Petr Havel: Spojovat objem sklizně s cenami pekárenské produkce je klišé

Petr Havel: Spojovat objem sklizně s cenami pekárenské produkce je klišé

22.02.2021 | Není to poprvé, ani naposledy, co jsme na našich stránkách cenu pšenice řešili. Na názor jsme se zeptali i agrárního analytika Petra Havla.

V posledních několika dnech médií proběhla zpráva o vlivu cen pšenice na pekárenské produkty. Jejich výklad ale není zcela šťastný. Proč si myslíte, že k tomu dochází?

Spojovat objem a kvalitu sklizených obilovin s cenami pekárenské produkce je zavedené klišé. Svůj vliv sice cena surovin stále má, ale cenu pečiva a chleba ovlivňují stále více jiné faktory zvyšující náklady na výrobu „pekařiny“. Jak by to měl správně česká spotřebitel vnímat?

Rostou náklady na cenu lidské práce prostřednictvím zvyšujících se mezd, rostou ceny energií, nájmů, zvyšuje se byrokracie spojená se zemědělstvím i výrobou potravin. Spotřebitel by tak měl vnímat, že všechny tyto faktory se logicky musí do cen jakýchkoli potravin dříve či později promítnout. Jak se promítne zdražení do skutečné ceny například u rohlíku?

Velmi schematicky lze říci, že každé zvýšení ceny obilí o 100 korun se projeví zvýšením cen rohlíku zhruba o jeden haléř. Více se pak promítá cena mouky, ale to už není surovina, ale jakýsi pekárenský polotovar.

Text Jana Tobrmanová Čiháková a Petr Havel, foto shutterstock

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Mlynáři ohlásili zdražení mouky. Kolik si připlatíme za pečivo?

22.02.2021 | Mlynáři ohlásili zdražování mouky o 20 až 25 procent kvůli vzrůstajícím cenám potravinářské pšenice. Ta vystoupala podle nových smluv až na 5800 Kč za tunu. Dnes to v tiskové zprávě uvedl předseda představenstva Společenstva mlynářů a pekařů ČR Jaroslav Chochole.

Nová příchuť cereálií? Ty z Peru byly poněkud podezřele hořké

22.02.2021 | S neobvyklou přísadou v cereáliích se setkali celníci v americkém státě Ohio, oblíbené snídaňové jídlo bylo místo cukru či skořice obaleno v kokainu, uvedla agentura AP. Zásilka byla zadržena na začátku února.

Víte, komu patří tato luxusní značka champagne?

23.02.2021 | Moët Hennessy, divize luxusní skupiny LVMH, koupila podíl 50 procent ve značce šampaňského Armand de Brignac patřící rapperovi Jay-Z. Finanční podrobnosti dohody nebyly zveřejněny. LVMH tak rozšiřuje svoji spolupráci s celebritami.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont