Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

Našli jste v obchodní síti nevyhovující výrobek? Na toto máte právo!

15.01.2020 | Prodejce je povinen uvádět do oběhu pouze potraviny, čerstvé a samozřejmě řádně označené - v českém jazyce. Obaly též nesmějí být porušené. Jak tedy postupovat, když doma zjistíte, že například sýr už vykazuje známky zkázy, šunka má porušený obalový materiál a na hotovém jídle schází český návod, jak jej připravit?

Pokud je výrobek zdravotně závadný (třeba plesnivý), má prošlou dobou použitelnosti, je klamavě označený nebo neoznačený českou přelepkou, upozorněte na nedostatek prodejce. V případě, že spotřebitel nechce nebo nemůže sjednat nápravu přímo u prodejce, může se obrátit se stížností k příslušnému inspektorátu SZPI, podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud spotřebitel uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Nedostatek zjištěný v obchodě spotřebitelem

Na místě zajistěte, co nejvíce důkazů, ideálně si vady na výrobku vyfoťtě a spolu se stížností podejte podnět k prošetření. Vzorek předložený stěžovatelem sice plní pouze funkci orientační z hlediska zaměření kontroly, takže jej nelze použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, avšak může sloužit jako vodítko, jaké vzorky a které šarže prošetřit.
Pokud byste přeci jen trvali na perošetření konkrétního vadného kusu, máte na to právo. Posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku lze provést , ale pouze jako rozbor na vyžádání za finanční úhradu. Spotřebitel může využít jakoukoliv akreditovanou laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání neprovádí z důvodu omezených kapacit, laboratoře složí zejména pro kontrolní a certifikační činnost. Seznam akreditovaných laboratoří naleznete na internetových stránkách Českého institutu pro akreditaci - ČIA: http://www.cia.cz.

Dostanete zpět peníze?

Za vadný výrobek byste samozřejmě měli dostat adekvátní náhradu přímo u prodejce, tedy buď nový kus, či peníze zpět. Pokud se však prodejce s vámi odmítne dohodnout, nezbývá nic jiného než právní pomoc, popřípadě soudní spor. 
SZPI není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím, rozhodnout v reklamačním sporu může jedině soud. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. 
PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Jak koupit džus a nespálit se

14.01.2020 | Vysoký obsah jednoduchého cukru, klamavé označení 100% ovocného či zeleninového podílu či obsah konzervantů, umělých sladidel a dalších přídatných látek. Většinu z toho můžete zaslechnout, pokud je řeč o ovocných a zeleninových šťávách nebo džusech. Jak to s těmi džusy doopravdy je?

Matcha tea: 7 důvodů, proč ho pít

11.02.2020 | Matcha tea k nám přicestoval z Japonska, kde se už po celé generace pije pro jeho zázračné účinky. Těchto 7 si oblíbíte i vy!

Intuitive eating: Dá se jíst podle toho, co nám říká intuice?

19.12.2019 | Celý přístup je založen na naslouchání svému tělu a důvěře v něj. Jak se to ovšem naučit? Zakladatel této metody doporučuje zdravý přístup k jídlu bez hysterie a stresu, který vychází z toho, že rozumíme sobě samým a svým potřebám.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Únorové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont