Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

Nový trik v obchodech, jak zlevnit potraviny

22.06.2010 | Mile vás překvapí nižší cenovka u vašeho oblíbeného jogurtu? Do košíku přihodíte o dvě čokoládové tyčinky víc, protože stojí míň než obvykle? Stejně se zachováte u regálu s pečivem? Ale pozor! Zboží vypadá jako levnější, ve skutečnosti je jen v menším balení.

Kdo má poslední dobou dobrý pocit, že ho nákupy potravin stojí méně, než byl dříve zvyklý, měl by si zkontrolovat, zda si také odnáší stejné množství zboží, jako tomu bylo dříve. Stále častějším trikem výrobců je totiž zmenšování balení.

„Například u tvarohových dezertů Madety se nyní snížila cena, zároveň se ale snížila i gramáž,“ potvrzuje Petr Vyhnálek, šéf Globusu. Podobně se hmotnost a s ní i cena snížila také u jogurtů Yoplait, lehčí jsou ale i čokoládové bonboniéry či chleba.

O DESET GRAMŮ LEHČÍ

lipanek„Balení a s ním i cenu jsme zmenšili na základě průzkumu mezi zákazníky,“ vysvětluje Barbora Daňková z Madety. Další změnu, kterou společnost provedla, si už však zákazníci nepřáli – před několika měsíci se o deset gramů »nenápadně« snížila hmotnost Lipánku. Tam ale cena zůstala stejná. „Spotřebitelé byli hodně naštvaní, ale museli jsme reagovat na konkurenci,“ dodává Daňková.

Zmenšují se však i další potraviny. Například u rohlíků ještě nedávno platilo pravidlo – co kus to 43 gramů. Dnes váží i 39 gramů. Lehčí jsou i pytlíky bonbónů – místo obvyklých sta gramů váží jen devadesát.

tyčinkaStejně nenápadně zhubly i tyčinky Mars, Snickers či Milky Way. Ani u nich se ale cena nezměnila. „V posledních letech došlo celosvětově k výraznému zvýšení cen vstupních surovin. Díky malému snížení velikosti porcí tyčinek jsme nemuseli přistoupit ke zdražení těchto výrobků,“ říká Magdalena Hrabcová ze společnosti Mars Czech.

Spotřebitelé si ale snah výrobců ušetřit všímají dobře. „Lidé si stále více myslí, že jsou potraviny šizeny. Dostáváme nejenom stížnosti na zhoršující se kvalitu výrobků, ale i na fakt, že se zmenšují balení. Nejčastější stížnosti jsou na gramáže sušenek, jogurtů, čokolád, ale i tvrdých bonbónů. Rozdíl přitom často není na první pohled patrný. Například Tatranky jsou sice na pohled stejné, ale výrazně lehčí než dříve,“ říká Jan Mišurec, mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů. pečivo

Dodává, že důvodem současných triků obchodníků je nejenom krize, snaha snížit náklady a lákat zákazníky na nižší ceny, ale i fakt, že EU před pár měsíci zrušila vyhlášku nařizující hmotnost u určitých potravin.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

České pivovarnictví zažívá další povedený rok

12.09.2019 | Výstav piva v ČR v červenci meziročně stoupl o dvě procenta na 1,68 milionu hektolitrů. V porovnání s červencovými výsledky minulých let je to nejvíce.

Ode dneška teče v Plzni pivo proudem: Začíná festival minipivovarů

20.09.2019 | Pokud ještě nemáte plány na dnešní nebo zítřejší večer, zajděte na festival Slunce ve skle. V Pivovarském dvoře v Černicích na vás bude čekat 68 nejmenších českých výrobců, kteří představí přes 240 značek českých a moravských piv.

Sojové maso a vegetariánský burger jako klamání spotřebitele

19.09.2019 | Jedním ze způsobů klamání spotřebitele, o němž se v naší zemi na rozdíl od dvojí kvality potravin téměř nemluví (přestože zahrnuje celé rozsáhlé skupiny potravinářských produktů), je označování výrobků rostlinného původu názvy potravin původu živočišného. Třeba „sojové maso“ nebo „vegetariánský burger“. Takové pojmy jsou ale v rozporu s platnou evropskou legislativou.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Zářijové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont