Nakupování jídla z pohodlí domova táhne. Už máme 3500 food eshopů!

Nakupování jídla z pohodlí domova táhne. Už máme 3500 food eshopů!

02.07.2019 | Počet e-shopů, které se zaměřují na prodej potravin a potravinových doplňků, se meziročně zvýšil o 17 procent. Podle údajů společnosti Shoptet jich je v současnosti aktivních 3500.

Za první pololetí letošního roku jim meziročně vzrostly tržby o 24 procent, řekl ČTK ředitel Shoptetu Miroslav Uďan. Odhaduje, že do konce roku v nich Češi nakoupí potraviny za sedm miliard korun. "V tuzemsku je celkem možné nakupovat na více než 41 tisíc e-shopů, přičemž právě ty zaměřené na potraviny patří aktuálně mezi nejprogresivnější," řekl Uďan.

V poslední dekádě rostly v e-commerce zejména tradiční kategorie, jako je oblečení, bytové doplňky či sportovní vybavení, pro tu následující budou podle Uďana růst počty specializovaných obchodů. Půjde zejména o ty oblasti, které byly doposud typické pro kamenné obchody, tedy potraviny, drogerie, výživové doplňky a věci spojené s péčí o zdraví. "Jen letos posílí prodeje těchto kategorií o desítky procent meziročně," tvrdí Uďan.

Už se nehraje jen o čas, chceme informace

Nákupní zvyklosti se mění. Podle Uďana přitom nejde jen o úsporu času, ale zákazníci si zvykli najít na internetu nejvíce rad, návodů a různých hodnocení všeho druhu, a tak rady od prodavačky nepotřebují. Majitelé online obchodů podle Shoptet, na jejíž platformě běží v ČR již 16.000 e-shopů, přicházejí se značkami, které na trhu nejsou běžně k sehnání a vidí v nich potenciál. E-shop si často zakládají i přímo výrobci. "Jen na Shoptetu se v průběhu loňského roku v těchto kategoriích zaznamenali přes dvě stovky takto úzce zaměřených nových obchodníků," potvrzuje Uďan.

Podle údajů platební brány PayU jsou české internetové obchody nejaktivnější ve středoevropském a východoevropském regionu v expanzi do zahraničí. Své zboží a služby v současnosti prodává do jiných zemí 37,6 procenta tuzemských e-shopů, což je podle PayU nejvíce ve střední a východní Evropě.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nedávno na základě dat studie nadnárodní asociace Ecommerce Europe uvedla, že v Česku roste elektronická komerce rychleji, než je průměr Evropské unie. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl loni 11 procent, v ČR to bylo více než 17 procent. Loni poprvé přesáhla evropská e-commerce 500 miliard eur (12,8 bilionu Kč) obratu, předloni to bylo 489 miliard eur. APEK letos očekává nárůst až k 620 miliardám eur (15,9 bilionu Kč). Z dvou třetin procent se na obratu podílí západní Evropa, střední Evropa pouhými šesti procenty.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Český mák: téměř bez alkaloidů a s novou cechovní normou

22.07.2019 | Po letošní sklizni budou moci spotřebitelé poprvé koupit český mák s novou cechovní normou. Tu nechal ji zapsat Spolek Český modrý mák, aby komoditu ochránil před pančováním ze zahraničí. Norma platí pro konkrétní modrosemenné odrůdy, které splňují kritéria potravinářského máku.

Pivo není alkohol (alespoň podle návrhu ruského ministerstva)

22.07.2019 | Ruské ministerstvo průmyslu a obchodu přišlo s revolučním nápadem vyhlásit pivo za nealkoholický nápoj. Pivovary přijaly zprávu s nadšením, v poslaneckých kruzích podle agentury TASS plán vyvolal šok.

Na dětský tábor mělo namířeno auto plné zkaženého masa

17.07.2019 | Veterináři objevili při kontrole auta v Táboře čtvrt tuny zkaženého masa a masných výrobků. Dodávka vezla potraviny v nevyhovujících podmínkách, maso bylo určené pro dětský tábor u obce Rosička na Jindřichohradecku. Veterináři nařídili, aby přepravce maso zlikvidoval v asanačním podniku. Provozovateli hrozí pokuta až milion korun. ČTK to dnes řekli mluvčí Státní veterinární správy (SVS) Petr Vorlíček a pracovníci krajské hygienické stanice v Českých Budějovicích.

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Srpnové číslo koupíte v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont