Narušitelé spánku: Tyto potraviny před spaním raději vynechte

Narušitelé spánku: Tyto potraviny před spaním raději vynechte

13.04.2021 | Potíže s usínáním trápí asi třetinu lidí. Ve většině případů jde o dočasnou záležitost. Na vině může být změna ročního období, vyšší míra stresu anebo také nevhodná skladba jídelníčku. A u toho je třeba pří nápravě stavu začít.

Jíst těsně před spaním obecně není příliš dobré. Jednak zvyšujete hladinu cukrů a pak musí tělo vyvinout i poměrně dost energie na to, aby jídlo strávilo, když už má správně odpočívat a věnovat energii regeneračním procesům. Jíst bychom měli nejpozději dve hodiny před ulehnutím. Platí přitom, že cílit bychom něli na lehce stravitelná jídla. 

Zcela určitě vynechte:

1. Čokoládu

Čokoláda obsahuje trochu kofeinu, to však není největší problém. Zároveň obsahuje i mnoho monosacharidů. Před spaním vás spíš nabudí, než uspí. 

2. Sýr

Ačkoli jsou mléčné výrobky, nevyjímaje sýry, nenahraditelnm zdrojem bílkovin a ve stravě sehrávají jednu z nejdůležitějších rolí, před spaním se jeho konzumace nedoporučuje. Sýr obsahuje přirozeně vysoké hladiny aminokyseliny, tyraminu, díky nimž se cítíme bdělí. 

3. Kari

Pikantní jídlo, jako je kari, pálivá omáčka a hořčice, obsahuje vysoké množství kapsaicinu. Tato chemikálie zvyšuje tělesnou teplotu tím, že zasahuje do procesu termoregulace těla, což zase narušuje spánek. Přidejte to k vysoké úrovni energie potřebné k trávení koření a můžete se rozloučit s hlubokým spánkem.

4. Zmrzlinu

Zmrzlina, podobně jako čokoláda, způsobuje prudký nárůst hladiny cukru v krvi, který se pak během spánku zhroutí. Propad cukru v krvi varuje nadledviny, že existuje nouzová situace, což zase zvyšuje hladinu kortizolu a probouzí tělo ze spánku.

5. Lupínky

Studie Evropské endokrinologické společnosti zjistila, že slaná jídla, jako jsou brambůrky a solené ořechy, narušují kvalitu spánku. Pokud se potřebujete dobře vyspat, odborníci doporučují zůstat stranou od slaných potravin alespoň dvě až tři hodiny před spaním.

Na dobrou noc si raději dejte:

gallery

Zdroj benenden.co.uk, foto shutterstock

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Nic se nemá přehánět. 4 věci, kde je radno umět pracovat s množstvím

08.04.2021 | Zdravý životní styl, novodobá mantra, hýbe světem. Běháme, cvičíme, snažíme se jíst zdravě. Běžnou stravu obohacujeme o nejrůznější výživové doplňky. Dbáme na dostatečné množství bílkovin, vlákniny, minerálních látek a vitamínů. Naopak omezujeme sacharidy a tuky. Ale všeho moc škodí. Tušíte, co s vaším tělem udělá nadmíra jinak zdraví prospěšných látek?

7 jarních tipů pro zdraví, pohodu, ale i pro dobrou chuť

29.04.2021 | Příroda konečně otevřela své srdce dokořán, sbírejte bylinky i květy, pochutnejte si na prvních plodech a kouzlete i s našimi sedmi tipy.

Mouka není jenom bílá: Už jste zkoušeli tyto druhy?

07.04.2021 | Doba, kdy jste na pultech obchodů našli jen bílou mouku, je v nenávratnu. Dnes naopak můžete mít problém s orientací ve světě zcela nových či staro-nových druhů, které se postupně ucházejí o váš zájem. Kterou použít na koláč, co si počít s moukou ze sušeného kořene zvaného maniok a čím vyniká kokosová mouka?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Nové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a na vybraných novinových stáncích sítě Valmont