09.01.2020 Jana Čiháková
Farmářský, bio, maminčin, domácí… Tolik různých nápisů se objevuje na obalech potravin. Dokážeme si ale představit, co se za nimi skrývá?
Ne všechny jsou oficiálně stanovené zákonem a můžeme tak lehce nalítnout lacinému triku prodejcovu. Čtěte a dozvíte se, na co si dát pozor při příští návštěvě obchodu.
Nakupování čerstvých potravin přímo u stánku výrobce bylo po mnoho století jednou z oblíbených možností, jak doplnit spíže. Díky tomu jsme si vytvořili bohatou historii tržišť, kde se hospodyňky pravidelně setkávaly se svými dodavateli. S postupnou globalizací a zrychlením stylu života se veškerý obchod s potravinami přesouvá primárně do supermarketů. Se všemi jejich výhodami ale začínáme pociťovat také stinné stránky – nakupujeme „anonymní“ potraviny se složením tak dlouhým, že by mnohdy vydalo na román. To přirozeně vyústilo ve snahu výrobců své obaly polidšťovat a připomínat nám staré dobré časy, kdy bylo jídlo ještě poctivé a přitom k jeho výrobě stačilo pár surovin. Můžeme se tak setkat s „maminčiným závinem“, „babiččinou moukou“ nebo oblíbeným popisem „domácí“. Co si pod takovými nápisy představit?
Pravděpodobně nejsložitější postavení má ve všech označení slovo farmářský. Často je propojované s farmářskými trhy a při jeho vyslovení vyvstane většině lidí na mysli drobný či střední zemědělec z okolí, který pro nás má čerstvou zeleninu, vejce či maso. Přitom použití tohoto slova na obalech nepodléhá pravidlům přísnějším než popisy jiné. Pouze by mělo jít o místního výrobce, a ne o zahraniční velkoobchod. Není to ale stoprocentně dodržované, a tak je lépe dát na radu klasika: „Důvěřuj, ale prověřuj!“, a proto se před nákupem vždy přesvědčte, že je výrobce takový, za jakého ho považujete – nejjednodušeji například kontrolou původu a složení.
Bio je jako jediné ze zmíněných právně ošetřené označení. Zemědělci s touto certifikací musí dodržovat přísná pravidla a podrobují se pravidelné kontrole. Velmi náročná administrativa mnoho zájemců a přechod na ekologické zemědělství odradí. Pokud už se zemědělec touto cestou vydá, je náročnost procesu kompenzována vyšší cenou konečného produktu.
Všechny maminky, tetičky a babičky na nejrůznějších obalech všech možných výrobků jako by nebyly. Psychologie reklamy je v tomto případě silnější než samotný produkt. Kupujete-li konkrétní výrobek jen kvůli tomu, že má na obale roztomilý obrázek stařenky a pod ním nápis, který ve vás vyvolá vzpomínku na dětství, pravděpodobně jste naletěli na laciný trik, který vás má přesvědčit právě k onomu vytáhnutí peněženky.
Označení farmářský hrdě nesou některé výrobky rodinné firmy Váhala, která se zaměřuje na výrobu a prodej masných a lahůdkářských produktů s tradicí sahající až do roku 1933. Farmářský produkt je u nich zasloužené označení pro ty nejkvalitnější výrobky sklízející ocenění.
08.04.2024 | Výsledky ukázaly, že v zemědělsky využívané krajině se koncentruje a šíří poměrně velké množství pesticidů, z nichž některé mohou mít významný dopad na biologickou rozmanitost a zároveň jsou výrazně rizikové i pro člověka. Z velké části se ovšem nejednalo o látky aplikované samotnými farmáři.
04.04.2024 | S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinární správa (SVS) proto směřuje své kontroly i do této oblasti. Farmářské trhy jsou zajisté přínosem pro spotřebitele i malovýrobce. Na druhou stranu však přinášejí také zvýšená rizika z hlediska hygieny potravin. I proto jsou každoročně pod důsledným dohledem úředních veterinárních lékařů. V loňském roce provedla SVS na trzích 397 kontrol (v roce 2022 jich bylo 401). Podíl kontrol se závadou meziročně klesl o tři procenta na 16 procent.
25.03.2024 | Kreativita a um šéfkuchaře, to jsou základní atributy kvalitního gastronomického podniku - ovšem jen do té doby, než žezlo v kuchyni přebere umělá inteligence. Nutno uznat, že její pokrm je dotažený do detailu a co víc - může jej ochutnat skutečně každý.
Zajděte si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách Kaufland, Albert, Globus, Tesco a COOP, na vybraných novinových stáncích sítě Valmont a dalších, včetně vybraných poboček České pošty.