Nová studie ukázala, jak důležitou roli hrají fortifikované mléčné produkty ve výživě seniorů

Nová studie ukázala, jak důležitou roli hrají fortifikované mléčné produkty ve výživě seniorů

22.01.2019 | Jedním z fenoménů současnosti je prodlužování délky života. Pokročilý věk s sebou ale přináší také fyziologické problémy, které se odvíjí mj. od naší stravy. Proto je velmi důležité, aby byla nutričně a energeticky vyvážená a také v přiměřeném množství. Nedávná studie prokázala, že kvalitu života starších lidí mohou pomoci zlepšit mléčné výrobky obohacené vitamínem D.

Nedávno realizovaná studie zaměřená na seniory měla zhodnotit, jak je v jejich organismu přítomen vitamin D, a to především v zimních měsících, kdy je jeho hladina obecně nižší. Dále také jak jsou na tom s příjmem vápníku a jak jejich organismus reaguje na příjem vápníku a vitaminu D.

Vitamin D získává organismus ze slunečního záření nebo z potravy. Jeho metabolismus v organismu je úzce spojen s metabolismem vápníku a fosfátů. To se na našem organismu projeví pevnějšími kostmi a lepší imunitou. Nedostatečný příjem vitaminu D u starších lidí zvyšuje rozvoj osteoporózy, a tím podmiňuje i snadnější vznik zlomenin kostí při úrazu, snižuje svalovou sílu a zvyšuje riziko pádů.

„Ve spolupráci s Domovem pro seniory z Prahy Chodova jsme pro naši studii získali 68 seniorů. Jedna ze dvou skupin po dobu pěti týdnů denně konzumovala mléčný výrobek obohacený o 5 µg vitaminu D a druhá skupina tvořila kontrolní soubor. Odběry krve prokázaly, že podávání a obohacení mléčného výrobku ve srovnání s kontrolní skupinou statisticky významně zvýšilo hladinu vitaminu D v séru. Ze studie bylo také patrné, že obohacení mléčného výrobku vitaminem D významně zvýšilo i hladinu vápníku. Současně to vedlo i k signifikantnímu snížení hodnoty alkalické fosfatázy, což nepřímo nasvědčuje na stabilizaci kostní struktury,“ stručně popisuje nedávno provedenou studii MUDr. Petr Tláskal, CSc., z FN Motol, předseda Společnosti pro výživu, která studii organizačně zajišťovala.

Vylepšené mléčné výrobky

Stále více se rozrůstající skupina seniorů potřebuje kvalitní výživu s vysokou nutriční hodnotou. V oblasti mléčných výrobků se jedná o jejich obohacení neboli fortifikaci (např. o vitamín D) prostřednictvím nových receptur a výrobních technologií. „Ve výživě seniorů nesmíme zapomínat ani na nutriční hodnotu mléčných bílkovin, zejména bílkovin syrovátky. Jsou bohaté na esenciální aminokyseliny, které si lidské tělo neumí samo vytvořit, a musí je proto přijímat potravou. Tím je může využít coby základní stavební kameny při budování vlastní tělesné hmoty. Výrobky, jako např. námi vyvinutý jogurt se zvýšeným obsahem celkových a syrovátkových bílkovin, tak mohou přispět k prevenci sarkopenie u seniorů,“ zmiňuje Ing. Irena Němečková, PhD., z Výzkumného ústavu mlékárenského.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Dostává se k českým spotřebitelům maso plné antibiotik?

22.11.2019 | Nevhodné nebo nadměrné užívání antibiotik může vést k větší odolnosti baktérií, což je nebezpečné pro zvířata i lidi. Státní veterinární správa (SVS) dlouhodobě osvětu nabádající k odpovědnosti při používání veterinárních antibiotik maximálně podporuje a v rámci svého dozoru kontroluje jejich užívání v chovech i výskyt nadlimitních hodnot antibiotik v potravinách živočišného původu.

Pro energii i klid v duši: Dejte si matcha tea!

21.11.2019 | Zelený japonský práškový čaj matcha vzal před několika lety kulinární svět útokem a snadno se vyšplhal na vrchol popularity, ze kterého asi jen tak nesestoupí. K dostání jsou dnes matcha čaje, dokonce latté nebo dezerty, oblíbené jsou také zmrzliny ze zeleného čaje i čokolády. Kde se ovšem matcha vzal a proč se do něj všichni zamilovali?

Kdo má chránit děti před neetickou reklamou na nezdravé potraviny?

06.12.2019 | Kamion se sladkým kofeinovým nápojem, fialová kravička, barevná duha bonbonů, sladký méďa s čokoládou v bříšku… Mediální masáž nabírá na obrátkách a soustřeďuje se na děti – právě ty totiž často rozhodují o tom, co se bude nakupovat. Je to ovšem fér? Dětská reklama sice funguje už od 50. let, ale nyní se ocitáme na tenkém ledě reklamní etiky, kterou si, i když je do jisté míry regulována předpisy, může každý uchopit podle svého marketingového gusta.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Prosincové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont