Podzimní vzpruha: Hodně zeleniny a vydatné polévky!

Podzimní vzpruha: Hodně zeleniny a vydatné polévky!

14.10.2019 | S příchodem chladných podzimních dní se mění počasí i naše chutě. Přestáváme se poohlížet po lehkých salátech a dostáváme chuť na něco vydatnějšího.

<

Podzimní kuchyně by měla být pestrá jako barevné listí. Sklízejí se švestky, hrušky i jablka, dozrávají ořechy a v lese roste mnoho voňavých hub. Právě kvalitní a poctivé suroviny jsou pro podzimní pokrmy a naši stravu velmi důležité.

Při vaření používáme více tuku, celkově prodlužujeme dobu varu, pokrmy více zahušťujeme. Syrová zelenina už slouží spíše jako ozdoba talíře. Nemusí se nám to líbit, ale během chladnějších měsíců tělo potřebuje těžší, mastnější a výživnější potraviny, pokud možno tepelně upravené. Právě způsob přípravy může být v tomto ročním období důležitější než to, co jíme. Ale rozhodně to neznamená, že bychom si měli dát k večeři místo salátu z čerstvé zeleniny ohřátý párek.

Častěji zařazujeme ředkve, jež nám pomohou vstřebat a rozložit oleje a tuky použité při restování a smažení, které si v chladných dnech můžeme dovolit. Do jídelníčku zařazujme co nejčastěji kulatou zeleninu. V přechodných obdobích, tedy na jaře a podzim, pomáhá harmonizovat energii v těle. Patří sem například červená řepa, kapusta, cibule, zelí, kedluben, dýně, tuřín. Hlavně cibuli na podzim používáme denně. Také česnek a křen zařazujeme častěji pro jejich hřejivý účinek a pikantní chuť, která je v tomto období žádoucí. V malém množství je můžeme dávat i dětem, protože aktivizují střeva a plíce. Vždy je však necháme lehce přejít varem.

Na talíři by se nám měla zvětšovat hromádka luštěnin, přednostně cizrna a hrách, nezapomínáme na čočku, fazole a sojové výrobky tofu, tempeh a natto, ale vaříme je delší dobu. 

Potřebujeme se zahřát

Na podzim nás musí jídlo zahřát, jinak se vrhneme na mlsání. Naše stravování by mělo brát v potaz, že budeme potřebovat teplo, které studené saláty nebo nízkotučné jogurty nedokážou vyrobit. Zeleniny, která nám pomáhala udržovat štíhlou linii, se vzdávat nemusíme – dusme ji a pečme. Nemusíme se bát ani polévek. Pojídáním studených jídel by nám hrozilo několik problémů – tělo by si chybějící teplo a energii hledalo jinde a nutilo by nás například ke konzumaci čokoládových tyčinek. Další potíží by mohl být fakt, že nevhodnou stravou svůj organismus oslabíme, a ten by tak byl náchylnější k infekcím.

Jedno jablko před spaním

Čínská medicína považuje podzim za suché období, například i proto, že se začíná topit, přičemž suchý vzduch vysušuje kůži i sliznice. Musíme dostatečně zvlhčovat organismus, základem je vypít přiměřené množství tekutin. Studenou vodu ale vyměňme za vlažnou nebo za teplý čaj.

Na podzim se sklízí mnoho druhů ovoce a zeleniny. V našem jídelníčku by neměla chybět jablka. Jsou bohatá na vitamin C a jsou zdrojem vlákniny, která nám pomůže s trávením. Už naše babičky věděly, že jedno jablko večer před spaním zaručí spokojené bříško celý druhý den. Nesmíme to ale přehánět s množstvím kvůli obsahu cukru. To samé platí o švestkách či hruškách. Není ale nutné je konzumovat pouze čerstvé, můžeme si z nich vyrobit spoustu výborných pokrmů, jako jsou pečená krůtí prsa s jablky nebo uzený jazyk se švestkovou omáčkou.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Zmrzlina i cereálie: I tyto výrobky si koupíte s minimem cukrů

21.09.2020 | Lipánek, müsli, zmrzlina, ochucená voda nebo cereálie. Máme je zafixované jako výrobky s vysokým obsahem cukrů. To už však není dávno pravda. V rámci reformulací se "nezdravé" složky výrobcům daří velmi efektivně nahrazovat.

Aby česnek tolik nepálil: Znáte tyto triky?

27.04.2020 | Aby začal česnek pálit a čpět, musí u něj dojít k porušení jednotlivých buněk. Platí také, že čím víc se jich poruší, tím víc je česnek pálivý. Z čehož vyplývá, že způsobem kuchyňské úpravy lze palčivost regulovat. Kuchař Kenji López-Alt přichází s další metodou: zápach česneku minimalizuje citronem.

Alergeny nejsou jen v potravinách, ale i všude kolem nás

23.06.2020 | Pojem „alergen“ má většina populace spojen především s potravinami a s jídelními lístky v restauračních zařízeních při označování pokrmů, které nějaký z hlavních alergenů obsahují. To však zdaleka nejsou jediné alergeny, s nimiž se můžeme setkat.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont