Pět porcí zeleniny denně pro zdraví: Skutečně? A co naše trávení?

Pět porcí zeleniny denně pro zdraví: Skutečně? A co naše trávení?

10.07.2020 | Už léta se říká, že máme denně sníst pět porcí, respektive 40 dekagramů, ovoce a zeleniny. Na stránkách International Journal of Epidemiology je dokonce uvedeno, že optimální účinek ovoce a zeleniny na zdraví má deset porcí, tedy 80 dekagramů denně. Kolik zeleniny máme tedy sníst, abychom byli fit?

<

„A jestli toho dokážete sníst ještě více, tím lépe!“ uvádí se na internetových stránkách francouzského národního nutričního programu. To už člověka dokáže odradit. Mezinárodní tým vedený norskými výzkumníky srovnával 95 studií, které byly publikovány ve vědeckých časopisech. Cílem bylo osvětlit vztah mezi konzumací ovoce a zeleniny a nebezpečím vzniku kardiovaskulárních chorob, rakoviny a úmrtnosti, jakož i zvláštní účinky ovoce a zeleniny.

Pokud jde o dávky s ochrannými účinky, jsou výsledky poněkud beznadějné pro ty, kteří sotva snědí oněch pět doporučovaných porcí. „U rakoviny bylo nejnižší riziko onemocnění pozorováno u 60 dekagramů ovoce a zeleniny denně, zatímco u kardiovaskulárních chorob a úmrtnosti to bylo 80 dekagramů denně,“ uvedli autoři srovnávacího výzkumu.

„Jestliže se spokojíte s pěti porcemi denně, ani to není zbytečné,“ upřesnili autoři, které cituje francouzský deník Le Figaro. Podle nich je ale třeba snažit se víc... Spočítali totiž, že 7,8 milionu lidí ve světě by v roce 2013 nemuselo zemřít, kdyby denně jedli 80 dekagramů ovoce a zeleniny. Jejich závěry však počítají s tím, že snížení rizika úmrtí je spjato pouze s významným množstvím snědené zeleniny a ovoce. Ovšem osoby konzumující více těchto produktů mají zároveň lepší životní hygienu.

„Tyto počty nemají žádný smysl. Pět porcí ovoce a zeleniny denně je především pěkný slogan. Deset kusů ovoce a zeleniny denně je velmi těžké sníst a nemusí to být ten nejlepší nápad z hlediska trávení. Ani zde není spolehlivě prokázán užitek,“ říká ovšem doktor Laurent Chevallier, expert na klinickou výživu z Montpellier.

Syrová nebo vařená?

Všechno ale záleží především na jednotlivci, na druhu zvoleného ovoce a zeleniny a na způsobu, jak jsou konzumovány. Pozor také na ovocné džusy, které obsahují mnoho cukrů a trochu utišují hlad. Syrové produkty se také někdy těžce tráví. Lékař se pravidelně setkává s pacienty, jejichž žaludek trpí přemírou syrové stravy.

„Z historického hlediska lidé dříve jedli více vařené stravy, neboť ovoce a zelenina, které měli k dispozici, byly dosti tvrdé. Tendence jíst syrové potraviny se zrodila v minulém století, v souvislosti se zájmem o vitaminy. Ty však teplo nemusí nutně ničit. Dva kusy ovoce denně stačí k tomu, aby se pokryla potřeba vitamínu C,“ říká Chevallier.

Stanovit optimální množství ovoce a zeleniny, které je třeba denně sníst, lze jen těžko, protože jejich kvalita je velmi rozdílná. „Například hroznové víno a borůvky mají větší antioxidační účinek než jablka,“ uvádí lékař.

Norští autoři tvrdí, že největšími nepřáteli kardiovaskulárních chorob jsou hrušky a jablka, dále křížatá zelenina, jako je zelí, brokolice, řeřicha či květák, listová zelenina (hlávkový salát, špenát), rajčata a ovoce a zelenina bohaté na betakaroten a vitamin C. Proti rakovině máme jíst nejlépe křížatou, zelenou a žlutou zeleninu. Proti úmrtí na všechny choroby je třeba přidat k předešlému seznamu ještě bobuloviny, vařenou zeleninu a brambory. Naopak konzervované ovoce je podle nich spojováno se zvýšením rizika kardiovaskulárních chorob a s úmrtností.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Test solených brambůrků: Které křupat nejen u televize?

06.08.2020 | Obliba brambůrků je obrovská.Každý rok jich sní průměrný Čech bezmála kilogram. Výrobci milovníky slaných pochoutek lákají na stále nové příchutě i tvary. My jsme ale zůstali u hodnocení té největší klasiky a vybírali z těch solených. Jak si vedlo 13 vzorků?

Vše má svá pravidla. Víte, jak na nákup okurky nebo cukety?

07.08.2020 | Okurky patří k základnímu sortimentu zeleniny a na pultech obchodů se s nimi dá setkat po celý rok. V zimě a časně jarních měsících se dovážejí ze Španělska za vcelku příznivé ceny. Podobně je tomu u cuket. Ty jsou nejlevnější právě v letním období. Víte ale podle čeho si je vybrat?

Vinařské tripy nahradí znojemské vinobraní, nuda tu rozhodně nebude

06.08.2020 | Vinařské tripy letos nahradí Znojemské historické vinobraní, které se mělo konat od 11. do 13. září. Vinobraní, které je místními považováno za vrchol sezony a přijíždějí na něj desetitisíce lidí, se letos neuskuteční kvůli protikoronavirovým opatřením.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont