Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

15.01.2020 | Prodejce je povinen uvádět do oběhu pouze potraviny, čerstvé a samozřejmě řádně označené - v českém jazyce. Obaly též nesmějí být porušené. Jak tedy postupovat, když doma zjistíte, že například sýr už vykazuje známky zkázy, šunka má porušený obalový materiál a na hotovém jídle schází český návod, jak jej připravit?

<
Pokud je výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), má prošlou dobou použitelnosti, je klamavě označený nebo neoznačený českou přelepkou, upozorněte na nedostatek prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Na místě zajistěte, co nejvíce důkazů, ideálně si vady na výrobku vyfoťtě a spolu se stížností podejte podnět k prošetření. Vzorek předložený stěžovatelem sice plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly, takže jej nelze použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, avšak může sloužit jako vodítko, jaké vzorky a které šarže prošetřit.
Pokud byste přeci jen trvali na perošetření konkrétního vadného kusu, máte na to právo. Posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku lze provést , ale pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře složí zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.

Dostanete zpět peníze?

Za vadný výrobek byste samozřejmě měli dostat adekvátní náhradu přímo u prodejce, tedy buď nový kus, či peníze zpět. Pokud se však prodejce s vámi odmítne dohodnout, nezbývá nic jiného než právní pomoc, popřípadě soudní spor. 
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. 
PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Vše má svá pravidla. Víte, jak na nákup okurky nebo cukety?

07.08.2020 | Okurky patří k základnímu sortimentu zeleniny a na pultech obchodů se s nimi dá setkat po celý rok. V zimě a časně jarních měsících se dovážejí ze Španělska za vcelku příznivé ceny. Podobně je tomu u cuket. Ty jsou nejlevnější právě v letním období. Víte ale podle čeho si je vybrat?

Datum minimální trvanlivosti a datum použitelnosti: Spotřebitelská hádanka

29.09.2020 | Spotřebitelé stále často vůbec netuší, jaký je mezi těmito daty rozdíl. Když se do toho ještě připlete pojem „záruční doba“ popř. „lhůta“ neboli „záruka“ začíná být v pojmech zmatek ještě větší.Jak je to tedy správně?

Na veterináře čekala v Libuši spousta prošlého masa a mléka

25.09.2020 | Veterináři odhalili v pražské Libuši nelegální sklad, v němž bylo přes 15 tun mléčných a masných výrobků, z toho deset tun po době minimální trvanlivosti. ČTK to dnes sdělil mluvčí Státní veterinární správy (SVS) Petr Vorlíček.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont