalitnějším typům potravin, mnohdy českým výrobkům, což sebou nese nějaké cenové navýšení," uvedl ředitel kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška.

Podle obchodního ředitele Kofoly Martina Mináře byl růst cenové hladiny částečně způsoben zdražením produktů. "Výrazně větším důvodem bude právě to, že rostou (prodeje) některých kategorií zboží na úkor jiných. Například džusy a energetické drinky rostou výrazně rychleji než třeba ochucené vody," dodal. Více se také prodávají tzv. on-the-go formáty jako jsou třeba plechovky na úkor dvoulitrových balení.

Češi jsou spolu se Slováky lídry v Evropě pokud jde o nákup zboží ve slevách. V loňském třetím čtvrtletí bylo 54 procent tržeb za rychloobrátkové zboží v Česku získáno v rámci slevových akcí. Na Slovensku to bylo 56 procent. Ve Velké Británii to je 34 procent a v Německu 21 procent.

Opačná situace je u prodejů zboží vlastních značek. Nákupy zboží prodávaného pod privátními značkami obchodních řetězců činí v ČR 19 procent v případě potravin a rovněž 19 procent u drogerie a dlouhodobě se nemění. V Německu dosahují tyto prodeje 43 respektive 37 procent.

Retail Summit je konferencí pro účastníky obchodního trhu. Na jeho přípravě se podílejí Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, Vysoká škola ekonomická v Praze a společnost Blue Events. Minulého ročníku se podle pořadatelů zúčastnilo 1111 obchodníků a jejich dodavatelů.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Chléb je opět v kurzu. Jak poznat ten nejlepší?

24. 5. 2018 | Díky populárním farmářským trhům se v posledních letech stal hitem chléb kvasový. Přitom už v 15. století za vlády Jiřího z Poděbrad se peklo dvanáct druhů chleba. V České republice přitom máme dnes více než 700 pekáren, které vyrobí denně zhruba milion pecnů. Jak ale poznat ten skutečně kvalitní?

Coca-Cola uvedla na trh svůj první alkoholický nápoj

28. 5. 2018 | Americká společnost Coca-Cola poprvé za více než 125 let své existence uvedla na trh alkoholický nápoj.

Soukromý investor chce v Brně oprášit slávu nejslavnějšího sládka

23. 5. 2018 | Soukromý investor chce v Brně oprášit slávu patrně nejslavnějšího sládka české historie. Za více než 20 milionů korun opraví v centru bývalý městský pivovar, kde proslulý sládek František Ondřej Poupě do své smrti v roce 1805 působil.

Aktuální číslo

V prodeji od 26. 11.