Od cukrátek k mrkvi aneb Učímě děti správným stravovacím návykům

Od cukrátek k mrkvi aneb Učímě děti správným stravovacím návykům

07.03.2019 | Žádná potravina v rozumném množství není nebezpečná. Většina potravin se dá nahradit potravinami podobné chuti, ale s výhodnějším složením. A úplně nejlepším řešením je rozšiřovat rejstřík potravin pro dítě tak, aby si oblíbilo nějaké zdravé jídlo samo.

Děti budou jíst to, co jim chutná. Je tedy výhodné přimět je k tomu, aby měly rády např. zeleninu a ovoce, a ne jim zakazovat nevhodná jídla. Pokud je přimějeme ke konzumaci vhodných potravin, nezbude jim již místo na konzumaci tučných a sladkých jídel, a nebudete je muset zakazovat. Pamatujme na to, že nevhodná strava škodí nejen dětem s nadváhou, ale i těm štíhlým, u kterých způsobuje, stejně tak jako u obézních, zubní kazy, bolesti břicha, zácpu, výkyvy nálad, závislost na sladkém apod.

„Dostat jídlo pod kontrolu“ = náš cíl

Rodiče by se tedy měli vyhnout tomu, že dítěti zcela odepřou některý druh potravin (např. sladkosti). Jejich cílem by mělo být spíše dostat jídlo jaksi „pod kontrolu“ a nenásilnou formou učit dítě, aby samo začalo poznávat, co je pro jídelníček vhodné, a tedy by mělo být jeho pravidelnou součástí, respektive - co je méně vhodné a mělo by se do jídelníčku zařazovat s rozumem.

Čím menší změna v jídelníčku, tím je trvalejší

Změna návyků by však neměla být nijak násilná a rychlá. Doporučeno je postupovat metodou dílčích kroků. To znamená, že se budeme po nějakou dobu soustředit na jednu – dílčí – změnu ve stravovacích nebo pohybových návycích.

Uvědomme si, že změnit návyk je stejný proces, jako když učíme dítě jezdit na kole nebo hrát tenis nebo když vy jste se učili řídit auto. Nenaučíte se to ze dne na den, ale učíte se to po malých postupných krocích, musíte to stále opakovat, než vám to vejde do krve a samozřejmě při tom i chybujete.

Rozhodně je špatným řešením, pokud matka přijde s tím, že od zítřka začíná zdravě vařit a že začnou nový diametrálně odlišný život. Není to o tom, že se úplně vzdáte tradičních jídel.

Někdy opravdu stačí malé změny v každodenní rutině, které mají velký význam pro zlepšení stravování celé rodiny.

Úkol první – Trénujeme vhodný jídelní režim

Děti často nesnídají, nenosí svačiny a spoléhají na automaty či školní bufety, večer pak dohání denní deficit. Nezřídka děti konzumují potraviny i mimo jídelní režim.

Vhodný jídelní režim by měl obnášet 4 – 5 denních jídel – tedy snídani – dopolední svačinu – oběd - odpolední svačinu - večeři a eventuelně i II večeři, tj. malou večerní svačinu, která však být zařazena nemusí. Mezi jídly by neměla být větší pauza než 2 až 3 hodiny.

Nejdříve bychom měli dítě vést k pravidelnému zařazení snídaně. Při přivykání na snídání je dobré začínat podáváním nápoje – čaje, posléze mléka, pokračovat zařazením kousku pečiva nebo banánu a postupně zvyšovat množství. Jestliže dítě vstává velmi brzy do školy nebo se nezdaří přivyknout jej postupně na snídání, lze situaci řešit tím, že mu připravíme do školy dvě svačiny. Jednu si dítě sní co nejdříve po příchodu do školy a druhou o velké přestávce.

Má-li dítě odpolední aktivity a vrací-li se ze školy pozdě, je určitě žádoucí, aby mělo s sebou i odpolední svačinu.

Jak na trénink jídelního režimu?

Připravte z tvrdšího papíru kartičky, na které nadepíšete názvy jednotlivých denních jídel, tedy snídaně – dopolední svačina – oběd – odpolední svačina – večeře – příp. II. večeře a několik kartiček pro jídla navíc (mimo jídelní režim). Děti mohou kartičky doplnit i vhodným obrázkem. Pokud dané denní jídlo dítě sní, připevní kartičku s jeho názvem pomocí magnetky na lednici, na nástěnku či jiné vhodné místo. Stejně postupuje i s kartičkami „navíc“, které ukáží, kolik jídel sní dítě mimo jídelních režim. Večer pak společně zkontrolujte, jak se dařilo jídelní režim v daný den dodržovat. Jí-li dítě více mimo jídelní režim, než je žádoucí, můžete se snažit o to, aby se počet těchto jídel v následujících dnech postupně snižoval. Dítě za každý malý úspěch pochvalte!

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Jak nakrmit oči unavené z modrého světla?

20.05.2020 | Práci na počítači se dnes už nejspíše nevyhneme. Pokud ale u smartphonu, u počítače či sledováním televize trávíme i volný čas, vystavujeme se již opravdu velkému množství modrého světla. Jeho vysoké dávky škodí i dětem, které technologie využívají již v raném věku a jejichž oči jsou citlivější.

Prohlášení o zdraví i neustálá desinfekce lístků: Od 25. května ve vašich hospodách

21.05.2020 | V reakci na pondělní otevření zahrádek připravila síť velkoobchodů MAKRO Cash & Carry ČR návod na to, jak udržet gastronomické provozy bezpečné, a to nejen pro zákazníky, ale také pro zaměstnance. Návod pokrývá všechny oblasti provozu a na konkrétních příkladech vysvětluje jednotlivá opatření, která musí gastronomické podniky po dobu platnosti vládního nařízení dodržovat.

Prezidentka Potravinářské komory ČR: Potravináři jedou na 200 %, ale nemluví o tom

20.03.2020 | Výroba je plynulá, zásobování probíhá, to bylo řečeno a nic se nemění. Zatím. V potravinářských firmách běží výroba ve třísměnných provozech, šest a půl dne v týdnu, řada pracovníku zůstává v práci 12 až 14 hodin, firmy zřídily ve svých prostorách za dodržení všech hygienických a bezpečnostních podmínek místnosti, kde mohou být přes den děti zaměstnanců.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Červnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont