Odpolední únava? Příčinu hledejte v jídle!

Odpolední únava? Příčinu hledejte v jídle!

10.08.2021 | S čím se určitě každý z nás setkal je odpolední únava. Ta nás nejčastěji zastihne mezi 14. a 16. hodinou. Je to přirozený jev našeho denního biorytmu, ale sami máme možnost ovlivnit, v jaké míře nás únava přepadne. A co víc, podíl viny má hlavně jídelníček.

Odpolední únavu ovlivňuje zejména oběd! Ten by neměl být příliš těžký, tučný nebo s větším obsahem jednoduchých cukrů. Bohužel klasická česká kuchyně taková převážně je. Takové jídlo se dlouho tráví, krev se přesouvá do trávicího ústrojí, místo aby se nám dostatečně okysličoval mozek a zmíněná únava je na světě. Právě proto obědvejte lehčí jídla, která budou mít vyvážený poměr sacharidů a bílkovin. Jezte např. drůbeží maso, ryby a luštěniny s přílohou, jako je rýže, bulgur, quinoa, vařený brambor, nebo kousek celozrnného pečiva, vše doplněné samozřejmě o zeleninu.

Jak bojovat proti únavě?

„Snížit míru a dopad únavy dokáže například hořčík, železo a kyselina askorbová, což je vitamín C. K tomu je možné přidat také odvary z bylin, které se pijí dvakrát denně (ať už jako prevence, či ve fázi třeba postkovidové rekonvalescence). Odvar z bylin, na rozdíl od klasických doplňků stravy, disponuje tzv. entourage efektem, což by se dalo přeložit jako komplexní efekt látek z celých rostlin.“ doporučuje MUDr. Rodion Schwarz, praktický lékař pro dospělé z Přílepské ordinace (www.prilepska-ordinace.com).

Zapomeňte na oblíbené energy drinky na bázi kofeinu, vsaďte raději na chutný zelený čaj. Káva je návyková a mnohdy věříte, že bez ní den nezvládnete. Sice vám rychle dodá energii, ale stejně tak rychle i její účinky vymizí. Důležité je také dodržovat pitný režim. Díky dostatku tekutin v organismu se rozproudí krev, která bez potíží transportuje k buňkám výživu přijímanou prostřednictvím stravy. 

„Kdybych to měl shrnout obecně, dá se říct, že nejlepší je pozorovat a respektovat přírodu. Když jsou večery a noci delší, má se více spát. Když je venku zima, mají se jíst teplé pokrmy - polévky, kaše, vařené, dušené maso nebo kysaná zelenina.“ říká dále lékař.

Potraviny, které nám energii ubírají

Smažená jídla

Velmi oblíbené a chuťově atraktivní jsou pro nás smažená jídla na jakýkoliv způsob. Co se s námi ale děje po smaženém obědě? Chce se nám do práce? Nebo bychom si raději v tu chvíli lehli na gauč a dali si šlofíka? Tělo potřebuje na trávení takového oběda tolik energie, že už mu nezbývá na nic jiného a my jsme unavení a neschopní se na něco soustředit.

Sladkosti

Dalším zabijákem naší energie jsou sladkosti. Dokážou povzbudit a vykouzlit dobrou náladu, ale jen krátkodobě. Mnohem lepší jsou komplexní sacharidy z celozrnných potravin než rychlé cukry ze sladkostí.

Červené maso

Podobně na nás působí velké množství červeného masa v jídelníčku. Trávíme ho déle než ostatní potraviny a spotřebujeme na to dost energie, kterou můžeme využít jinak. Ani velké množství pečiva z bílé mouky, v jehož konzumaci jsme přeborníci, nám energii v konečném efektu nepřidá.  

Text Kašpar, foto shutterstock

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Sea food rozhodně nezahrnuje jen zamražený sáček mušlí, které ne zcela vábně voní. Dáte si opravdové mořské „potvůrky“?

27.08.2021 | Je na čase odsunout předsudky na druhou kolej. Maso mořských živočichů je výtečné a jakékoli pochybnosti o opaku jsou většinou otázkou nevhodné přípravy anebo špatného výběru. Jste připraveni na změnu?

Hana Málková: Jak často jíst? Hlavní jídla ano, svačiny jsou dobrovolné

13.09.2021 | Názory v oblasti výživy jsou někdy rozporuplné a mnohdy se ani samotní odborníci neshodují. Týká se to i frekvence jídla, tedy kolikrát denně jíst a jaké pauzy by měly být mezi jídly. Někteří nutriční poradci doporučují jíst i 7x denně, jiní naopak tvrdí, že stačí jíst jen 2x denně. Kde je tedy pravda?

Těstoviny: Lehce stravitelná dobrota plná energie

30.07.2021 | Zapékané, plněné, s omáčkou i bez, slané i sladké, pro milovníky masa i vegetariány, milované dětmi stejně jako dospělými. Bez těstovin rozličných druhů a chutí už by si většina z nás neuměla svůj jídelníček představit. Poodhalte jejich historii a naučte se, jak který druh co nejlépe využít.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont