Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

15.01.2020 | Prodejce je povinen uvádět do oběhu pouze potraviny, čerstvé a samozřejmě řádně označené - v českém jazyce. Obaly též nesmějí být porušené. Jak tedy postupovat, když doma zjistíte, že například sýr už vykazuje známky zkázy, šunka má porušený obalový materiál a na hotovém jídle schází český návod, jak jej připravit?

<
Pokud je výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), má prošlou dobou použitelnosti, je klamavě označený nebo neoznačený českou přelepkou, upozorněte na nedostatek prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Na místě zajistěte, co nejvíce důkazů, ideálně si vady na výrobku vyfoťtě a spolu se stížností podejte podnět k prošetření. Vzorek předložený stěžovatelem sice plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly, takže jej nelze použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, avšak může sloužit jako vodítko, jaké vzorky a které šarže prošetřit.
Pokud byste přeci jen trvali na perošetření konkrétního vadného kusu, máte na to právo. Posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku lze provést , ale pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře složí zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.

Dostanete zpět peníze?

Za vadný výrobek byste samozřejmě měli dostat adekvátní náhradu přímo u prodejce, tedy buď nový kus, či peníze zpět. Pokud se však prodejce s vámi odmítne dohodnout, nezbývá nic jiného než právní pomoc, popřípadě soudní spor. 
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. 
PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Nabídka pro děti: Kupujete lepší potravinu, nebo jen hezčí obrázek?

14.04.2020 | Často je možné se v tržní síti setkat s potravinami, které jsou označeny výrazy „pro děti“, případně je jejich grafické zpracování doplněno o obrázky pohádkových postav, zvířátek, nebo o jiné dětské motivy. Spotřebitel tak může být uveden v omyl, že jsou pro děti vhodnější, než nabídka označená standardním způsobem. Podle Státní zemědělské a potravinářské inspekce to však tak vůbec není.

Všechno má své místo, u potravin to platí dvojnásob

15.05.2020 | Z karanténních důvodů se mnozí zásobili větším množstvím potravin. Víte, jak různé suroviny správně skladovat, tak aby vydržely čerstvé a nepodlehly rychlé zkáze? Přinášíme několik základních doporučení.

I pečivo se musí dobře vybírat. Tipy na nákup

29.05.2020 | Cereálie neboli obiloviny představují pro většinu lidské populace důležitou složku potravy, jsou základem výživové pyramidy. Víte ale, které pečivo je pro lidský organismus nejprospěšnější?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont