Po těstovinách se netloustne, naopak

Po těstovinách se netloustne, naopak

06.07.2018 | Je pravda, že se po těstovinách tloustne? A jsou lepší bílé, nebo ty z celozrnné mouky? Přestože poslední tendence a móda v dietním stravování říká opak, po těstovinách se netloustne, píše italský deník La Repubblica.

Nepochybně mají jako zdroj sacharidů svou kalorickou hodnotu, k níž je třeba při dietě přihlížet. Je však mnoho důvodů, které z těstovin činí základní potravinu nejen italské kuchyně, ale především středomořské stravy. Tedy potravinového modelu, který dnes mnohé studie označují za jakýsi elixír dlouhého života, jenž chrání před kardiovaskulárními chorobami a nádory.

Začněme tím, že sacharidy mají být první a nejvýznamnější výživnou látkou, kterou denně přijímáme a že 50 až 60 procent celkových kalorií, které máme při dietě zkonzumovat, má pocházet ze sacharidů.

Těstoviny a příbuzné potraviny mají přes výrazný přísun kalorií mnohem menší vliv na nadváhu než proteiny a tuky, a to právě díky tomu, jak funguje náš metabolismus. Naše tělo totiž stráví sacharidy velmi rychle, a proto se kalorie, které sacharidy obsahují, snadněji spotřebují v podobě tepla, než aby se hromadily.

Jednoduché a rafinované cukry jsou škodlivé, protože v případě, že se jich konzumuje příliš, přispívají k rychlé akumulaci energie. Lepší jsou složité cukry, jako je škrob, hlavní složka těstovin, a to proto, že mají nízký glykemický index.

Nízký glykemický index vyvolává delší pocit sytosti, vede k nižší váze a snižuje riziko cukrovky. Ještě lepší je, když k sacharidům konzumujeme optimální množství vlákniny. Proto je celozrnný produkt pro naše zdraví nepochybně vhodnější.

Těstoviny je možné připravit na mnoho způsobů a spolu se zeleninou či rybou je to nutričně vyvážený pokrm. Konzumace těstovin nás také činí šťastnými, neboť obsahuje aminokyselinu tryptofan, kterou náš organismus přeměňuje na serotonin, neurotransmiter s antidepresivními účinky.

V globální společnosti působí mnoho faktorů, které zajišťují nějaké dietě popularitu. Stačí, když některá celebrita dietu drží a média se již postarají o to, aby se stala známou. Módním dietám je ale třeba se vyhýbat, protože valná většina z nich nemá reálný vědecký základ.

Vhodná je konzultace s odborníkem, protože každá dieta má být každému šita na míru. Každý člověk má určitou fyzickou konstituci a metabolismus a jen po studiu komplexního stavu pacienta je možné doporučit správný dietní režim.

Vyhýbejme se všem dietám, které slibují zhubnout sedm kilogramů za sedm dní, a všem zázračným pilulkám, které mohou poškodit zdraví. Jen lékař může předepsat léky, které pomáhají přizpůsobit se dietě a optimalizovat její účinky.

Dietu a pevnou vůli nemůže nahradit žádný lék. Jakoukoli farmakologickou formu, byť i přírodní, v podobě pastilek či nápojů, je třeba užívat jen pod dohledem lékaře.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Masné zlepšováky: Znáte těchto 5 tipů?

15.01.2020 | Dobře a chutně upravený kus flákoty většinou vyžaduje spousty drobných fíglů. Ty začínají nákupem masa a končí „technickými“ drobnostmi, jakými jsou například navlhčené prkénko, určitá teplota vody k podlévání či krátký „odpočinek“ masa po pečení.

I po ,light‘ jídle můžete ztloustnout!

16.01.2020 | Také vám hodně času při nakupování zabere pečlivé třídění a vybírání těch nejdietnějších (lehkých, nízkokalorických, nízkotučných, ,light‘) potravin, které vám zaručí, že si udržíte postavu jak proutek? Při konzumaci těchto výrobků byste si určitě měli dát pozor na to, jestli potravina doopravdy plní svůj účel.

Pojďme rozzářit talíře

27.05.2019 | Což takhle zpříjemnit si ráno dozlatova usmaženými lívanečky s ovocem, marmeládou, skořicí nebo tvarohem? A pamatujete na Pštrosí vejce? I takovým tradičním receptem může zazářit. Vaše děti budou nadšené. Nakupujte kvalitu s chutí! Tato loga vám napomohou při výběru opravdu kvalitních potravin.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Lednové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont