Po těstovinách se netloustne, naopak

Po těstovinách se netloustne, naopak

06.07.2018 | Je pravda, že se po těstovinách tloustne? A jsou lepší bílé, nebo ty z celozrnné mouky? Přestože poslední tendence a móda v dietním stravování říká opak, po těstovinách se netloustne, píše italský deník La Repubblica.

Nepochybně mají jako zdroj sacharidů svou kalorickou hodnotu, k níž je třeba při dietě přihlížet. Je však mnoho důvodů, které z těstovin činí základní potravinu nejen italské kuchyně, ale především středomořské stravy. Tedy potravinového modelu, který dnes mnohé studie označují za jakýsi elixír dlouhého života, jenž chrání před kardiovaskulárními chorobami a nádory.

Začněme tím, že sacharidy mají být první a nejvýznamnější výživnou látkou, kterou denně přijímáme a že 50 až 60 procent celkových kalorií, které máme při dietě zkonzumovat, má pocházet ze sacharidů.

Těstoviny a příbuzné potraviny mají přes výrazný přísun kalorií mnohem menší vliv na nadváhu než proteiny a tuky, a to právě díky tomu, jak funguje náš metabolismus. Naše tělo totiž stráví sacharidy velmi rychle, a proto se kalorie, které sacharidy obsahují, snadněji spotřebují v podobě tepla, než aby se hromadily.

Jednoduché a rafinované cukry jsou škodlivé, protože v případě, že se jich konzumuje příliš, přispívají k rychlé akumulaci energie. Lepší jsou složité cukry, jako je škrob, hlavní složka těstovin, a to proto, že mají nízký glykemický index.

Nízký glykemický index vyvolává delší pocit sytosti, vede k nižší váze a snižuje riziko cukrovky. Ještě lepší je, když k sacharidům konzumujeme optimální množství vlákniny. Proto je celozrnný produkt pro naše zdraví nepochybně vhodnější.

Těstoviny je možné připravit na mnoho způsobů a spolu se zeleninou či rybou je to nutričně vyvážený pokrm. Konzumace těstovin nás také činí šťastnými, neboť obsahuje aminokyselinu tryptofan, kterou náš organismus přeměňuje na serotonin, neurotransmiter s antidepresivními účinky.

V globální společnosti působí mnoho faktorů, které zajišťují nějaké dietě popularitu. Stačí, když některá celebrita dietu drží a média se již postarají o to, aby se stala známou. Módním dietám je ale třeba se vyhýbat, protože valná většina z nich nemá reálný vědecký základ.

Vhodná je konzultace s odborníkem, protože každá dieta má být každému šita na míru. Každý člověk má určitou fyzickou konstituci a metabolismus a jen po studiu komplexního stavu pacienta je možné doporučit správný dietní režim.

Vyhýbejme se všem dietám, které slibují zhubnout sedm kilogramů za sedm dní, a všem zázračným pilulkám, které mohou poškodit zdraví. Jen lékař může předepsat léky, které pomáhají přizpůsobit se dietě a optimalizovat její účinky.

Dietu a pevnou vůli nemůže nahradit žádný lék. Jakoukoli farmakologickou formu, byť i přírodní, v podobě pastilek či nápojů, je třeba užívat jen pod dohledem lékaře.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Opravdu je v zelenině a ovoci méně vitaminů než před lety?

15.01.2019 | Tvrdí se, že ovoce a zelenina už nejsou to, co bývaly. Obsah cenných živin prý významně poklesl, a to kvůli použití pesticidů, které mají zajistit vyšší výnos. Jenže, co když je pravda někde napůl?

Různé barvy jídel ovlivní naši psychiku

09.12.2018 | Zelená proti stresu, žlutá pro dobrou náladu. Ráno si vybíráme barvy oblečení podle toho, jak se probudíme, zda jsme plni energie nebo unaveni, abychom vyjádřili naše pocity a znovu nabyli dobré nálady.

Nejvíce předsevzetí Čechů se týká zdravého a kvalitního jídla

02.01.2019 | Podle dat agentury STEM/MARK nový rok ovládla předsevzetí týkající se zdravého životního stylu. Z 500 dotázaných 74 % žen odpovědělo, že chce zhubnout. Hned v závěsu se přání týkalo výběru zdravých a kvalitních potravin (62 %) a na třetí příčce pak končil slib, že budeme lépe dodržovat pitný režim (36 %).

Aktuální číslo

V prodeji od 31. 12.