Nejdou jen na tloušťku aneb Co všechno dělají tuky v těle

Nejdou jen na tloušťku aneb Co všechno dělají tuky v těle

11.02.2019 | Tukům se snažíme vyhýbat obloukem, ovšem i ty naše tělo potřebuje. Víte například, že by bez nich nemohla existovat žádná buňka ani náš mozek?

Tuky patří vedle bílkovin a sacharidů mezi základní živiny. Jejich běžná, nedostatečná, či nadměrná konzumace ovlivňuje zdraví člověka pozitivním i negativním způsobem. Jsou významným zdrojem energie. Jeden gram tuků dodá do organismu 9 kcal (37,8 kJ), což je více než dvojnásobné množství energie obsažené v sacharidech a bílkovinách (4 kcal/g/16,8 kJ). Tuky pomáhají udržovat tělesnou teplotu a fungují jako mechanická ochrana vnitřních orgánů. Mají také na první pohled méně viditelné funkce. Jsou důležité pro vstřebávání vitaminů rozpustných tucích (vitaminy A, D, E a K) a jsou nositelem různých ochranných látek, např. rostlinných sterolů nebo antioxidantů. 

Palivo i stavení materiál pro hormony, mozek i buňky

Bez tuků by žádná buňka nemohla existovat. Membrány zajišťují látkovou výměnu buněk s okolím, živiny proudí do buňky a odpadní látky z buňky ven. Aby látková výměna fungovala správně, musí být membrány dostatečně pružné, což jim zajišťují polynenasycené mastné kyseliny, fosfolipidy a cholesterol. Bez tuků nemůže fungovat ani mozek, který obsahuje 60 % tuku s unikátním složením mastných kyselin, kde kyselina dokosahexaenová z řady omega 3 hraje nejvýznamnější úlohu. Ta je rovněž obsažena ve vysoké koncentraci i v sítnici oka. Esenciální (pro organismus nezbytné) mastné kyseliny jsou základem pro vznik některých hormonů a hrají významnou roli při správném fungování imunitního systému a regulaci zánětlivých procesů.

Jednotlivé mastné kyseliny významně ovlivňují i hladinu krevních lipidů. Nasycené mastné kyseliny, jsou-li konzumovány v nadbytku, zvyšují hladinu celkového cholesterolu v krvi, a i toho „zlého“ –
LDL-cholesterolu. Nenasycené mastné kyseliny pomáhají tuto hladinu snižovat;

Nejde o příjem, ale o složení

Konzumace tuků bývá spojována se vznikem nadváhy a obezity. Důkazy však nejsou dostatečné, resp. jednoznačné. Rozhodující je, zda celkový příjem a výdej energie jsou v rovnováze. K nadváze a obezitě stejným způsobem vede i vysoký příjem sacharidů. Doporučený příjem tuků se v poslední době dokonce zvyšuje, i když obezita v populaci roste. V minulosti se uvádělo, že bychom neměli konzumovat více tuků, než odpovídá 30 % z celkového příjmu energie, dnes je v řadě doporučení stanovena horní hranice 35 %, a dokonce některá doporučení, jako například pro obyvatele Skandinávie z roku 2012, připouští pro tuky i 40 % z celkového příjmu energie. Pro lepší představu pro osobu s průměrnou aktivitou můžeme toto číslo vynásobit dvěma a dostaneme množství v gramech. Např. 35 % z celkového příjmu energie odpovídá 70 g tuků.

Spíše než celkový příjem tuků je důležitější jejich složení a zastoupení jednotlivých mastných kyselin ve stravě. Lidé nevěnují skladbě tuků v celkové stravě dostatečnou pozornost, zdravotní důsledky se začnou projevovat s odstupem let i desetiletí. 

Tuky pro tělo nezbytné

Z hlediska specifických fyziologických účinků jsou významné mastné kyseliny skupiny omega 3 a omega 6. Typickým zástupcem omega 3 mastných kyselin je kyselina linolenová, u omega 6 mastných kyselin je to kyselina linolová. Obě tyto mastné kyseliny jsou esenciální, tedy nezbytné pro organismus, avšak lidský organismus je neumí vytvářet, proto musí být přijímány potravou.

U tuků též hleďte na jejich použití. Doma byste měli mít kvalitní máslo na namazání na pečivo, kvalitní olivový olej do salátů. Do jídelníčku zařaďte také ryby (více jsme o jejich přínosu psali zde). Jako vhodné zdroje lze doporučit semínka, ořechy, plnotučné mléčné výrobky, vejce nebo například avokádo. I způsob úpravy pokrmů je třeba ohlídat. Smažení co nejvíce nahraďte vařením, pečením, dušením, omezte konzumaci salámů, uzenin a tučného masa. 

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

I po ,light‘ jídle můžete ztloustnout!

16.01.2020 | Také vám hodně času při nakupování zabere pečlivé třídění a vybírání těch nejdietnějších (lehkých, nízkokalorických, nízkotučných, ,light‘) potravin, které vám zaručí, že si udržíte postavu jak proutek? Při konzumaci těchto výrobků byste si určitě měli dát pozor na to, jestli potravina doopravdy plní svůj účel.

Uho mizí z nemocnic, někde už je na výběr i ze tří jídel

02.12.2019 | Pobyt v nemocnici rozhodně není nic příjemného, pacientům jej bohužel moc neusnadňuje ani to, co dostanou na stůl. Zeleninová polévka z oběda mnohdy poslouží i jako hlavní ingredience večeře – stačí ji jen trochu zahustit. V posledních měsících ale pacientům svítá naděje. Tlaky na skladbu jídelníčku už jsou natolik velké, že se v některých nemocnicích blýská na lepší časy.

Ředění vodou a až moc cukru: Kontroly burčáku dopadly nejhůř za poslední 4 roky

17.01.2020 | Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) loni zkontrolovala 290 prodejních míst a v 61 případech inspektoři odebrali vzorek pro laboratorní analýzu. Deset vzorků nakonec nevyhovělo!

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Lednové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont