Může jídlo prodloužit život? Podle profesora Valtera Longa stačí dodržovat pár zásad...

Může jídlo prodloužit život? Podle profesora Valtera Longa stačí dodržovat pár zásad...

26.04.2019 | Dieta bohatá na proteiny sice vede ke snížení hmotnosti, ale urychluje stárnutí a vznik s ním spojených nemocí. Ani příliš mnoho sacharidů a cukrů nedělá dobře. Jak tedy jíst, abyste byliu fit i v pokročilém věku?

Níže uvedené zásady pomáhají bojovat proti aktivaci genů zodpovědných za stárnutí, píše italský deník Corriere della Sera. Stravu dlouhověkosti, kterou uvádíme a která je jednou z mnohých, sestavil profesor Valter Longo a doktorka Romina Inès Cervigniová, bioložka z jeho nadace.

1. Dejte si kvalitní proteiny

Jezte ryby, ale vyhýbejte se těm, které v sobě mají vyšší obsah rtuti. Je třeba jíst méně proteinů, ale v dostačujícím množství: každý den zhruba 0,7 až 0,8 gramů na jeden kilogram tělesné váhy. Po pětašedesátce či sedmdesátce mírně tento přísun proteinů zvyšujte tak, abyste nepřicházeli o svalovou hmotu.

Například muž vážící 70 kilogramů by měl denně zkonzumovat asi 56 gramů proteinů obsažených ve dvou porcích masa o 90 gramech nebo dvě porce ryby o 100 gramech. Na internetu jsou četné kalkulačky pro výpočet správného množství proteinů, které je vhodné denně sníst.

2. Omezte nasycené tuky

Omezte co nejvíce příjem nasycených tuků přítomných například v tlustém mase, smažených jídlech, másle, margarínu, plnotučném mléce, tučných sýrech, sádlu, smetaně, vejcích, uzeninách či vnitřnostech.

Naopak jezte nenasycené tuky obsažené například v extra panenském olivovém oleji, suchém ovoci a rybách, ale také v ořeších, slunečnicových semínkách či v sojovém a lněném oleji.

3. Snižte příjem jednoduchých cukrů 

Snažte se omezit sladké colové nápoje a sladkosti. Vsaďte raději na ochucenou vodu citronem nebo čerstvé ovocné a zeleninové šťávy. A až vá s bude honit mlsná, dejte si raději kvalitní bílý jogurt s ořechy a medem nebo ovocný salát. 

Zvyšte naopak konzumaci složených sacharidů, výrobků z celozrnné mouky, například těstovin či chleba, brambor či celozrnné rýže. Přijímejte dostatečné množství vitamínů a složených sacharidů, které jsou potravou pro mozek.

4. Podpořte trávení

Jezte pravidelně v menších porcích vícekrát denně. Snažte se přitom konzumovat lehce stravitelné pokrmy a mezi nimi si nechte dostatečný rozestup pro zpracování potravy, s jídlem skončete maximálně tři hodiny před spaním. 

A ještě jedna rada na závěr. Kontrolujte si váhu, ale také objem v pase: velké břicho může být spojeno s nebezpečím vzniku cukrovky, vysokého krevního tlaku a srdečních onemocnění.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

Kofola kupuje distributora kávy Café Reserva a čajů Dilmah

10.07.2019 | Nápojářská skupina Kofola kupuje distributora kávy značky Café Reserva a čajů značky Dilmah, pražskou firmu Espresso. Cenu firmy nezveřejnily. Kofola to oznámila dnes na svém webu.

Krabičky pro děti s celiakií nebo potravinovou intolerancí nosit nemusíte, měla by se postarat sama školka

15.07.2019 | Ředitelé mateřských škol nemají obecně povinnost zajišťovat dětem zvláštní stravu. Školky ale musí ctít zákaz diskriminace a u dětí s celiakií nebo alergiemi musí přijmout opatření, která zajistí stravování i těmto dětem.

Kaviár z Madagaskaru: Jak se vyrábí luxusní produkt v jedné z nejchudších zemí světa?

16.07.2019 | Ruský a francouzský kaviár je vyhlášený, Čína je zase považována za jednoho z největších producentů. Jak si povede ale Madagaskar, který posílil svou pozici na trhu s luxusními komoditami a po vyhlášené čokoládě, vanilce a tučných husích játrech se stane jedinou zemí Indického oceánu, která bude kaviár vyrábět?

Nové číslo CZ TEST právě v prodeji!

Zajdětě si pro svou porci čtení o kvalitě potravin. Červencové číslo koupíte od 24. 6. v prodejnách BILLA, PENNY MARKET a KAUFLAND a vybraných novinových stáncích sítě Valmont