Množství zboží prodaného ve slevových akcích vzrostlo na polovinu

Množství zboží prodaného ve slevových akcích vzrostlo na polovinu

3. 2. 2016 | Mírně klesá využití letáků zákazníky, zato roste hledání slev na prodejní ploše a využití nových médií v nakupování jako je internet či mobilní aplikace.

Konkurenční prostředí mezi obchodníky v ČR loni dál přitvrdilo. Podíl rychloobrátkového zboží, prodaného ve slevových akcích, se zvýšil na 47 procent. Předloni to bylo 44 procent, v roce 2013 dosahoval podíl prodejů za promoční cenu 42 procent. Na dnešní konferenci Retail Summit to uvedl analytik Zdeněk Skála ze společnosti GfK.

Podíl prodejů akčního zboží stále narůstá i když krize již odezněla a ekonomika roste. "To, že jsou lidé spokojeni neznamená, že by přestali kupovat v promocích (ve slevách)," uvedl analytik.

"Tvrdá konkurence - to je asi to, co český obchod dnes ze všeho nejvíc definuje," dodal Skála. Prodejní plocha tuzemských řetězců za posledních deset let vzrostla o 77 procent. Hustota prodejní plochy řetězců s potravinami se v Česku zvýšila od roku 2004 o 76 procent na 216 m2 na tisíc obyvatel.

"Tempo je v posledních letech o hodně pomalejší - řetězce hledají nové zdroje růstu," uvedl Skála. Obchodníci se tak mimo jiné zaměřují na menší lokality.

Mírně klesá využití letáků zákazníky, zato roste hledání slev na prodejní ploše a využití nových médií v nakupování jako je internet či mobilní aplikace.

Původně diskontně orientované řetězce mění strategii, více se orientují na prodej čerstvých potravin, správný sortiment a nákupní prostředí. Dalším trendem na trhu je to, že roste zájem o nákupy u specialistů na čerstvé zboží. "V prodejnách pečiva a řeznictví nakupuje téměř 70 procent českých zákazníků," řekl Skála. Skrytá síla těchto prodejních formátů je podle něj obrovská.

Prodej rychloobrátkového zboží přes internet nyní tvoří jen zhruba jedno procento celkových prodejů. Většina tohoto zboží se navíc protočí přes prodejce jako jsou on-line vinotéky či drogerie. Nárůsty prodejů nových e-shopů s potravinami jsou podle Skály zatím pomalé. Například ve Francii a Velké Británii se přes internet prodá čtyři až šest procent rychloobrátkového zboží.

PŘEDPLATNÉ

Mohlo by vás zajímat

ČR by měla získat výjimku k výrobě "tuzemáku" tradičním postupem

17. 4. 2018 | Výjimku pro ČR a Slovensko, které k výrobě alkoholického nápoje "tuzemák" chtějí dál používat tradiční rumový éter, by dnes měl potvrdit příslušný orgán Evropské komise.

Coca-Cola bude v Praze vyrábět rostlinná mléka pro Evropu

29. 5. 2018 | Nápojářská společnost Coca-Cola HBC ČR a Slovensko dnes otevřela v pražských Kyjích dvě zmodernizované linky za více než 300 milionů korun. Bude nově vyrábět nápoje rostlinného původu, tzv. rostlinná mléka, pod značkou AdeZ pro 11 evropských států, v ČR a na Slovensku se začnou prodávat na přelomu roku.

Sněmovna zpřísnila zákon na ochranu dodavatelů před řetězci

9. 12. 2015 | Poslanci dnes schválili novelu zákona o významné tržní síle, která má více chránit dodavatele před nekalými praktikami obchodních řetězců.

Aktuální číslo

v prodeji od 25. 6.